تعداد نشریات | 12 |
تعداد شمارهها | 558 |
تعداد مقالات | 5,859 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,429,345 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,384,159 |
تحلیل و مقایسه نیازهای تربیت دینی دانش آموزان دوره متوسطه در ابعاد شناختی، عاطفی و عملکردی | ||
دوماهنامه علمی - پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی | ||
مقاله 7، دوره 4، شماره 16، بهمن و اسفند 1392، صفحه 119-140 اصل مقاله (371.16 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
محمود شرفی* 1؛ زینت شرفی2 | ||
1استادیار، گروه علوم تربیتی دانشگاه پیام نور | ||
2کارشناس ارشد برنامه ریزی درسی، مدرس گروه علوم تربیتی دانشگاه پیام نور | ||
تاریخ دریافت: 24 اردیبهشت 1393، تاریخ پذیرش: 24 اردیبهشت 1393 | ||
چکیده | ||
هدف از این پژوهش تحلیل و مقایسه نیازهای تربیت دینی دانش آموزان دوره متوسطه در ابعاد شناختی، عاطفی و عملکردی میباشد.جامعه آماری این پژوهش زمینهیابی تمامی دانشآموزان دوره متوسطه شهر جهرم اعم از دختر و پسر میباشد. حجم نمونه در این پژوهش با استفاده از فرمول کوکران 300 نفر (150 نفر دختر و150 نفر پسر) با روش خوشهای چند مرحلهای انتخاب گردیدند و با پرسشنامه محقق ساخته با روایی و پایایی قابل قبول مورد سنجش قرار گرفتند. در تجزیه و تحلیل دادهها از ضریب هماهنگی کندال، آزمون t گروههای مستقل استفاده شد. یافتهها نشان دادند که: در بعد شناختی بالاترین اولویت نیازهای آموزشی دانش آموزان به ترتیب عبارتند از: شناخت مفهوم پلورالیسم دینی، روشهای پژوهش دینی و آشنایی با ادیان دیگر و پایینترین اولویت و نیاز مربوط به آموزش در زمینه شناخت مفهوم توکل به خداوند بوده است. در بعد عاطفی، بالاترین اولویت نیازهای آموزشی دانش آموزان به ترتیب عبارتند از: آموزش در خصوص چگونگی احساس تعهد و پایبندی نسبت به مسئولیت در زمان غیبت امام زمان(ع) و پایینترین اولویت و نیاز مربوط به آموزش در زمینه اعتقاد به معاد و جزای عادلانه انسان بوده است. در بعدعملکردی بالاترین اولویت نیازهای آموزشی دانش آموزان عبارتند از: آموزش در زمینه مشارکت در نماز جمعه و پایینترین اولویت و نیاز مربوط به آموزش در خصوص چگونگی روزه گرفتن بوده است. مقایسه نیازهای دختران و پسران نشان میدهد؛ دختران در مقایسه با پسران در نیازهای شناختی تفاوت معنی داری دارند، ولی هیچگونه تفاوت معنی داری بین دختران و پسران در بعد عاطفی و عملکردی دیده نشده است. دانش آموزان در انتخاب مهارتها اولویت قائل هستند و در حیطه شناختی نیاز بیشتری به آموزش دارند و این نیازها به ترتیب شامل شناختی، عملکردی و عاطفی است. | ||
کلیدواژهها | ||
تربیت دینی؛ نیازآموزشی؛ رویکرد عقلانی؛ ابعاد شناختی؛ عاطفی و عملکردی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Analysis and Comparison of Religious Education Needs of Secondary School Students in Terms of Cognitive, Emotional and Functional Needs | ||
نویسندگان [English] | ||
M. SH1؛ Z. SH2 | ||
چکیده [English] | ||
The current paper aimed at an analysis and comparison of religious education needs of secondary school students in terms of cognitive, emotional, and functional needs. A sample of 300 students (150 girls, 150 boys) was drawn through stage cluster sampling method from among all secondary school students in Jahrom city. The participants were administered a questionnaire with acceptable validity and reliability indexes. Data analysis involving Kendall coefficient, independent sample t-test and Chi-square indicated that: as regards the cognitive needs, understanding the concept of religious pluralism, religious research methodologies, and familiarity with other religions took the highest priority and the need to learn to trust God had the lowest priority. In terms of emotional needs, learning how to be committed in the absence of Imam Mahdi (AS) and learning about resurrection took the highest and lowest priority respectively. with respect to the functional needs of the students, participation in Friday Prayers and to learn how to fast were, respectively, of the highest and lowest priority. A comparison of boys and girls suggested that the girls significantly differed from boys in terms of cognitive needs, but no significant difference was indicated as far as the emotional and functional needs were concerned. The students had varying priorities in regard to the skills. In terms of cognitive domain they needed further training and the needs comprised cognitive, functional and emotional needs in the order of priority. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Religious education, educational needs, Intellectual approach, Cognitive, Emotional, Functional | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,806 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,253 |