تعداد نشریات | 12 |
تعداد شمارهها | 567 |
تعداد مقالات | 5,878 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,659,592 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,597,257 |
تاثیر عملیات ترمومکانیکی بر ریزساختار و ویژگیهای مکانیکی فولاد TWIP دارای مولیبدن | ||
فصلنامه علمی - پژوهشی مواد نوین | ||
مقاله 5، دوره 2، شماره 5، فروردین و اردیبهشت 1390، صفحه 49-56 اصل مقاله (866.47 K) | ||
نویسندگان | ||
سید غلامرضا رضوی* 1؛ امیر انصاری پور1؛ حسین مناجاتی زاده2 | ||
1کارشناس ارشد مهندسی مواد دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد | ||
2استادیار بخش مهندسی مواد دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد | ||
تاریخ دریافت: 09 دی 1394، تاریخ پذیرش: 09 دی 1394 | ||
چکیده | ||
فولادهایTWIP، فولادهای با درصد منگنز بالا(35-17درصد) مورد استفاده در بدنهی خودرو هستند که در دمای اتاق نیز آستنیتی میباشند. سازوکار غالب تغییر شکل در این فولادها بهدلیل کمبود انرژی در چیده شدن پایین، ایجاد دوقلویی در داخل دانههاست که سبب استحکام بیشتر در فولاد میشود. در بین پژوهشهای انجام شده برای بهبود ویژگیهای مکانیکی، افزودن عنصر کاربیدزا به این فولادها استحکام آنها را بهطور چشمگیری افزایش داده است. از آنجایی که مولیبدن عنصری کاربیدزا و استحکام بخش در فولادها میباشد، در این پژوهش ریزساختار دستهای از این فولادها با مولیبدن در حالت نورد گرم و سرد مورد بررسی قرار گرفت. بدین منظور پس از ریختهگری فولاد موردنظر، ریزساختار بهکمک میکروسکپ نوری و الکترونی روبشی مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد که با انجام نورد سرد بر این فولادها استحکام و داکتیلیته بهطور چشمگیری افزایش مییابد. | ||
کلیدواژهها | ||
فولاد TWIP؛ نوردگرم؛ نوردسرد؛ مولیبدن؛ ویژگیهای مکانیکی | ||
مراجع | ||
1- J Majta, R Kuziak, M Pietrzyk, H Krzton.“use of the computer simulation to predict
mechanical properties of C-Mn steel. afterthermomechanical processing”, materials
processing technology, Vol. 60, pp. 581-588,1996.
2- K Sipos, L Remy, A Pineau. “Influence ofaustenite predeformation on mechanical
properties and strain-induced martensitictransformations of a high manganese steel”
metallurgical and materials transactions A,Vol. 7, pp. 857-864, 1976.
3- D Cornette, P Cugy, A Hildenbrand, MBouzekri, G Lovato. “Ultra High Strength
FeMn TWIP Steels for automotive safetyparts”, Revue de Metallurgic, Vol. 12, pp. 905-
918, 2005.
4- Reed-Hill, Robert, E ,Physical metallurgyprinciples, Publishing company, New York,
1994.
5- S Vercammen, B Blanpain, B C DeCooman. “cold rolling behavior of an
austenitic Fe-30Mn-3Al-3Si TWIP-steel: theimportance of deformation twinning”, Acta
Material, Vol. 52, pp. 2005-2012, 2004.
8- B X Huang, X D Wang, Y H Rong, LWang, L Jin. “Mechanical behavior and
martensitic transformation of an Fe–Mn–Si–Al–Nb alloy”, Materials Science and
Engineering A, Vol. 438, pp. 306-311, 2006.
9- J P Chateau, A Dumay, S Allain, A Jacques.“Precipitation hardening of a Fe-Mn-C TWIP
steel by vanadium carbides”. 15th InternationalConference on the Strength of Materials
(ICSMA-15), 2011.
10- G Dini, A Najafizadeh, R Ueji, S MMonir-Vaghefi. “Tensile deformation behavior
of high manganese austenitic steel: The role ofgrain size”, Materials and Design, Vol. 31, pp.
3395–3402, 2010.
13- B. H. Jiang, Xuan Qi, Weiming Zhou, T.Y. Hsu, “Comment on “influence of austenite
grain size on γ → martensitic transformationtemperature in Fe-Mn-Si-Cr alloys” Scripta
Materialia, Vol. 34, pp. 771-773, 1996.
14- T.N. Durlu,” Effect of austenite grain sizeon ε martensite formation in an Fe-Mn-Mo
alloy”, Journal of Materials Science Letters,Vol. 16, pp. 320-321, 1997.
15- J. Jun, Ch. Choi, “Variation of stackingfault energy with austenite grain size and its
effect on the MS temperature of γ→εmartensitic transformation in Fe–Mn alloy”,
Materials Science and Engineering: A, Vol.257, pp. 353-356, 1998.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,080 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 828 |