تعداد نشریات | 12 |
تعداد شمارهها | 567 |
تعداد مقالات | 5,878 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,659,642 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,597,286 |
سرمایه گذاری در بخش حمل و نقل و تأثیر آن بر تمرکز جغرافیایی فعالیتها در صنعت کشور ایران | ||
فصلنامه علمی برنامه ریزی منطقه ای | ||
مقاله 3، دوره 6، شماره 24، بهمن و اسفند 1395، صفحه 1-14 اصل مقاله (836 K) | ||
نویسندگان | ||
نادر مهرگان1؛ یونس تیموری* 2 | ||
1استاد گروه اقتصاد، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران | ||
2دانشجوی دکتری اقتصاد، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران | ||
تاریخ دریافت: 22 بهمن 1395، تاریخ پذیرش: 22 بهمن 1395 | ||
چکیده | ||
در این مطالعه به طور اخص به اهمیت ارتباط بین بخشهای صنعت و حمل و نقل، در چگونگی شکلگیری توزیع فعالیتهای صنعتی در کشور ایران میپردازیم. اینکه آیا با توجه به ارتباط بین این دو بخش، سرمایهگذاری بیشتر در بخش حمل و نقل خواهد توانست در توزیع فعالیتهای تولیدی بخش صنعت مؤثر باشد. برای این منظور بعد از محاسبه ارتباط بین دو بخش صنعت و حمل و نقل از طریق جدول داده- ستاده سال 1380 و با استفاده از ضرایب پیوند پسین و پیشین مستقیم و غیرمستقیم دو بخش فوق، اهمیت این ارتباط در چگونگی توزیع فعالیتهای صنعتی بین مناطق مختلف را بررسی میکنیم. این کار با بهرهگیری از دو مدل اقتصاد سنجی پانل دیتای استانی و صنعتی برای دوره 1385- 1379، با استفاده از نرمافزار Eviews7 انجام میگیرد. بطوریکه در اینجا چگونگی توزیع فعالیتهای صنعت، با استفاده از شاخص تمرکز جغرافیایی EG مورد ارزیابی قرار گرفته است. یافته های مربوط به اندازهگیری شاخص تمرکز جغرافیایی نشان میدهد که بیش از نیمی از صنایع ایران، از لحاظ جغرافیایی متمرکز هستند. همچنین نتایج برآورد دو مدل اقتصاد سنجی فوق، نشان میدهد که وجود ارتباط بین زیربخشهای حمل و نقل جادهای، آبی و هوائی با بخش صنعت (در برآورد مدل صنعتی به ترتیب با ضرایب 607/1، 261/2 و 761/2) بحدی است که میتواند در تمرکز جغرافیایی صنایع مختلف اقتصاد ایران به طور معنیداری مؤثر باشد. بطوریکه نتایج مدل استانی نیز این گفته را تأیید کرده و بیان میکند که سرمایهگذاری و وجود انواع حمل و نقلهای مذکور در استانها، میتواند فعالیتهای صنعتی مختلفی را به این استانها جذب کند. | ||
کلیدواژهها | ||
حمل و نقل؛ تمرکز جغرافیایی؛ صنعت؛ شاخص EG؛ مدل پانل دیتا | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Investment on transportation section and it’s impact on geographic concentration of activities in industry of Iran | ||
نویسندگان [English] | ||
Nader Mehregan1؛ Younes Teymori2 | ||
چکیده [English] | ||
At this study, we especially pay attention to importance of relationship between industry and transportation sectors in forming distribution of industrial activities. Wether more investing on transportation sector would be effective on distributioan of manufacturing activities in industry. For this porpuse, we value rate of relation between industry and transportation sectors by input- output table for 1385 and by using direct and indirect forward and backward linkage coefficients for these two sections, and then we analyse importance of this relation on distribution of industry activites at different regions for period of 1379-1385 by using two provincial and industrial econometric panel data models. As distribution of industrial activities are valued by EG index at this study. Results of estimation for two econometric models show that existance relation between road, water, air transportation subsectors and industry sector (their estimated coefficients in industrial model are 1.607, 2.261 and 2.761, respectively) is as far as that it can be effective on industrial geographic concentration in industry of Iran. As results of provincial model are similar and it expresses that making investment and existance different kinds of transportations in provinces, can attract different industrial activities toward these provinces and it could play an important role in industrializing provinces and different areas. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Transportation, Geographic Concentration, Industry, EG Index, Panel Data Model | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,277 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 769 |