تعداد نشریات | 12 |
تعداد شمارهها | 567 |
تعداد مقالات | 5,878 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,660,134 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,597,485 |
اعتباریابی مقدماتی مقیاس شایستگی اجتماعی ادراک شده در دانشآموزان دختر دوره متوسطه دوم | ||
فصلنامه زن و جامعه | ||
مقاله 10، دوره 12، شماره 45، اردیبهشت 1400، صفحه 131-143 اصل مقاله (1.16 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30495/jzvj.2021.4569 | ||
نویسندگان | ||
نگین بخشی1؛ فریده یوسفی* 2 | ||
1. گروه روانشناسی تربیتی، پردیس بینالملل دانشگاه شیراز، شیراز، ایران | ||
2گروه روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران | ||
تاریخ دریافت: 11 اردیبهشت 1399، تاریخ بازنگری: 09 تیر 1399، تاریخ پذیرش: 10 شهریور 1399 | ||
چکیده | ||
مقدمه و هدف: شایستگی اجتماعی ظرفیتی برای برقراری روابط اجتماعی، رسیدن به اهداف اجتماعی و حفظ روابط مثبت با دیگران در همة موقعیتها و زمانها است. با توجه به اهمیت ارتقای شایستگی اجتماعی در کودکان و نوجوانان، داشتن ابزاری سودمند برای ارزیابی شایستگی اجتماعی ضرورت دارد. پژوهش حاضر با هدف اعتباریابی مقدماتی مقیاس شایستگی اجتماعی ادراکشده آندرسون ـ بوچر و همکاران در دانشآموزان دختر ایرانی انجام شد. مواد و روشها: در این مطالعه 518 نفر از دانشآموزان دختر پایه دهم دوره متوسطه دوم با روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند و مقیاس شایستگی اجتماعی ادراکشده را تکمیل کردند. برای سنجش روایی مقیاس از روش تحلیل عاملی تأییدی و روایی همگرا و برای بررسی پایایی از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد. یافتهها: نتایج تحلیل عاملی تأییدی با استفاده از نرمافزار آماری ایموس ساختار تک عاملی مقیاس را تأیید کرد. همبستگی بین مقیاس شایستگی اجتماعی ادراکشده با نمرههای شایستگی هیجانی و حمایت همسالان به صورت مثبت و به لحاظ آماری معنیدار بود این نتایج روایی همگرای مقیاس را نشان میدهند. همچنین ضریب آلفای کرونباخ برای نمرۀ کل مقیاس در حد مطلوب به دست آمد. بحث و نتیجهگیری: در مجموع میتوان گفت که مقیاس شایستگی اجتماعی ادراکشده برای سنجش شایستگی اجتماعی دانشآموزان دختر ایرانی ابزاری معتبر است و میتوان از آن در پژوهشهای روانشناختی استفاده کرد | ||
کلیدواژهها | ||
پایایی؛ روایی؛ ساختار عاملی؛ شایستگی اجتماعی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Preliminary Validation of the Perceived Social Competence Scale II (PSCSII) Among High School Female Students | ||
نویسندگان [English] | ||
Negin Bakhshi1؛ Farideh Yousefi2 | ||
1Department of Educational Psychology, Shiraz University International Division, Shiraz, Iran | ||
2Department of Educational Psychology, School of Education and Psychology, Shiraz University, Shiraz, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Introduction:Social competence is defined as the ability to build positive social relationships and to behave effectively in social contexts in all situations and times. Given the importance of promoting social competence for children and youth, having useful tools for assessing social competence is essential. The present study aimed to examine the validity, reliability and factor structure of the Perceived Social Competence Scale II (PSCSII) among Iranian students. Materials and Methods:In this study, 518 high school female students were selected using cluster sampling method and completed the PSCSII. To assess the validity of the scale, the confirmatory factor analysis, and convergent validity, and to assess the reliability, Cronbach’s alpha coefficient, were used. Findings:Confirmatory factor analysis confirmed one-factor structure of the scale. The correlation coefficient of the perceived social competence with emotional competence and peer support were positive and statistically significant. These results show the convergent validity of the scale. The Cronbach’s alpha coefficient was in a satisfactory level for total score of the scale. Conclusion:The findings suggest that the perceived social competence scale is a reliable and valid instrument for assessing social competence of Iranian high school female students and can be used as a suitable instrument in psychological research. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Factor Structure, Reliability, Social Competence, Validity | ||
مراجع | ||
[DOI:10.1111/j.1467-9507.1997.tb00097.x]
[DOI:10.1207/S15374424JCCP2904_6]
[DOI:10.1016/j.adolescence.2015.03.006]
https://psycnet.apa.org/doi/10.1037/ppm0000111
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3488868/
[DOI:10.1007/s12187-007-9007-x]
[DOI:10.22055/psy.2018.27424.2202]
[DOI:10.1111/j.1365 2214.2008.00869.x]
[DOI:10.1017/S0954579410000295]
Rueger SY, Malecki CK, Pyun Y, Aycock C, Coyle S. A meta-analytic review of the association between perceived social support and depression in childhood and adolescence. Psychol Bull. 2016; 142(10):1017-1067.
[DOI:10.1037/bul0000058]
http://jinev.iaut.ac.ir/article_545734_en.html
https://psycnet.apa.org/doi/10.17105/SPR45-2.250-267
[DOI:10.21859/jpen-04041]
https://eric.ed.gov/?id=EJ897776
https://psycnet.apa.org/doi/10.1037/0022-006X.69.4.699
[DOI: 10.1007/bf00913696]
https://psycnet.apa.org/record/1988-97859-003
[DOI:10.1177%2F1049731507304364]
https://psycnet.apa.org/doi/10.1037/a0022662
[DOI:10.1016/j.sbspro.2014.04.378]
https://ijpsy.com/volumen17/num3/477/construct-measurement-and-assessment-of-EN.pdf
http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.873.9176&rep=rep1&type=pdf
[DOI: 10.1007/BF00911821]
[DOI:10.22054/jep.2007.6004]
http://jzvj.miau.ac.ir/article_1187.html?lang=en
https://doi.org/10.1371/journal.pone.0062635
https://www.sid.ir/en/Journal/ViewPaper.aspx?ID=740655
[DOI.org/10.1037/1082-989X.3.4.424]
https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=38056
[DOI:10.1016/j.copsyc.2018.07.002]
(DOI:10.1002/ab.20361]
[DOI:10.3389/fpsyg.2017.01376]
[DOI:10.14417/ap.508]
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 857 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 584 |