تعداد نشریات | 12 |
تعداد شمارهها | 567 |
تعداد مقالات | 5,878 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,659,605 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,597,266 |
بررسی تأثیر ابعاد هوش عاطفی بر رهبری هوشمند در سازمانهای عصر دانش (مورد مطالعه دانشگاه فرهنگیان) | ||
دوماهنامه علمی - پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی | ||
مقاله 10، دوره 11، شماره 45، آذر و دی 1399، صفحه 249-268 اصل مقاله (554.52 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
اسد حجازی* 1؛ امیرهوشنگ نظرپوری2 | ||
1استادیار گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران. | ||
2دانشیار دانشگاه لرستان | ||
تاریخ دریافت: 06 آبان 1398، تاریخ بازنگری: 13 تیر 1399، تاریخ پذیرش: 05 دی 1399 | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف بررسی و تجزیه و تحلیل چگونگی تأثیر مؤلفههای هوش عاطفی بر رهبری هوشمند انجام گرفت. روش پژوهش، توصیفی – همبستگی با تأکید بر معادلات ساختاری بود. جامعه آماری این پژوهش شامل مدرسان و اعضای هیات علمی پردیسهای دانشگاه فرهنگیان(1100نفر) تشکیل میدادند. حجم نمونه انتخابی بر اساس یک قاعده به منظور انجام تحلیل عامل تاییدی، 330 نفر با بهرهگیری از روش طبقهای متناسب تعیین شد. دادههای مربوط به رهبری هوشمند به وسیله پرسشنامه محققساخته و دادههای مربوط به هوش عاطفی به وسیله پرسشنامهی هوش عاطفی «گولمن» جمعآوری شد. ضریب آلفای کرونباخ برای مؤلفههای رهبری هوشمند برابر 89/0 و برای ابعاد هوش عاطفی برابر 825/0 به دست آمد که دلالت بر پایایی مناسب ابزار گردآوری دادهها دارد و روایی صوریی و محتوایی آنها با بهرهگیری از نظر متخصصان و صاحب نظران تأیید شد. تجزیه و تحلیل دادهها به کمک دو نرمافزار SPSSو LISREL صورت پذیرفت. یافتههای تحقیق نشان میدهند که «آگاهی در خصوص موقعیت» با ضریب تشخیص 892/0 مهمترین بٌعد رهبری هوشمند را تشکیل میدهد. هم چنین نتایج نشان داده است که «مهارت اجتماعی» و «خوداگاهی» با ضریب تشخیص 43/0 و 33/0 به ترتیب به عنوان مهمترین ابعاد هوش عاطفی که بر رهبری هوشمند تأثیر مهمی دارند، محسوب میشوند. | ||
کلیدواژهها | ||
هوش عاطفی؛ رهبری هوشمند؛ سازمانهای عصر دانش | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Investigating the effect of emotional intelligence dimensions on intelligent leadership in knowledge age organizations | ||
نویسندگان [English] | ||
asad hejazi1؛ amirhoshang nazarpoori2 | ||
11. Assistant Prof., Department of Educational Administration, Faculty of Education, Farhangian University, Tehran, Iran | ||
2Associate Professor of Lorestan University | ||
چکیده [English] | ||
This study examines and analyzes how the components of emotional intelligence affect intelligent leadership. The research method was descriptive-correlation with emphasis on structural equations. The statistical population of this study consisted of teachers and faculty members of Farhangian University campuses (1100 people). The sample size was determined based on one rule in order to perform the confirmatory factor analysis, 330 people using the appropriate class method. Intelligent leadership data were generated by a researcher-made questionnaire and emotional intelligence data were collected by the Goleman Emotional Intelligence Questionnaire. Cronbach's alpha coefficient for intelligent leadership components was 0.89 and for emotional intelligence dimensions was 0.825, which indicates the appropriate reliability of data collection tools and their formal and content validity was confirmed by experts and experts. Data analysis was performed using SPSS and LISREL software. The research findings show that "awareness of the situation" with a diagnostic coefficient of 0.892 is the most important dimension of smart leadership. The results also show that "social skills" and "self-awareness" with a detection factor of 0.43 and 0.33 are considered as the most important dimensions of emotional intelligence, which have a significant impact on smart leadership, respectively. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Intelligent leadership, Emotional intelligence, Knowledge Age organizations | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 768 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 634 |