تعداد نشریات | 12 |
تعداد شمارهها | 559 |
تعداد مقالات | 5,874 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,520,131 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,457,493 |
بررسی نقش استراتژی شش سیگما در بهبود کیفیت خدمات کتابخانههای دانشگاه آزاد اسلامی از دیدگاه کتابداران زن | ||
فصلنامه زن و جامعه | ||
مقاله 1، دوره 8، شماره 32، اسفند 1396، صفحه 1-20 اصل مقاله (282 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
مرضیه یاری زنگنه* 1؛ زهرا خدادادی2 | ||
1گروه علم دادهها و دانش شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد مرودشت، مرودشت. ایران | ||
2گروه آمار، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد مرودشت، مرودشت. ایران | ||
تاریخ دریافت: 16 اردیبهشت 1395، تاریخ بازنگری: 15 اسفند 1396، تاریخ پذیرش: 04 اردیبهشت 1397 | ||
چکیده | ||
هدف از این مطالعه، بررسی نقش استراتژی شش سیگما در بهبود کیفیت خدمات کتابخانههای دانشگاه آزاد اسلامی از دیدگاه کتابداران زن این واحد های دانشگاهی در منطقه یک بوده است. نوع پژوهش توصیفی - تحلیلی و روش پژوهش پیمایشی است. جامعه پژوهش تمامی کتابداران زن شاغل در کتابخانههای دانشگاه آزاد اسلامی منطقه یک در سـال 94-1393 است. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه اصول شش سیگما "پاند و هالپ" (2004) بوده است. اعتبار ابزار از راه اعتبار صوری و پایایی آن با استفاده از ضریب لفای کرونباخ محاسبه شده و در پاسخ به سؤالات و آزمون فرضیهها از واریانس یک سویه و تی تک نمونه ای و مستقل استفاده شده است. بر اساس یافتههای پژوهش کتابداران با تحصیلات بالاتر و رشته تحصیلی کتابداری توجهی بیشتر به مولفههای تمرکز واقعی بر مشتری، مدیریت مبتنی بر حقایق و دادهها و مدیریت کنشی در افزایش کیفیت خدمات کتابخانه داشتهاند. در بررسی اصول اجرایی شش سـیگما در کتابخانههای مـورد مطالعـه مشخص شد که تمامی متغیرهای شش سیگما در کتابخانههای مـورد بررسـی از دیدگاه کتابداران زن به گونهای معنی دار از حد بهینه بیشتر است. | ||
کلیدواژهها | ||
شش سیگما؛ کیفیت خدمات؛ کتابخانههای دانشگاه آزاد اسلامی؛ کتابداران زن | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Investigating the Role of Six Sigma Strategy in Improving Quality of Services in Islamic Azad University Libraries from the Viewpoints of Female Librarians | ||
نویسندگان [English] | ||
M Yari Zanganeh1؛ Z Khodadadi2 | ||
چکیده [English] | ||
This research aimed to investigate the role of Six Sigma strategy in improving quality of services in Islamic Azad University Libraries from the Viewpoints of female librarians. Methodology of research was a descriptive survey. The study population consisted of all Librarians working in Libraries of Islamic Azad University branch-1 in 2014-2015. Questionnaire of Pand and Holp (2004) Six Sigma principles were used for data collection. The professors of Management and Information Sciences and knowledge verified the face validity of questionnaire and their suggestions were applied and the reliability of the questionnaire was also estimated 83% by using Cronbach’s Alpha. For testing research questions and hypotheses, one-way ANOVA and t-tests were used. The result indicated that librarians with higher education with field of library and information science have more attention to the components including focus on customer, management based on information and facts and action management in improving quality of services. In addition, result showed all variables of Six Sigma is significantly higher than desirable from the viewpoints of female librarians. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Six Sigma, Quality of Services, Libraries, Islamic Azad University, Female Librarians | ||
مراجع | ||
- Al-Zubi,A. & Imtiaz, B. (2010) Six Sigma In Libraries: A Management Perspective, Canadian Journal on Computing in Mathematics Natural Sciences, Engineering and Medicine, 1( 3):86-93.
