تعداد نشریات | 12 |
تعداد شمارهها | 567 |
تعداد مقالات | 5,878 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,659,605 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,597,262 |
مقدمهای برای ایجاد ساختارهای میان رشتهای در آموزش عالی | ||
دوماهنامه علمی - پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی | ||
مقاله 9، دوره 6، شماره 23، آذر و دی 1394، صفحه 165-182 اصل مقاله (318.11 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسنده | ||
نادر شهامت* | ||
استادیار گروه علوم تربیتی واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران | ||
تاریخ دریافت: 30 آذر 1394، تاریخ پذیرش: 30 آذر 1394 | ||
چکیده | ||
در دهههای اخیر الگوهای سازمانی آموزش عالی بیش از گذشته توسعه یافتهاند. تنوع و تعدد در ساختارها و الگوهای سازمانی آموزش نشان دهنده گرایش اجتماعی در حوزه سیاستها، رویکردها، فرایندها و شیوههای آموزش عالی است. در این فرایند، نهادهای آموزشی و علمی جدید شکل گرفتهاند و با گسترش سازمانها و شبکههای آموزشی و علمی، انحصارگرایی دانشگاه مدرن در ارائه آموزشهای عالی به چالش افتاده است. میان رشته ای و فعالیتهای مرتبط با آن یکی از متغیرهای اصلی بشمار میروند که در چند دهه اخیر ساختارهای سازمانی آموزش عالی را با تغییر و تحول روبرو کردهاند. در این راستا دانشکدهها و دانشگاهها به شکلی فزاینده به ارائه برنامههای «میان رشتهای» به عنوان شاخص ظرفیتشان برای آماده ساختن نسلی از متفکران و متخصصان با ویژگیهای همچون: تفکر انتقادی، مشارکت، رهبری مشارکتی و پژوهش میان رشتهای میپردازند. در فرایند شکل گیری و بسط این پدیده، بنیادهای معرفتی و روشی آموزش و نوع ارتباط و تعامل میان زیرسیستمهای آموزشی به دلیل ماهیت و خصلت درونی آنها بیشتر با تغییرات و دگرگونی مواجه شدهاند. پذیرش الگوهای رفتاری آموزشهای میان رشتهای؛ آموزشی، پژوهشی، سایه، دورگه و نامرئی در درون ساختارهای سازمان یافته دانش (رشتهها) نمود و مثال این گزاره است. | ||
کلیدواژهها | ||
میان رشتهای؛ ساختار؛ مدل؛ آموزش عالی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
An Introduction to Interdisciplinary Structures in Higher Education | ||
نویسندگان [English] | ||
N. SH | ||
چکیده [English] | ||
During recent decades, organizational patterns of higher education have been increased more than before. The diversity and increase of structures represent social orientation in policies, approaches, processes and techniques of higher education. During this process, new educational and scientific communities have been formed. Development of the communities and educational and scientific networks have challenged the monopolization of modern university in representing the higher education. Integration and interdisciplinary activities are considered as one of the main variables which have changed the organizational structures of higher education in the recent decades. In this regard, universities and colleges increasingly offer interdisciplinary programs as a capacity index for preparing a generation of intellectuals and professionals with characteristics such as: critical thinking, partnership, participatory leadership and interdisciplinary research (La Toca, Widget and Faith, 2004). In the process of formation and development of this phenomenon, knowledge foundations of education and the way of communication and interaction among educational subsystems have been encountered more changes due to their nature and internal characteristics. Acceptance of behavioral patterns of interdisciplinary trainings, educational, research, Shadow, cross and invisible within the organized structures of knowledge (disciplines) is an example of this proposition. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Interdisciplinary, structure, Model, higher education | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 4,918 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,209 |