تعداد نشریات | 12 |
تعداد شمارهها | 567 |
تعداد مقالات | 5,878 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,659,431 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,597,214 |
رابطه بین خودکارآمدی و تعهد سازمانی با کیفیت تدریس اعضای هیئت علمی در منطقه یک دانشگاه آزاد اسلامی | ||
دوماهنامه علمی - پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی | ||
مقاله 2، دوره 4، شماره 15، آذر و دی 1392، صفحه 21-44 اصل مقاله (700.79 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
نیما شهیدی* 1؛ پریوش جعفری2؛ نادرقلی قورچیان3؛ جواد بهبودیان4 | ||
1استادیار دانشگاه آزاد اسلامی، واحد نورآباد ممسنی ، گروه علوم تربیتی، نورآباد ممسنی، ایران | ||
2استادیار، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران، گروه مدیریت آموزشی، تهران، ایران | ||
3استاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران، گروه مدیریت آموزشی، تهران، ایران. | ||
4استاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز، گروه آمار و ریاضی، شیراز، ایران. | ||
تاریخ دریافت: 13 بهمن 1392، تاریخ پذیرش: 13 بهمن 1392 | ||
چکیده | ||
هدف عمده این پژوهش، مطالعه رابطه بین خودکارآمدی استادن و تعهد سازمانی آنان با کیفیت تدریس آنان بود. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بوده است. جامعه آماری پژوهش، شامل 2181 نفر اعضای هیئت علمی تمام وقت و نیمه وقت واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی منطقه یک بودند که از بین آنها با روش نمونه گیری تصادفی از نوع خوشهای طبقهای تعداد 436 نفر به عنوان اعضای نمونه انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفتند. ابزارهای جمع آوری دادههای پژوهش شامل پرسشنامه محقق ساخته سنجش کیفیت تدریس با 27 عبارت در مقیاس لیکرت و آلفای کرونباخ 861/0، پرسشنامه تعهد سازمانی آلن و مه یر، و پرسشنامه خودکارآمدی معلمان شوارتزر و همکاران بود. در این پژوهش برای مشخص کردن سهم عوامل خودکارآمدی و تعهد سازمانی استادان بر کیفیت تدریس از رگرسیون چندگانه و مدلسازی معادلات ساختاری بهره گرفته شد. همچنین از تحلیل واریانس یکطرفه برای بررسی نقش عوامل جمعیت شناختی استادان استفاده شد. نتایج نشان دادند که خودکارآمدی با ضریب 42/0 و تعهد سازمانی با ضریب 22/0 به صورت مستقیم مثبت و معناداری باکیفیت تدریس رابطه دارند. از میان ابعاد تعهد سازمانی، تعهد عاطفی و تعهد مستمر از قدرت پیش بین کنندگی بالایی برای کیفیت تدریس برخوردار میباشند. همچنین ارتباط متقابل مثبت و معنادار بین تعهد سازمانی و خودکارآمدی آنان با ضریب 12/0 بود. همچنین عوامل جمعیت شناختی استادان تأثیری در خودکارآمدی و تعهد سازمانی استادان نداشتند. | ||
کلیدواژهها | ||
خودکارآمدی؛ تعهد سازمانی؛ کیفیت تدریس؛ اعضای هیئت علمی؛ منطقه یک دانشگاه آزاد اسلامی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
On the Relationship of Self-efficacy and Organizational commitment to Teaching Quality of Faculty Members in Zone of Islamic Azad University | ||
نویسندگان [English] | ||
N. SH1؛ P. J2؛ N. GH3؛ J. B4 | ||
چکیده [English] | ||
The main purpose of this descriptive-correlational research was to study the relationship of self-efficacy and organizational commitment of faculty members to their teaching quality. The target population included 2181 faculty members of branches of Islamic Azad University in zone one. A sample of 436 respondents was selected through stratified-cluster sampling method. Research instruments included a researcher-made questionnaire of teaching quality with 27 Liker-scale statements and Cronbach’s alpha of 0.861, Allen and Meyer’s questionnaire of organizational commitment, and Schwartzer et al. questionnaire of teachers’ self-efficacy. A use was made of multiple regression and structural equation modeling to examine the effect of exogenous factors on teaching quality. One-way ANOVA was also run to analyze the role of faculty members’ demographic variables. The results revealed that self-efficacy (with an index of 0.42) and organizational commitment (with an index of 0.22) had a positive, direct, and significant relationship with teaching quality. From among the dimensions of organizational commitment, emotional commitment and continuous commitment could strongly predict the variance of teaching quality. In addition, self-efficacy and organizational commitment had a significant bidirectional effect on each other. Demographic variables were found to have no significant effect on self-efficacy and organizational commitment of the faculty members. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
self-efficacy, Organizational Commitment, Teaching quality, faculty members, Islamic Azad University | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,636 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,936 |