تعداد نشریات | 12 |
تعداد شمارهها | 567 |
تعداد مقالات | 5,878 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,659,429 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,597,212 |
بررسی روابط ساختاری خودپنداره، یادگیری خود تنظیمی و موفقیت تحصیلی دانشجویان | ||
فصلنامه علمی روش ها و مدل های روانشناختی | ||
مقاله 5، دوره 1، شماره 4، خرداد و تیر 1390، صفحه 65-79 اصل مقاله (204.34 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
محسن طالب زاده نوبریان1؛ محمود ابوالقاسمی1؛ فاطمه عشوری نژاد2؛ سیدحسین موسوی2 | ||
1استادیار دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید بهشتی | ||
2کارشناس ارشد دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید بهشتی | ||
تاریخ دریافت: 24 آذر 1394، تاریخ پذیرش: 24 آذر 1394 | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر بررسی روابط ساختاری خودپنداره، یادگیری خود تنظیمی و مؤفقیت تحصیلی دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی است. این تحقیق توصیفی از نوع همبستگی است و جامعهی آماری آن کلیهی دانشجویان پسر و دختر دانشگاه شهید بهشتی می باشد. تعداد 384 نفر از دانشجویان از میان 15 دانشکده به عنوان نمونه به روش تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. ابزار اندازه گیری در این پژوهش دو پرسشنامهی خودپنداره تنسی و یادگیری خودتنظیم بوفارد است و معدل نمرات دروس اختصاصی دانشجویان نیز به عنوان شاخص موفقیت تحصیلی آنان به کار گرفته شده است. برای تجزیه و تحلیل دادهها نیز از آزمون تحلیل مسیر و معیار های برازش مدل با استفاده از نرم افزار AMOS استفاده شده است. نتایج بدست آمده از تجزیه و تحلیل دادهها نشان داد که بین خودپنداره ،یادگیری خود تنظیم و موفقیت تحصیلی دانشجویان رابطهی ساختاری وجود دارد و خودپنداره بصورت مستقیم و غیرمستقیم (با میانجیگری یادگیری خودتنظیمی) با موفقیت تحصیلی رابطه دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
روابط ساختاری؛ خودپنداره؛ یادگیری خودتنظیمی؛ موفقیت تحصیلی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
A Causal Model for Self-Concept, Self-Regulatory Learning and Academic Achievement | ||
نویسندگان [English] | ||
M. Talebzadeh Nobarian1؛ M. Abolghasemi1؛ F. Ashourinejad2؛ S. H. Mousavi2 | ||
چکیده [English] | ||
This study was aimed to investigate the structural relationship between self- concept, self-regulatory learning and academic achievement among the students of Shahid Beheshti University. Sample consisted of 348 male and female students were randomly enrolled in to the study. Of course we care sex and population ratio of every college in our sampling. Students filled out two questions: Tensi and boufard. The GPA of special courses was selected as academic achievement index. Statistic analyzing resolution research used path analysis test. The result of regression confirmed that self- concept has a significant effect on academic achievement directly and indirectly by self-regulatory learning | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Structural Relations, self-concept, Self-Regulatory Learning, academic achievement | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,277 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,019 |