تعداد نشریات | 12 |
تعداد شمارهها | 567 |
تعداد مقالات | 5,878 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,659,423 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,597,207 |
اثربخشی آموزش محتوای مبتنی بر فراشناخت با کمک نرم افزار بر خودراهبری و پیشرفت درسی دانش آموزان دوره ابتدایی | ||
دوماهنامه علمی - پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی | ||
مقاله 3، دوره 4، شماره 14، خرداد و تیر 1392، صفحه 51-65 اصل مقاله (533.71 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
یحیی صفری1؛ حسین مهدی زاده2؛ پاک نیا لیلا* 3؛ آذر مهران نیا4 | ||
1استادیار عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه | ||
2استادیار عضو هیات علمی دانشگاه ایلام | ||
3کارشناس ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه | ||
4کارشناس ارشد مدیریت دولتی، ستاد دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه | ||
تاریخ دریافت: 25 آبان 1392، تاریخ پذیرش: 25 آبان 1392 | ||
چکیده | ||
هدف این پژوهش، تعیین اثربخشی آموزش محتوای مبتنی بر فراشناخت با کمک نرم افزار بر خودراهبری و پیشرفت درسی دانش آموزان دوره ابتدایی بود. روش پژوهش، شبه تجربی از نوع پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل دانش آموزان پایه پنجم ابتدایی شهر کرمانشاه در سال تحصیلی90-89، به تعداد 12192 نفر بود. 105 نفر به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای بعنوان نمونه آماری انتخاب شدند. به این صورت که از سه ناحیه آموزش و پرورش شهر کرمانشاه ناحیه 3 و از این ناحیه تعداد 4 کلاس انتخاب شد. قرار دادن گروهها بعنوان گواه و آزمایش نیز بصورت تصادفی انجام شد. ابزار پژوهش پرسشنامه خود- راهبری فیشر با 41 گویه و پایایی 82/0و آزمون پیشرفت تحصیلی بود. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی، میانگین و انحراف معیار و از آمار استنباطی تحلیل واریانس یکطرفه و تحلیل کوواریانس استفاده شد. یافتهها نشان داد که بین نمرات خود- راهبری دانش آموزان گروههای گوناگون تفاوت معنیداری وجود داشت (p<0/05). همچنین بین مقدار یادگیری دانش آموزان گروههای گوناگون تفاوت معنیداری وجود داشت (p<0/05)، ولی بین مقدار یادداری دانشآموزان گروههای گوناگون، تفاوت معنی دار نبود. | ||
کلیدواژهها | ||
نرم افزارآموزشی؛ فراشناخت؛ خود- راهبری؛ پیشرفت درسی؛ دانش آموزان ابتدایی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
On the Effectiveness of Metacognition based Instruction Using Softwares on Students´ Self-regulation and Academic Achievement | ||
نویسندگان [English] | ||
Y Safari1؛ H Mehdi zadeh2؛ L Pakniya3؛ A Mehran niay4 | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of the current study was to determine the effectiveness of metacognition-based instruction using softwares on students´ self-regulation and academic achievement. This study involved a pretest- posttest with a control group quasi-experimental design. A sample of 105 students was drawn from a population of 12192 students of primary school in Kermanshah through random cluster sampling method. The sample members were further assigned to an experimental and a control group randomly. Research instruments were Fisher’s self-regulation questionnaire and an academic achievement test. A use was made of both descriptive (mean, standard deviation) and inferential statistics (ANOVA & ANCOVA) to analyze data. The results revealed that there was a significant difference between the students’ self-regulation and learning scores in both groups. However, no significant difference was found between the groups’ retention. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Educational Software, metacognition, Self-regulation, academic achievement, primary school | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,272 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,561 |