تعداد نشریات | 12 |
تعداد شمارهها | 567 |
تعداد مقالات | 5,878 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,659,440 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,597,216 |
مدل ساختاری رفتارهای پرخطر بر اساس سبک های پردازش هویت با میانجیگری فرسودگی تحصیلی در نوجوانان متوسطه دوم | ||
فصلنامه علمی روش ها و مدل های روانشناختی | ||
مقاله 7، دوره 12، شماره 44، مرداد 1400، صفحه 91-104 اصل مقاله (1.16 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30495/jpmm.2021.27901.3380 | ||
نویسندگان | ||
پارسا بهمنی1؛ بهنام مکوندی* 2؛ رضا جوهری فرد3 | ||
1دانشجوی دکتری روانشناسی ، گروه روانشناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران | ||
2دانشیار گروه روانشناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی ،اهواز، ایران | ||
3استادیار گروه روانشناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی ،اهواز، ایران | ||
تاریخ دریافت: 08 اردیبهشت 1400، تاریخ پذیرش: 20 مهر 1400 | ||
چکیده | ||
مقدمه: هدف از این پژوهش طراحی مدل ساختاری رفتارهای پرخطر براساس سبکهای پردازش هویت با میانجیگری فرسودگی تحصیلی در دانش آموزان متوسطه دوم بود. روش: در این پژوهش از طرح همبستگی و رگرسیون چندمتغیره برای تبیین رابطه میان متغیرها بر اساس هدف پژوهش استفاده شد. جامعه آماری این پژوهش شامل همه دانشآموزان دختر و پسران متوسطه دوم شهر شیراز در سال تحصیلی 1399-1400 بوده است. آزمودنیها شامل 221 دانشآموز و ابزارهای تحقیق شامل مقیاس رفتارهای پرخطر نوجوانان ایرانی (IARS)، پرسشنامه فرسودگی تحصیلی مسلش (MBI) و پرسشنامه سبکهای پردازش هویت (ISI 6G) بوده است. برای تحلیل آماری از روش تحلیل مسیر استفاده شد. یافتهها: یافتههای تحقیق نشان دادند که این مدل به شکل معناداری میتواند رفتار پرخطر در نوجوانان متوسطه دوم را بر اساس سبکهای پردازش هویت هنجاری و اجتنابی پیشبینی کند. همچنین سبکهای پردازش هویت هنجاری و اطلاعاتی به صورت غیرمستقیم و با میانجیگری فرسودگی تحصیلی رفتارهای پرخطر را در این دانشآموزان پیشبینی میکنند. نتیجهگیری: با توجه به اهمیت پیشگیری از رفتارهای با پیامدهای طولانی و آسیبرسان نتایج این تحقیق میتواند در اختیار سیاستگذاران آموزشی کشور، آموزش و پرورش، مدارس و خانوادهها قرار بگیرد. | ||
کلیدواژهها | ||
رفتارهای پرخطر؛ سبکهای پردازش هویت؛ فرسودگی تحصیلی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
A causal model to explain High risk behaviours in high school students based on Identity Processing styles with mediation of School Burnout | ||
نویسندگان [English] | ||
Parsa Bahmani1؛ behnam makvandi2؛ Reza Joharifard3 | ||
1Ph.D student in psychology, Department of psychology, Ahvaz Branch, Islamic Azad University, Ahvaz, Iran | ||
2Associate professor in Psychology, Department of psychology, Ahvaz Branch, Islamic Azad University, Ahvaz, Iran | ||
3Assistant professor in Psychology, Department of psychology, Ahvaz Branch, Islamic Azad University, Ahvaz, Iran | ||
چکیده [English] | ||
This study’s aim was to investigate and design a causal model to explain high risk behaviours in high school students based on identity processing styles with mediation of school burnout. In this study, 221 of Shiraz high school students were selected by random sampling method. The method of this study was correlation and multiple regression. 3 questionnaires were used to collect data include Identity styles inventory (ISI 6G), Maslach burnout inventory (MBI) and Iranian Adolescents Risk-taking scale (IARS). The data were analyzed using AMOS and software. Findings showed that normative and avoidant identity styles and also school burnout can directly predict high risk behaviors in high school students. Informational identity style was not significant with high risk behaviours. Informational and normative identity styles also indirectly and by mediation of school burnout also significantly predict high risk behaviours in high school students but this indirect way was not significant for avoidant style. The results can be used in all sources of educational plans, schools, etc. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
high risk behaviours, identity processing styles, school burnout | ||
مراجع | ||
Mead M. Coming of age in Samoa a study of adolescence and sex in primitive societies: Penguin Books Limited (1943); 2017.
15. Erentaitė R, Vosylis R, Crocetti E. Longitudinal Associations of Identity Processing Styles With Prodiversity and Proequality Values in Adolescence. Child development. 2019;90(5):1490-502. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 805 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 607 |