تعداد نشریات | 12 |
تعداد شمارهها | 567 |
تعداد مقالات | 5,878 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,659,624 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,597,280 |
رابطه ی راهبردهای فراشناختی با پرخاشگری و شیوه های مقابله با استرس دانش آموزان دوره ی پیش دانشگاهی شهر شیراز | ||
فصلنامه علمی روش ها و مدل های روانشناختی | ||
مقاله 5، دوره 1، شماره 2، آذر و دی 1389، صفحه 75-92 اصل مقاله (187.89 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
آیدا دانش پور* 1؛ سیروس سروقد2 | ||
1کارشناس ارشد روانشناسی عمومی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت | ||
2دکترای روانشناسی عمومی/استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد موردشت | ||
تاریخ دریافت: 24 آذر 1394، تاریخ پذیرش: 24 آذر 1394 | ||
چکیده | ||
این پژوهش با هدف بررسی رابطه ی راهبردهای فراشناختی با پرخاشگری و شیوه های مقابله با استرس دانش آموزان دوره ی پیش دانشگاهی شهر شیراز انجام شده است. در این پژوهش،360 نفر از دانش آموزان دوره ی پیش دانشگاهی شهر شیرازدر رده ی سنی 17 تا 19 سال (240 دختر و 120 پسر)، در سال تحصیلی 89-88 که به روش خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند. به کمک پرسشنامه ی فراشناخت ولز و کارت رایت هاتون (2004)، پرسشنامه ی پرخاشگری باس و پری (1992) و پرسشنامه ی راهبردهای مقابله ای راجر، جارویس و نجاریان (1993)، ارزیابی شدند. داده ها به کمک آزمون های آماری ضریب همبستگی پیرسون، آزمون t برای گروههای مستقل و تحلیل رگرسیون چندگانه تحلیل شدند. تجزیه و تحلیل داده ها نشان داد که بین راهبردهای فراشناختی و پرخاشگری و هم چنین، بین راهبردهای فراشناختی و شیوه های مقابله با استرس در سطح 01/0 p | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Relation between Metacognitive Strategies with Aggression and Coping Styles in Shiraz High School Students | ||
نویسندگان [English] | ||
A. Daneshpour1؛ S. Sarvghad2 | ||
چکیده [English] | ||
This study has done to show the relation between metacognitive strategies with aggression and coping styles in Shiraz high school students. Methods: In this study, 360 individuals of Shiraz high school students between the ages 17-19 (240 females, 120 males) in 88-89 school year, were chosen by multi stage cluster sampling. Data collection was done with Metacognition Questionnaire-30 (MCQ-30) by Cartwright Hatton & wells (2004), Aggression Questionnaire (AQ), and Coping Styles Questionnaire (CSQ).Statistic data were analyzed by the use of Pearson correlation coefficient, t-test for independent groups and multiple regression analysis. Results: Analysis showed that between metacognitive strategies and aggression, as well as between metacognitive strategies and ways of coping with stress in P | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Metacognitive strategies, aggression, Coping Styles | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,642 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 659 |