زینی وند, زهرا, شیری, اردشیر, عباسپور, حیدر. (1400). بررسی تاثیر رهبریهوشمند بر رفتارشهروندی سازمانی معلمان و کارکنان زن مدارس دخترانه دره شهر و آبدانان. دوماهنامه علمی - پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی, 12(47), 85-100. doi: 10.30495/jzvj.2021.24913.3238
زهرا زینی وند; اردشیر شیری; حیدر عباسپور. "بررسی تاثیر رهبریهوشمند بر رفتارشهروندی سازمانی معلمان و کارکنان زن مدارس دخترانه دره شهر و آبدانان". دوماهنامه علمی - پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی, 12, 47, 1400, 85-100. doi: 10.30495/jzvj.2021.24913.3238
زینی وند, زهرا, شیری, اردشیر, عباسپور, حیدر. (1400). 'بررسی تاثیر رهبریهوشمند بر رفتارشهروندی سازمانی معلمان و کارکنان زن مدارس دخترانه دره شهر و آبدانان', دوماهنامه علمی - پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی, 12(47), pp. 85-100. doi: 10.30495/jzvj.2021.24913.3238
زینی وند, زهرا, شیری, اردشیر, عباسپور, حیدر. بررسی تاثیر رهبریهوشمند بر رفتارشهروندی سازمانی معلمان و کارکنان زن مدارس دخترانه دره شهر و آبدانان. دوماهنامه علمی - پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی, 1400; 12(47): 85-100. doi: 10.30495/jzvj.2021.24913.3238
بررسی تاثیر رهبریهوشمند بر رفتارشهروندی سازمانی معلمان و کارکنان زن مدارس دخترانه دره شهر و آبدانان
1دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت دولتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ایلام ، ایران
2دانشیار گروه مدیریت دولتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ایلام ، ایران
3دانش آموخته کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ایلام ، ایران
تاریخ دریافت: 26 اردیبهشت 1399،
تاریخ بازنگری: 23 اردیبهشت 1400،
تاریخ پذیرش: 18 مهر 1400
چکیده
چکیده
هدف از تحقیق حاضر، بررسی تاثیر رهبری هوشمند بر رفتارشهروندیسازمانی معلمان و کارکنان زن مدارس دخترانه درهشهر و آبدانان میباشد. این تحقیق، باتوجه به هدف، کاربردی و به لحاظ گردآوری داده از نوع توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه معلمان و کارکنان زن مدارس دخترانه درهشهر و آبدانان است که در زمان انجام تحقیق 942 نفر میباشند. در این تحقیق برای اندازهگیری حجم نمونه از فرمول کوکران استفاده شد و حجم نمونه 273 نفر تعیین شد. ابزار اصلی گردآوری دادهها پرسشنامه است که شامل پرسشنامه سیدانمانلاکا (2002) برای سنجش رهبریهوشمند و پرسشنامه پودساکف و همکاران (1990) برای سنجش رفتارشهروندیسازمانی میباشد. تحلیل مدل ساختاری و آزمون فرضیهها ازطریق مدلسازی معادلات ساختاری با روش حداقل مربعات جزئی، با استفاده از نرمافزار smart pls3 انجام شد. نتایج آزمون فرضیههای تحقیق، حاکی از آن است که رهبریهوشمند بر رفتارشهروندیسازمانی تاثیر مثبت و معناداری دارد. همچنین نتایج حاصل از فرضیههای تحقیق نشان داد که ابعاد رهبریهوشمند شامل بعد عقلایی، بعد هیجانی و بعد معنوی نیز بر رفتارشهروندیسازمانی تاثیر مثبت و معناداری دارند.
Investigating The Impact of Intelligent Leadership on Organizational citizenship Behavior of Teachers and Female Staffs of Dare Shahr and Abdanan Girls' Schools
1Master of Public Management, Faculty of Literature and Humanities, Ilam University, Iran
2Associate Professor, Department of Public Administration, Faculty of Literature and Humanities, Ilam University, Iran
3M.Sc. in Business Administration, Faculty of Literature and Humanities, Ilam University, Iran
چکیده [English]
The purpose of this study is to investigate the effect of Intelligent leadership on organizational citizenship behavior of teachers and female staffs of Dare Shahr and Abdanan Girls' Schools . The present study is applied in terms of purpose and descriptive-correlational in terms of data collection. The statistical population of this study includes all female teachers and staff of girls' schools in Darshahr and Abdanan, which are 942 at the time of the study. In this study, Cochran's formula was used to measure the sample size and the sample size was 273. The main data collection tool is a questionnaire that includes the Sidanmanlaka Questionnaire (2002) for measuring intelligent leadership and the Podsakoff et al. (1990) questionnaire for measuring organizational citizenship behavior. Structural model analysis and hypothesis testing were performed by modeling structural equations using partial least squares method using smart pls3 software. The results of the research hypothesis test show that intelligent leadership has a positive and significant effect on organizational citizenship behavior. The results of the research hypotheses also showed that the dimensions of intelligent leadership, including the intellectual dimension, emotional dimension and spiritual dimension, have a positive and significant effect on organizational citizenship behavior.