تعداد نشریات | 12 |
تعداد شمارهها | 567 |
تعداد مقالات | 5,878 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,659,403 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,597,205 |
تاثیر آرایش کارگذاری المان های شش پایه بر پستی و بلندی بستر اطراف تکیه گاه ذوزنقه ای | ||
فصلنامه علمی مهندسی منابع آب | ||
مقاله 6، دوره 11، شماره 36 - شماره پیاپی 1، اردیبهشت 1397، صفحه 47-58 اصل مقاله (2.33 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
مسیح ذوالقدر* 1؛ محمود شفاعی بجستان2 | ||
1استادیار (مسئول مکاتبات)، گروه مهندسی آب، دانشگاه جهرم، جهرم، ایران و دانش آموخته دکتری سازه های آبی، دانشگاه شهید چمران اهواز | ||
2استاد گروه سازه های آبی، دانشکده مهندسی علوم آب، دانشگاه شهید چمران اهواز | ||
تاریخ دریافت: 16 اردیبهشت 1394، تاریخ بازنگری: 14 بهمن 1394، تاریخ پذیرش: 11 شهریور 1397 | ||
چکیده | ||
آمار های موجود نشان دهنده سهم عمده آبشستگی تکیهگاه در تخریب پلها می باشد. لذا حفاظت پلها در مقابل آبشستگی از اهمیت خاصی برخوردار است. روشهای پوششی نظیر سنگ چین کاربرد گسترده ای در حفاظت پلها دارد و در مناطقی که تامین سنگ پرهزینه باشد از بلوک بتنی و یا موارد مشابه استفاده میشود. در این مطالعه برای اولین بار کاربرد المانهای بتنی ششپایه در ارتباط با آبشستگی تکیهگاهها در آزمایشگاه مورد مطالعه قرار گرفته است. کارگذاری المانهای ششپایه در تراکمهای باز، متوسط و متراکم و همچنین در اعماق زیر بستر، روی بستر و حالت میانی در اطراف تکیهگاه ذوزنقهای انجام شده است. به طور کلی نتایج نشان دهنده تاثیر قابل ملاحظه کارگذاری المان ششپایه در کنترل آبشستگی تکیهگاه پل در شرایط مختلف جریان می باشد، به طوریکه می تواند تا 100 درصد عمق آبشستگی راس تکیه گاه را کاهش دهد. همچنین نتایج نشان می دهد حداکثر کاهش عمق آبشستگی دماغه تکیهگاه در آرایش کارگذاری المانها روی بستر و با تراکم حداکثر می باشد. در این حالت المان ها علاوه بر حفاظت تکیه گاه از طریق ایجاد پوشش منجر به دور کردن آبشستگی از راس تکیه گاه به سمت مرکز کانال نیز می گردند. | ||
کلیدواژهها | ||
آبشستگی؛ تکیه گاه ذوزنقه ای؛ المان های شش پایه؛ تراکم کارگذاری؛ رقوم کارگذاری | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Effect of Six-Legged Elements installation arrangement on bed topography around Wing-Wall Abutments | ||
نویسندگان [English] | ||
Masih Zolghadr1؛ mahmod shafaei bejestan2 | ||
1Professor Assistant, Water Engineering Department, Jahrom University | ||
2استاد گروه سازه های آبی، دانشکده مهندسی علوم آب، دانشگاه شهید چمران اهواز | ||
چکیده [English] | ||
The reviews of past researches have shown that abutment scour plays an important role in bridge failures. Hence, protection of bridges against scour is a significant issue. For existing bridges, armoring methods, like riprap, has a wide application. In areas where providing stones is expensive concrete blocks or similar techniques have been applied. In this study for the first time, the application of six-legged concrete elements has been experimentally investigated. The six-legged elements have been placed in three different densities (open, medium and dense) and three different placement depths (under the bed, above the bed and medium case). Each alternative have been tested under different flow conditions. Generally the results proved that the six-legged elements can considerably reduce the scour depth under different flow conditions so as it reduced the maximum scour depth of abutment nose up to 100%. The maximum reduction of scour depth has been obtained when the high dense six-legged elements are placed above the bed. In this case, the elements protect the abutment by creating coverage and also alter the sour from the abutment tip to the channel midway. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
a-jacks, wing-wall abutment scour, six-legged elements, Installation density, Installation depth | ||
مراجع | ||
1) Annandale, G.W. 2006. Scour technology. McGraw Hill Publications, USA. 2) Barbhuiya, A.K., and Dey, S. 2004. Local scour at abutments: A review. Sadhana Journal, 29(5):449-476, India. 3) Bozicus, Z., and Osman, Y. 2004. Effect of inclination of bridge piers on scouring depth. HYD. Eng. ASCE. 130 (8): 1260-1269. 4) Corvallis, O.R. 1996. Submerged breakwater tests a-jacks armor units. M.Sc Thesis, Oregon State University, USA. 5) Dongol, D.M.S. 1994. Local scour at bridge abutments. Report No: 544. School of Engineering, University of Auckland, NZ. 6) Ettema, R. 1980. Scour at bridge piers. Report No. 216. University of Auckland, School of Engineering, University of Auckland, NZ. 7) Federal Highway Administration. 2009. Bridge scour and stream instability مجله ی مهندسی منابع آب / سال یازدهم /بهار 57 1397 countermeasures: experience, selection, and design guidance-third edition. vol. 1 and 2. Hydraulic Engineering Circular No. 23. 