تعداد نشریات | 12 |
تعداد شمارهها | 567 |
تعداد مقالات | 5,878 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,659,986 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,597,421 |
بررسی نقش واسطهای جو روانشناختی در رابطهی میان هوش فرهنگی و سازگاری شغلی معلمان زن | ||
فصلنامه زن و جامعه | ||
مقاله 11، دوره 10، شماره 39، آبان 1398، صفحه 171-186 اصل مقاله (632.9 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
وجیهه ظهورپرونده* 1؛ زهرا پاسبان2 | ||
1استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور ، ایران | ||
2کارشناس ارشد، گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، ایران | ||
تاریخ دریافت: 09 مهر 1397، تاریخ بازنگری: 29 فروردین 1398، تاریخ پذیرش: 23 شهریور 1398 | ||
چکیده | ||
هدف مقاله، تبیین نقش واسطهای جو روانشناختی در رابطهی میان هوش فرهنگی و سازگاری شغلی معلمان زن است.این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت و روش توصیفی از نوع همبستگی با تأکید بر مدل معادلات ساختاری است. جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی معلمان زن ابتدایی ناحیهی 5 شهر مشهدکه بالغ بر150 نفر بودند، میباشد. در این پژوهش، تعداد 102 نفر با استفاده از جدول مورگان و به روش نمونهگیری تصادفی ساده به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل سه پرسشنامهی استاندارد جو روانشناختی کویز و دکوتیز، هوش فرهنگی آنگ و همکاران و سازگاری شغلی پورکبیریان بود. روایی پرسشنامهها با استفاده از روایی محتوا تأیید و پایایی آنها با استفاده از آلفای کرونباخ محاسبه شد. که به ترتیب هوش فرهنگی 92/0، جو روانشناختی، 94/0 و سازگاری شغلی ،85/0 بود. دادهها با آزمونهای کولموگروف-اسمیرنف، ضریب همبستگی پیرسون و مدل معادلات ساختاری(SEM) تحلیل شدند. نتایج ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه حاکی از آن بود که بین هوش فرهنگی با سازگاری شغلی رابطهی مستقیم و معنادار وجود دارد. بین هوش فرهنگی و جو روانشناختی رابطهی مستقیم و معنادار وجود دارد. بین جو روانشناختی و سازگاری شغلی رابطهی مستقیم و معنادار وجود دارد. جو روانشناختی در رابطهی بین متغیرهای هوش فرهنگی و سازگاری شغلی نقش واسطهگری معنی دار ایفا میکند. | ||
کلیدواژهها | ||
جو روانشناختی؛ هوش فرهنگی؛ سازگاری شغلی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Investigating the Mediating Role of Psychological Climate in the Relationship between Cultural Intelligence and Job Adjustment of Female Teachers | ||
نویسندگان [English] | ||
vajiheh zohoorparvandeh1؛ zahra pasban2 | ||
1Assistant Professor, Faculty of Education & Psychology, Payam noor, University, Mashhad, Iran. | ||
2MSc., Faculty of Education & Psychology, Payam noor, University , Mashhad, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of the article is to explain the mediating role of the psychological climate in the relationship between cultural intelligence and job matching of female teachers. This research is applied in terms of purpose and in terms of nature and descriptive method of correlation with emphasis on structural equation model. The statistical population of this study included all primary school female teachers in district 5 of Mashhad, which was 150 people. In this study, 102 people were selected using the Morgan table and selected by simple random sampling method. The research instrument consisted of three standard questionnaires of the psychological atmosphere, cultural intelligence job adaptation. Validity of the questionnaires was confirmed by content validity and their reliability was calculated using Cronbach's alpha. Which was respectively 0.96, psychological, 94.9 and occupational adjustment 0.85, respectively. Data were analyzed using Kolmogorov-Smirnov tests, Pearson correlation coefficient and Structural Equation Modeling (SEM). The results of Pearson correlation coefficient and multiple regression analysis indicated that there is a direct and significant relationship between cultural intelligence and job adjustment. There is a direct and significant relationship between the cultural intelligence and the psychological climate. There is a direct and significant relationship between psychological and occupational adaptability. The psychological climate plays a meaningful role in the relationship between variables of cultural intelligence and job adaptability. Therefore, by enhancing the cultural intelligence of elementary school teachers as well as benefiting from the structures of the psychological climate, managers of these schools can take steps to increase the job compatibility of these teachers. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Psychology Climate, Cultural Intelligence, Job Adaptability | ||