- Beik Zadeh J, & Najafi Sales E. (2011). The effect of transformational leadership on the successful deployment of Six Sigma Case Study in Management, Islamic Azad University, Maragheh Journal of management Research, 8(21):41-54. [In Persian]
- Biranvand, A. Sami,M; & Rahmaniyan,S. (2012). Regional Information Center for Science and Technology Assessment of service quality by applying Six Sigma methodology, Quarterly Journal of Epistemology, 6 (20): 25-38
- Cook, C. (2005). The importance of the Lib Qual + TM survey for the association of research libraries and T Texas A&M University". Retrieved July 11,20014,from www.libqual.org
- Kaushik C, Shokeen A, Kaushik P, & Khanduja, D. (2007). Six sigma application for library services. DESIDOC Bulletin of Information Technology,27(5): 35-9.
- Keshtkar, Z. Shabani, A. & Siadat, A. (2011). Fundamentals of quality management in libraries and information centers. Tehran: chapter; [In Persian]
- Kim, Y. Kim, E.J. & Chung, M.G. (2010). A Six Sigma‐based method to renovate information services: Focusing on information acquisition process, Library Hi Tech; Vol.28, No4, pp. 632-47.
- Kumi, S. Morrow. (2006). “Improving self-service the six sigma way at Newcastle University Library”, Program: Electronic library and Information systems, 40(2): 123-136.
- Mehraban, R. (2002). Six standard deviation within the framework of a comprehensive quality management, Tehran: Peykan Publication.
- Mohammadesmaeil, S. & Yarizanganeh, M. (2015). Observance amount components of Six Sigma in Medical Sciences Library, University of Tehran, Shiraz, Isfahan from the perspective of librarians. Health Information Management; 11(7):945-953.
- Nasiri Pour, A. Mehralhasany, M.H. & Gorgi, A. (2009). Effective cultural factors on the implication of Six Sigma in Health Care Organizations The case study of teaching hospitals affiliated with Kerman University of Medical Sciences. Journal of Health Management, 11: 33-40. [In Persian]
- Nozari, S. (2007). Application of Six Sigma in the library. Journal of Informology; 5: 167-186.
- Pande, P. & Holpp, L. (2004). What is six sigma? Translate: Norosana R, Salehipor A, Saghai A, Tehran: Tehran University of Sciences and Technology Publishing; [In Persian].
- Rabins, A. (2003). Organizational Behavior management. Translate: Parsiyan A, Arabi S M, Tehran: Business Researches Institute; [In Persian]
- Sevukan, R. Suresh, N. & Madasamy, R. (2011). Application of six sigma tool in library management: A Birds eye view. Department of Library and Information Science Pondicherry university. [online]. 2011; Available from: URL: www.Smartlibrarians.in 2011.
- Shakerzadeh, A. (2012). Assess the level of public library service quality by combining SERVQUAL and Six Sigma techniques (Case study: Kish Island Public Library, Journal of Research on Information Science and Public Libraries, 18, (4): 427-447.
- Suresh, N. (2011). Application of Six sigma concept to effective academic library management and user’s satisfaction, National conference on future academic libraries challenges and opportunities 2011. Chennai: Madurai Kamaraj University, Anna centenary Library; 2011.
- Vaisi, T. (2011), The Role of the Six Sigma quality management library. [Online]. Available from: URL: http://lib.ocity.ir [In Persian]
- Ulhe, U.S. & Patil, S.K. (2011). Application of Six Sigma Concept in University Libraries, a Key to Success: A case study of Jayakar Library, University of Pune (India) Asia Pacific. Journal of Library and Information Science, 12:134-42. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 530 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 624 |