8) Korthyari, U.C., Garde R.C., and Ranga Ranju, K.G. 1992. Temporal variation of local scour around circular bridge pier. HYD. Eng. ASCE. 118 (8): 1091-1106. 9) Khademi, Kh., and Shafai Bejestan, M. 2014. Considering the effects of number, location and angle of submerged vane on bridge abutment scour. IWRJ. 8(15): 145-153 (In Persian). 10) Khozeymehnezhad, H., Ghomeshi, M., and Shafai Bejestan, M. 2014. Comparison of symmetrical and unsymmetrical rectangular collars on reduction of local scour at bridge abutment. Irrig. Science and Eng. 37(2):1-12 (In Persian). 11) Kwan, T.F. 1988. Study of abutment scour. Report No. 451, School of Engineering, University of Auckland, NZ. 12) Latta, T. E. 2000. Static and dynamic stresses in a-jacks concrete armor units. M.Sc thesis, Oregon State University, USA. 13) Lauchlan, C.S. 1999. Pier scour countermeasures. Ph.D. thesis, University of Auckland, Auckland, NZ. 14) Lebaron J. W. 1999. Stability of a-jacksarmored rubble- mound break waters subjected to breaking and non-breaking waves with no overtopping. M.Sc thesis, Oregon State University, USA. 15) Liu, H.K., Chang, F.M., and Skinner, M.M. 1961. Effect of bridge constriction on scour and backwater. Engineering Research Center, Colorado State University, CER 60 KHL 22. 16) Manly Hydraulics Laboratory, 2003. Physical modelling of a-jacks units in wave flume. Report MHL 1251, USA. 17) Manly Hydraulics Laboratory, 2009. Physical modeling of a-jacks units in wave flume, Stage 2. Report 1251, USA. 18) Mansuri Hafshjani, M., and Shafai Bejestan, M. 2011. Design of riprap size at bridge abutment in a river bend. J Iranian Soc. of Irrig. And Wat. Eng. 1(4):35-45 (In Persian). 19) Mansuri Hafshjani, M., and Shafai Bejestan, M. 2013. Comparison of the effect of three riprap placement levels on its stability at bridge abutment in a 90 degrees’ bend based on incipient motion of riprap particles. IWRJ. 23(2): 195-204 (In Persian). 20) Melville, B. W., 1992. Local scour at bridge abutments. HYD. Eng. ASCE. 118 (4): 615-631. 21) Melville, B. W., and Coleman, S. E. 2000. Bridge scour. Water Resources Publications, Colorado, USA. 22) Melville, B.W., Ballegooy, S.V., Coleman, S. E., and Barkdoll, B. 2006. Scour countermeasures for wing-wall abutments. HYD. Eng. ASCE. 132 (6):563-574. 23) Mickel J. J. 1999. A-jacks matrix stability: deflection due to static normal loads. M.Sc thesis, Oregon State University, USA. 24) Oben-nyarko, K., and Ettema, R. 2011. Pier and abutment scour interaction. HYD. Eng. ASCE. 137 (12):1599-1605. 25) Radice, A., and Davari, V. 2014. Roughening elements as abutment scour countermeasures. HYD. Eng. ASCE. 140 (8):1-6. 26) Radice, A., and Lauva, O. 2012. On flowaltering countermeasure for scour at vertical-wall abutment. Archives of Hydro-Eng. and Enviro. Mechanics. 59 (3-4): 137-153. 27) Ripkey, B. J. 1999. Determination of wave run-up, rundown, and reflection design coefficients for a-jacks concrete armor units. M.Sc Thesis, Oregon State University, USA. 28) Shojaee, P., Farsadizadeh, D., Hoseinzadeh Dalir, H., Salmasi, F., and Ghorbani, M.A. 2012. Application of submerged vanes at cylindrical bridge pier as scour countermeasure. Water and Soil Science. 22(1): 91-109 (In Persian). 29) Simarro, G., Siveira, S., and Cardoso, A. H. 2012. Influence of riprap apron shape on spillthrough abutments. HYD. Res. 150 (1):138-141. 30) Tafarojnoruz, A., Gaudio, R., Dey, S., 2010. Flow-altering countermeasures against scour at bridge piers: a review. HYD. Res. 148 (4):441-452. 31) Thornton, C.I., Abt, S. R. and Watson, C.C. 2001. Field assessment of a-Jacks installation, a case study of: brush creek, Kansas City, Missouri Powell Creek, Waukegan, Illinois. Proceedings of the Wetlands Engineering & River Restoration Conference 2001, Reno, Nevada. 32) Thornton, C.I., Watson C.C., Abt, S.R., Lipscomb C.M, and Ullman C.M., 1999 a. Laboratory testing of a-jacks units for inland applications: pier scour protection testing. Colorado State University research report for Armortec Inc., February. 33) Thornton, C.I., Watson C.C., Abt, S.R., Lipscomb C.M, Holmquist-Johnson C.L, and Ullman C.M. 1999 b. Laboratory testing of a-jacks units for inland applications: full scale testing. Colorado State University research report for Armortec Inc., February. 34) Wise L., 1999. Numerical and physical modeling of wave forces on a-jacks units. M.Sc Thesis, Oregon State University, USA. 35) Wong, W.H. 1982. Scour at bridge abutment. Report No. 275, School of Engineering, University of Auckland, NZ, 109pp. 58 تاثیر آرایش کارگزاری واحد های شش پایه بر پستی و بلندی بستر اطراف تکیه گاه ذوزنقهای | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 421 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 652 |