تعداد نشریات | 12 |
تعداد شمارهها | 558 |
تعداد مقالات | 5,859 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,429,345 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,384,159 |
مدل معادلات ساختاری تاثیرفضای مدرسه برخودکارآمدی معلمان مقطع ابتدایی دراستان فارس | ||
دوماهنامه علمی - پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی | ||
مقاله 4، دوره 4، شماره 16، بهمن و اسفند 1392، صفحه 67-82 اصل مقاله (671.78 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
ام البنین برزیده* ؛ حمیدرضا معتمد؛ مهرداد همراهی | ||
دانشگاه آزاد اسلامی، واحد کازرون، گروه علوم تربیتی، کازرون، ایران | ||
تاریخ دریافت: 24 اردیبهشت 1393، تاریخ پذیرش: 24 اردیبهشت 1393 | ||
چکیده | ||
هدف اصلی این تحقیق، بررسی مدل معادلات ساختاری رابطه محیط مدرسه و خودکارآمدی معلمان مقطع ابتدایی در استان فارس بود. روش پژوهش از نوع همبستگی- علی بود و بر اساس روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای 223 پرسشنامه قابل تجزیه و تحلیل جمع آوری شد. روایی پرسشنامه فضای مدرسه و خودکارامدی معلمان بوسیله نظر متخصصان و تحلیل گویه و پایایی پرسشنامهها بوسیله آلفای کرونباخ بدست آمد. رگرسیون چند متغیره نشان داد که از بین متغیرهای فضای مدرسه؛ نوآوری، همکاری و تصمیمگیری به ترتیب بیشترین تاثیر را در خودکارآمدی معلمان دارا هستند و پیش بینی کنندگی قویتری دارا هستند. مدل معادلات ساختاری نشان داد که فضای مدرسه بر خودکارآمدی معلمان تاثیرمثبت و معنیداری دارد. در مجموع تمام شاخصها مدل پیشنهادی پژوهش را تایید کردند. | ||
کلیدواژهها | ||
خودکارآمدی؛ فضای مدرسه؛ معادلات ساختاری؛ مقطع ابتدایی؛ استان فارس | ||
عنوان مقاله [English] | ||
A Structural Equation Model of the Impact of School Environment on Elementary Teachers’ Self-efficacy in Fars Province | ||
نویسندگان [English] | ||
O. B؛ H. M؛ M. H | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of this research was to study the impact of School environment on teachers’ self-efficacy through a structural equation modeling analysis. Based on cluster random sampling, 223 questionnaires were collected. Expert consensus, item analysis and Cronbach’s alpha were used to validate School Environment and teachers’ self-efficacy questionnaires. Multiple regression analysis from among school level environment variables innovation, cooperation and decision making respectively had the greatest impact on and could predict teachers’ self-efficacy. According to the structural equation model developed school level environment had a significantly positive impact on teachers’ self-efficacy. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
structural equation modeling, school level environment, teachers’ self-efficacy, Fars province | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,478 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,440 |