تعداد نشریات | 12 |
تعداد شمارهها | 567 |
تعداد مقالات | 5,878 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,659,403 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,597,205 |
رابطه جو و فرهنگ سازمانی با میانجی گری نقش توانمندسازی بر تعهد سازمانی کارکنان سازمان آموزش و پرورش استان فارس | ||
دوماهنامه علمی - پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی | ||
مقاله 12، دوره 4، شماره 14، خرداد و تیر 1392، صفحه 199-220 اصل مقاله (492.79 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
فاطمه راهی* 1؛ عباداله احمدی2؛ مجید برزگر3 | ||
1کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت. | ||
2استادیار دانشگاه آزاد اسلامی، واحد مرودشت، گروه علوم تربیتی، مرودشت. ایران | ||
3استادیار دانشگاه آزاد اسلامی، واحد مرودشت، گروه روانشناسی تربیتی، مرودشت. ایران | ||
تاریخ دریافت: 25 آبان 1392، تاریخ پذیرش: 25 آبان 1392 | ||
چکیده | ||
این پژوهش، با هدف آزمودن الگویی از روابط جو و فرهنگ سازمانی با تعهد سازمانی با میانجیگری توانمندسازی انجام شد. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی میباشد. نمونه این پژوهش شامل 162 نفر از کارکنان اداره کل آموزش و پرورش استان فارس بود که با استفاده از روش نمونهگیری طبقهای انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامههای جو سازمانی، فرهنگ سازمانی و توانمندسازی و تعهد سازمانی میباشد. روایی و پایایی همه پرسشنامهها در حد قابل قبولی به دست آمد، جهت تجزیه و تحلیل دادهها از روشهای آمار توصیفی شامل میانگین و فراوانی و روشهای آمار استنباطی شامل همبستگی پیرسون و تحلیل مسیر استفاده گردید. نشان دادند که از بین مولفههای جو سازمانی (جو باز، جو بسته، بعد حمایتی، بعد دستوری، بعد تحدیدی، بعدهمکارانه، بعد صمیمی) رابطه مثبت و معنیداری وجود دارد و تنها مولفه بعد تظاهر به کار با تعهد سازمانی رابطه معنیدار ندارد. تمام مولفههای فرهنگ سازمانی (خلاقیت و نوآوری، توجه به جزئیات، توجه به افراد، توجه به تشکیل گروه، تهورطلبی و ستیزه جویی و اثبات) رابطه مثبت و معنیداری با تعهد دارد به جز مولفه توجه به نتیجه که رابطه معنیداری با تعهد سازمانی ندارد. تمام مولفههای توانمندسازی (احساس شایستگی، احساس استقلال، احساس موثر بودن و احساس اعتماد) با تعهد سازمانی رابطه مثبت و معنی دارد به جز مولفه احساس معنیدار بودن که رابطه معنیداری با تعهد ندارد. | ||
کلیدواژهها | ||
جو سازمانی؛ فرهنگ سازمانی؛ توانمندسازی؛ تعهد سازمانی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Relation between Organizational Culture and Atmosphere with Meditation of Capacitate Rule on the Organizational Assumption of the Stuffs of Fars Province Education Organization | ||
نویسندگان [English] | ||
F Rahi1؛ E Ahmadi2؛ M Barzegar3 | ||
چکیده [English] | ||
The aim of this study was to evaluate a model of the relationship between organizational culture and atmosphere, and organizational commitment with the mediation of empowerment. The present correlational study included 162 employees of Fars education organization selected through stratified sampling method. This study employed four questionnaires of organizational atmosphere, organizational culture, organizational commitment, and empowerment. They all enjoyed adequate reliability and validity. Both descriptive and inferential statistics (correlation and path analysis) were utilized to analyze data. The research findings indicated that there was significant and positive relation between the components of organizational atmosphere (open atmosphere, close atmosphere, support, order, confinement, cooperation, and bigheartedness) and organizational commitment. All the components of organizational culture (innovation, attention to details, attention to persons, attention to group construction, boldness, pugnacity, and affirmation) except attention to results had a positive and significant relation with organizational commitment. Except significance to others, all the components of empowerment (ability, independence, effectiveness, and confidence) had a positive and significant relation with organizational commitment. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Organizational atmosphere, Organizational Culture, Empowerment, Organizational Commitment | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 5,990 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 3,687 |