تعداد نشریات | 12 |
تعداد شمارهها | 569 |
تعداد مقالات | 5,906 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,817,046 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,727,316 |
بررسی آزمایشگاهی الگوی آبشستگی پایین دست فشانه های مستغرق در چیدمان های منفرد و مرکب | ||
فصلنامه علمی مهندسی منابع آب | ||
مقاله 7، دوره 11، شماره 36 - شماره پیاپی 1، اردیبهشت 1397، صفحه 59-68 اصل مقاله (5.02 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
دنا بیدار1؛ سید امین اصغری پری* 2؛ سید محسن سجادی3 | ||
1دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی رودخانه دانشگاه صنعتی خاتم الانبیاء بهبهان | ||
2دانشیار دانشگاه صنعتی خاتم الانبیاء بهبهان | ||
3استادیار دانشگاه شهید چمران اهواز | ||
تاریخ دریافت: 01 خرداد 1394، تاریخ بازنگری: 27 آذر 1394، تاریخ پذیرش: 28 مهر 1396 | ||
چکیده | ||
در این مقاله تغییرات الگوی آبشستگی ناشی از جریان خروجی جت های مستغرق با تغییر در چیدمان جت ها بررسی شده است. در این راستا، کلیه پارامترهای موثر بر رفتار جت های مستغرق، بررسی و با استفاده از آنالیز ابعادی روابط بدون بعد استخراج شد. جهت بررسی ارتباط بین این پارامترها یک مدل فیزیکی در آزمایشگاه رسوب سازمان آب و برق استان خوزستان ساخته و آزمایشهای مختلف در دبی های متفاوت جت و در چهار سناریو انجام گردید. این سناریوها شامل بررسی اثر شکل جت در حالت چیدمان منفرد و مرکب، و همچنین اثر فاصله و زاویه در چیدمان مرکب می باشند. سپس ابعاد آبشستگی در پایین دست جت، اندازه گیری شد. نتایج نشان داد که بهترین عملکرد از نظر توسعه آبشستگی مربوط به جت لوزی شکل می باشد این در حالیست که پارامتر شکل جت در چیدمان مرکب، پارامتر تأثیرگذاری نبوده، همچنین با افزایش فاصله افقی میان جت های مرکب تمامی پارامترهای آبشستگی به جز پارامتر عرض کاهش می یابند. از سوی دیگر کاهش زاویه میانی جت های مرکب مایل موجب کاهش الگوی آبشستگی می گردد. | ||
کلیدواژهها | ||
آبشستگی جت مستغرق؛ عدد فرود دنسیومتریک؛ زاویه؛ چیدمان مرکب؛ چیدمان منفرد | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Experimental Study of the Downstream Scouring Pattern of Submerged Jets in Single and Compound Arrangements | ||
نویسندگان [English] | ||
dena bidar1؛ seyed amin asghari pari2؛ seyed mohsen sajadi3 | ||
1دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی رودخانه دانشگاه صنعتی خاتم الانبیاء بهبهان | ||
2دانشیار دانشگاه صنعتی خاتم الانبیاء بهبهان | ||
3استادیار دانشگاه شهید چمران اهواز | ||
چکیده [English] | ||
The objective of this experiment, which was performed in the flume of the KWPA Sedimentation Laboratory, was to study the scour patterns formed by the submerged jets of different shapes arranged singly or arrayed at different spacing and angles with different discharges. The experimental study consisted of 4 scenarios: The shape of jets in the single and arrays arrangement and the spacing and angles in the arrayed setup. All effective parameters on submerged jets performance were studied and the dimensionless relationships were derived according to the dimensional analysis. Then dimensions of scour patterns in downstream of jets were recorded. The results indicated that the best performance for scour development was related to diamond shaped jet, in the single arrangement; however, the shape of jet was not an effective parameter in the arrayed arrangements. Furthermore by increasing the horizontal distances between the arrayed jets, all of the scour dimensions (except width) were decreased. Additionally, decreasing the angles between the crossing arrayed jets caused a significant reduction in the scour pattern dimensions. Keywords: Scouring of submerged jet, densimetric Froude number, angle, arrayed arrangement, single arrangement | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Keywords: Scouring of submerged jet, densimetric Froude number, angle, arrayed arrangement, single arrangement | ||
مراجع | ||
1) احدیان، ج. 1388 . تاثیر زاویه همگرایی بر طول اختلاط در فشانههای مستغرق با استفاده از شبیه فیزیکی و ریاضی، رساله دکترا، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز. 2) حسینی، پ.، ابراهیمی، ک.، صانعی، م.، و مشعل، م. 1387 . بررسی تغییرات زمانی نیمرخ آبشستگی پائیندست فشانه افقی مستغرق با استفاده از مدل آزمایشگاهی. هفتمین کنفرانس هیدرولیک ایران، تهران، انجمن هیدرولیک ایران، دانشگاه صنعت آب و برق. 3) رنجبر، ح.، سلامتیان، الف.، و قدسیان، م. 1385 . تغییرات زمانی حفره آبشستگی پاییندست جتهای ریزشی آزاد. هفتمین سمینار بینالمللی مهندسی رودخانه. اهواز، سازمان آب و برق خوزستان، دانشگاه شهید چمران. 4) Adduce, C. 2004. Local scour by submerged turbulent jets. Advances in Hydro-Science and Engineering and Vol VI 5) Aderibigbe, O. Rajaratnam, N. 1998. Effect of Sediment gradation on erosion by plane turbulent wall jets. Journal of Hydraulic Engineering, ASCE and 124(10):1034-1042 6) Ahadiyan J, and Musavi Jahromi, N. 2009. Effect of jet hydraulic properties on geometry of trajectory in circular buoyant jet in the static ambient flow. Journal of Applied Sciences. 9(21):3843-3849 7) Ali K.H.M, and Lim S.Y. 1986. Local scour caused by submerged wall jet. Proc. Instn Civ. Engrs.2(81):607-645 8) Jame M, Ahadian J and Solimani Babarsad M.. 2013. Experimental study of scouring pattern due to circular submerged jets in shallow ambient fluid. Bulletin of Environment, Pharmacology and Life Sciences, 103-108 9) Jueyi Sui. 2008. Influence of channel width and tailwater depth on local scour caused by square jets. Journal of Hydro-environment Research. 39-45 10) Mansouri Nezhad M. 2013. Experimental study of longitudinal velocity gradient in submerged hydraulic jet. AENSI Journals of Advances in Environmental Biology, 4873-4878 11) Mehraein M. 2011. Experimental study on scour due to simultaneous wall and impinging circular jet. Hydraulics Conference, Hydrology & Water Resources Symposium, IAHR World Congress - Balance and Uncertainty. 12) Pagliara, S. and Palermo, M. 2013. Analysis of scour characteristics in the presence of aerated crossing jets. Australian Journal of Water Resources. 16(2) 13) Peiqing L, Jizhang G. and Yongmei L. 1998. Experimental investigation of submerged impinging jets in a plunge pool downstream of large dams. Science in China (Series E). 41(4) 14) Rajaramam. 1976. Turbulent Jets. Amsterdam: Elsevier Sc. Publ. Co. 15) Soleimani Babarsad M, Musavi Jahromi H, Kashkooli H, Vali Samani HM and Sedghi H.2013. Experimental study of maximum velocity and effective length in submerged jet. Indian Journal of Science and Technology. 6(1) | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 326 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 335 |