تعداد نشریات | 12 |
تعداد شمارهها | 567 |
تعداد مقالات | 5,878 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,659,440 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,597,216 |
بررسی نقش واسطه ای تنظیم شناختی هیجان در رابطه ی میان والدگری و سازگاری تحصیلی در دانشجویان | ||
فصلنامه علمی روش ها و مدل های روانشناختی | ||
مقاله 6، دوره 3، شماره 11، خرداد و تیر 1392، صفحه 83-98 اصل مقاله (475.53 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
فاطمه سامانی* 1؛ مسعود حسین چاری2 | ||
1کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه شیراز | ||
2استادیار بخش روانشناسی تربیتی دانشگاه شیراز | ||
تاریخ دریافت: 14 دی 1392، تاریخ پذیرش: 14 دی 1392 | ||
چکیده | ||
هدف از این مطالعه تبیین نقش واسطهگری تنظیم شناختی هیجان در رابطهی بین والدگری و سازگاری تحصیلی در دانشجویان بود. بدین منظور یک گروه 400 نفری از دانشجویان دانشگاه شیراز (شامل 233 دختر و 167 پسر) به شیوهی خوشهای تصادفی انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از سه مقیاس پرسشنامهی تنظیم شناختی هیجان، پرسشنامهی سبک والدگری آلاباما و پرسشنامهی سازگاری تحصیلی دانشجویان استفاده گردید. بهمنظور تحلیل دادهها، از روش آماری رگرسیون چندگانه، با بکارگیری روش مراحل بارون و کنی )1986) استفاده شد. نتایج این تحلیل حاکی از تایید نقش واسطهگری تنظیم شناختی هیجان بود. نتایج این مطالعه نشان داد که والدگری کارآمد موجب افزایش استفاده از استراتژیهای مثبت تنظیم شناختی هیجان جهت سازگاری تحصیلی در دانشجویان میشود و استراتژیهای مثبت تنظیم شناختی هیجان در بین سبکهای والدگری و سازگاری تحصیلی نقش واسطهای ایفا میکنند. | ||
کلیدواژهها | ||
والدگری؛ تنظیم شناختی هیجان؛ سازگاری تحصیلی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Moderating Role of Cognitive Emotion Regulation between Parenting and Academic Adjustment | ||
نویسندگان [English] | ||
F. S1؛ M. H.CH2 | ||
چکیده [English] | ||
This study investigated the moderating role of cognitive emotion regulation between parenting and academic adjustment. Participants were 400 university firs grade student (233girls &167 boys) of Shiraz University who were selected via random cluster sampling. Participants completed Alabama parenting Questioner, Cognitive Emotion Regulation Questioner and Academic Adjustment to College Questioner. Multiple regression statistical method with the use of Baron & Kenny steps (1986) was used. The results indicated that cognitive emotion regulation strategies (especially positive cognitive emotion regulation strategies) were a mediator between parenting and academic adjustment. It means that effective parenting increase the use of positive cognitive emotion regulation for academic adjustment of university students. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Cognitive Emotion Regulation, Adjustment, & Parenting | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 4,315 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,149 |