مراجع | ||
-Saremi , H. (2015), Empowerment as a New Approach in the Management, Proceedings of the International Conference on Global Business, Economics, Finance and Social Sciences -Wan Nawawi, W., et al. (2015), Psychological Empowerment Influence the Retention Intentions of Star Rated Spas’ Employees, J. Appl. Environ. Biol. Sci., 5(6S)95-99 -Fraiha , S.(200), The Impact of Human Capital and Organizational Characteristics on the Business Value of Information Technology, Dissertation: Western University. -Huang, H. (2006), Intellectual Capital and Knowledge Productivity: The Taiwan Biotech Industry, International Business MBA Program, College of Management -Dujaili, M. (2011), Influence of Intellectual Capital in the Organizational Innovation, International Journal of Innovation, Management and Technology, 3, 2, 12-20. -Bontis, M. (2001), Managing organizational knowledge by diagnosing intellectual capital: framing and advancing the state of the field, Int. J. Technology Management, Vol. 18, 413-435. -Goodbye, Reza. (2014), Shakhtari Modeling Study of Organizational Climate Relations, Leadership Styles and Job Satisfaction of Staff, Master's thesis, Islamic Azad University.-Yim, H., Seo, H., Cho, Y., Kim, J. (2017), Mediating Role of Psychological Capital in Relationship between Occupational Stress and Turnover Intention among Nurses at Veterans Administration Hospitals in Korea, Asian Nursing Research, In Press -Shafi Abadi, Abdolah (2007). Career guidance and job counseling and career choice -theories, Tehran: Publication. -Ang, S, Van. D, Linn. K (2007)."Cultural Intelligence: Its Measurement and Effects on Cultural judgment and Decision Making Cultural Adaptation and Task Performance", Management and Organization Review.Vol. 3, Iss. -Ang, S, Van D, Koh, C, Ng, K.Y (2004). The Measurement of Cultural Intelligence, L. Paper to present at the Society of Industrial and Organizational Psychologists, Chicago, May. -Early, P.C, Ang, S (2003). Cultural Intelligence, Staneord University press. -Early, P. C & Mosakowski, E, (2004)."Cultural intelligence", Harvard Business Review 82,139-153. -Saberi, Hamid, Maroujie, Alireza, Naseh, Javad (2007), Investigating factors related to job burnout in schools of Kashan in 2007, South medicine, 14, 33-38. -Grayson JL, Alvarez A.(2008), School climate factors relating to teacher burnout: A mediator model Teach, Education Journal, 24, 5. -Koys, D. J., & DeCotiis, T. A. (1991). Inductive measures of psychological climate. Human Relations, 44(3), 265-285. -Alizadeh, Saman (2014). The Relationship between Cultural Intelligence with Organizational Trust and Job Adjustment among Urumia University Administrative Staff.Master's Thesis, University of Literature and Humanities. -Presbitero A, Quita C (2017), “Expatriate career intentions: Links to career adaptability and cultural ,intelligence” Journal of Vocational Behavior, Reference: YJVBE 3028. -Adib Rad, Nasrin (2007). Cultural Intelligence in Today's Organizations, Quarterly Journal of Occupational and Organizational Counseling, No. 1, pp. 25-36. -Sharifi, H.P. (1994) Principles of Psychometrics and Psychosis, Growth Publishing. -Kuang C. Ying C. C. (2007). The work adjustment of Taiwanese expatriates the pusiness review. Cambridge: Globa. -Dawis, R., V. & Lofqist, L., H. (1984). A psychological theory of work adjustment, Minneapolis: University of Minnesota press.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 478 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 696 |