تعداد نشریات | 12 |
تعداد شمارهها | 567 |
تعداد مقالات | 5,878 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,659,440 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,597,216 |
بررسی تاثیر مولیبدن بر روی دمای آنیل کامل فولاد TWIP | ||
فصلنامه علمی - پژوهشی مواد نوین | ||
مقاله 3، دوره 2، شماره 4، مرداد و شهریور 1390، صفحه 23-30 اصل مقاله (622.96 K) | ||
نویسندگان | ||
سید غلامرضا رضوی* 1؛ محسن سبکتکین1؛ حسین مناجاتی زاده2؛ محمدرضا طرقی نژاد3 | ||
1کارشناس ارشد مهندسی مواد دانشگاه ازاد اسلامی واحد نجف آباد | ||
2استادیار گروه مهندسی مواد دانشگاه ازاد اسلامی واحد نجف آباد | ||
3دانشیار گروه مهندسی مواد دانشگاه صنعتی اصفهان | ||
تاریخ دریافت: 09 دی 1394، تاریخ پذیرش: 09 دی 1394 | ||
چکیده | ||
فولادهایTWIP ، فولادهایی با درصد منگنز بالا (35-17 درصد) هستند که در بدنهی خودرو بکار میرود و در دمای اتاق نیز آستنیتی بوده و سازوکار غالب تغییر شکل در آنها به دلیل کمبود انرژی در چیده شدن پایین، ایجاد دوقلویی در داخل دانههاست که سبب استحکام بیشتر در فولاد میشود. با توجه به نقش عملیات حرارتی در ویژگیهای مکانیکی فولادهای TWIP، در این پژوهش به بررسی عملیات حرارتی آنیل کامل و تاثیر مولیبدن بر دمای آنیل کامل این فولادها پرداخته شده است. بدین منظور، فولاد پس از ریختهگری و نورد گرم، در دماهای گوناگون آنیل شده و سپس به کمک میکروسکوپ نوری و الکترونی روبشی و عبوری مورد مطالعهی ساختاری قرار گرفت. نتایج نشان داد که دمای آنیل کامل این فولادها، بدون مولیبدن 1100 درجهی سانتیگراد بوده و افزودن مولیبدن به این فولادها دمای آنیل کامل را 150 درجهی سانتیگراد کاهش میدهد. | ||
کلیدواژهها | ||
فولاد TWIP؛ آنیل کامل؛ دوقلویی آنیل؛ مولیبدن | ||
مراجع | ||
1- R.E. Reed-Hill, R. Abbaschian, Physicalmetallurgy principles, PWS Co ,London, pp.
826-828, 1991.
2- P. Cugy, A. hildenbrand, M. Bouzekri, "ASuper high strength Fe-Mn-C austenitic steel
with excellent formability for automobileapplications", Arcelor Research SA, maizieres,
France, pp. 98-106, 2003.
4- B.X. Huang, X.D. Wang, Y.H. Rong, L.Wang, L. Jin, “Mechanical behavior and
martensitic transformation of an Fe–Mn–Si–Al–Nb alloy”, Materials Science and
Engineering A 438–440, pp. 306–311, 2006.
5- B.B. Rath, M.A. Imam, C.S. Pande,“Nucleation and growth of twin interfaces in
FCC metals and alloys”, Materials Physics andMechanic, Vol. 1, pp. 61-66, 2000.
6- Mi, Z., Tang, D., Yan, L., Guo, J., “Highstrength and high plasticity TWIP steel for
modern vehicle”, Mater. Sci. Technol., Vol.21, No. 4, pp. 451-454, 2005.
7- G.E. Totten, Steel Heat Treatment:Metallurgy and Technologies, 2ed CRC Press,
London,, pp. 2-9, 1996.
8- S. Vercammen, B. Blanpain, B. C. DeCooman, P. Wollants, “Cold rolling behaviour
of an austenitic Fe–30Mn–3Al–3Si TWIPsteel:theimportance of deformation twinning ”
Acta Materialia, Vol. 52(7), pp. 2005-2012,2004.
9- S. Mahajan, C.S. Pande, M.A. Imam, B.B.Rath, “Formation of annealing twins in f.c.c.
crystals”, Actamaterialia, Vol. 45, pp. 2633-
2638., 1997.
10- O. Grassel, L. Kruger, G. Frommeyer, L.W. Meyer, "High strength Fe-Mn-(Al,Si)
TRIP/TWIP steels development-propertiesapplication",International Journal of Plasticity,
Vol. 16, pp. 1391-1409, 2000.
11- George. E. Totten, Ph.D. Fasm, “SteelHeat treatment Handbook 2ed”, Taylor &
Francis, pp. 17-18, 2006.
12- I. Tamura, H. Sekine, T. Tanaka, C. ouchi,Thermomechanical processing of high-strength
Low-alloy steel, Butterworth & Co, pp. 32-58,1998.
13- H.O. pierson, Handbook of refractorycarbides and nitrides, NOYES Co, Newjersey,
pp. 100-112, 1996. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,991 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 836 |