تعداد نشریات | 12 |
تعداد شمارهها | 567 |
تعداد مقالات | 5,878 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,659,402 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,597,203 |
نقش میانجیگری هوش هیجانی در رابطه با ابعاد نظریه ذهن با مهارتهای اجتماعی در دانشآموزان با اختلالهای یادگیری | ||
فصلنامه علمی روش ها و مدل های روانشناختی | ||
دوره 11، شماره 42، بهمن 1399، صفحه 32-47 اصل مقاله (827.59 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
محمد صادق ارجمندی علیا* 1؛ آذرمیدخت رضایی2؛ سلطانعلی کاظمی3؛ نادره سهرابی4 | ||
1آموزگار اموزش پرورش | ||
2نویسنده مسئول: استاد یارگروه روانشناسی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران | ||
3آزاد اسلامی واحد مرودشت | ||
4استاد یار دانشگاه آزاد مرودشت | ||
تاریخ دریافت: 29 خرداد 1398، تاریخ بازنگری: 01 تیر 1399، تاریخ پذیرش: 15 مرداد 1398 | ||
چکیده | ||
مقدمه و هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش میانجیگری هوش هیجانی در رابطه بین ابعاد نظریه ذهن با مهارتهایاجتماعی در دانشآموزان با اختلالهای یادگیری بود. جامعهی پژوهش حاضر کلیهی دانشآموزان دارای اختلالات یادگیری دوره ابتدایی که در مراکز اختلالات یادگیری شهرستان شیراز و مرودشت مشغول به تحصیل بودند. مواد و روش: برای نمونه پژوهش، 227 دانشآموز به صورت هدفمند انتخاب شدند. اطلاعات مورد نیاز به وسیله آزمون نظریه ذهن استیرنمن(1999)، مقیاس هوش هیجانی بار آن(1980) و مقیاس سنجش مهارتهای اجتماعی ماتسون (1983) گردآوری شد. تجزیه و تحلیل آماری به وسیله آزمون مدل میانجیگری چندگانه با بیش از یک متغیر مستقل با استفاده از برنامه آماری پریچر و هیز (2014) انجام شد. یافتهها: یافتهها نشان داد هوش هیجانی میتواند نقش میانجیگری را بین متغیر نظریه ذهن، با مهارت اجتماعی را در کودکان با اختلال یادگیری را ایفا کند. این بیانگر نقش میانجیگری کامل (نه جزیی) ابعاد شادمانی، واقع گرایی، روابط بین فردی، خویشتن داری و انعطاف پذیری در رابطه بین نظریه ذهن سطح دوم و مهارتهای اجتماعی میباشد. بحث و نتیجه گیری: بین نظریه ذهن و هوش هیجانی و مهارت اجتماعی در کودکان با اختلال یادگیری رابطه معنیداری وجود دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
هوش هیجانی؛ نظریه ذهن؛ مهارتهای اجتماعی و اختلال یادگیری | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Mediation Role of Emotional Intelligence in the Relationship Between the Dimensions of Mind Theory and Social Skills in Students With Learnin Disabilities | ||
نویسندگان [English] | ||
Mohamad sadegh Arjmandi oliya1؛ azarmidokht rezaei2؛ Soltanali Kazemei3؛ Nadere Shorabi4 | ||
1Teacher | ||
2Coresponding auther Assistant Professor, Department Of Psychology, Marvdasht Branch, Islamic Azad University, Marvdasht, Iran | ||
3UniveUniversity marvdasht | ||
4University marvdasht | ||
چکیده [English] | ||
Introduction: The purpose of this study was to investigate the mediating role of emotional intelligence between in the relation to the dimensions of the theory of mind with social skills in students with learning disabilities. Materials and Methods:The research population of this study was all students with learning disabilities in elementary school who were studying in educational centers in Shiraz and Marvdasht. For example, 227 students were purposefully selected. The required information was collected by Stairnamn's (1999) theory of mind test, emotional intelligence scale, (1980) and Matson's social skills scale (1983). Statistical analysis was performed by testing the multiple mediation model with more than one independent variable using the Pricher and Hayes (2014) statistical program. Findings:The findings indicated that emotional intelligence can play a mediating role between the theory of mind and social skills in children with learning disabilities. This represents a full mediating role (not partial) of dimensions of happiness, realism, interpersonal relations, self-control and flexibility in the relationship between the second-level theory of mind and social skills. Conclusion:There is a significant relationship between the theory of mind and emotional intelligence and social skills in children with learning disabilities. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Emotional intelligence, Theory of mind, Social skills, Learning disabilities | ||
مراجع | ||
http://centlib.iums.ac.ir:8800/site/catalogue/119732
Email: carme001@ucr.edu
https://www.researchgate.net/publication/6509274
https://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/00222194050380010401
https://link.springer.com/article/ doi./10.1007/s10803-012-1651-4
https://scholarship.shu.edu/dissertations/1574
https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1111/1467-9507.00093
https://journals.sagepub.com/doi/10.1177/1063426614543950
https://journals.sagepub.com/doi/10.1177/1098300708319906
https://isiarticles.com/bundles/Article/pre/pdf/39530.pdf
https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=49982
https://www.bloomsbury.com/uk/emotional-intellige9780747528302
DOI: 10.1080/1034912.2011.548476
https://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/1098300708319906
DOI: 10.1080/02699939508409006
https://www.amazon.com/Learning-Disabilities-Related-Disorders-Characteristics/dp/0618474021
DOI: 10.1002/9780470998557
https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED606438.pdf
DOI:10.1111/.1556-4029.2011.01885
DOI: 10.22098/jsp.2018.607
https://doi.org/10.1348/026151002760390945
DOI:10.1037/pas0000169
https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2012.06.001
https://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/1098300708319906
https://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/002221949703000505
https://doi.org/10.3200/GNTP.166.3.297-312
https://doi.org/10.1186/1753-2000-2-16
https://psycnet.apa.org/doi/10.1037/a0023290
https://doi.org/10.1016/j.appdev.2005.06.004
https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=19674
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,566 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 615 |