تعداد نشریات | 12 |
تعداد شمارهها | 567 |
تعداد مقالات | 5,878 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,659,408 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,597,206 |
ارائه مدل استقرار مدیریت ناب در مدارس متوسطه دوره اول شهر تهران | ||
دوماهنامه علمی - پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی | ||
مقاله 6، دوره 12، شماره 3 - شماره پیاپی 49، مرداد و شهریور 1400، صفحه 95-110 اصل مقاله (1.85 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30495/jedu.2021.23000.4650 | ||
نویسندگان | ||
سمانه قلی مسگرها1؛ رمضان جهانیان* 2؛ مهتاب سلیمی3 | ||
1دانش آموخته گروه علوم تربیتی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی،کرج، ایران. | ||
2دانشیار، گروه علوم تربیتی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی،کرج، ایران.(نویسنده مسئول) | ||
3استادیار گروه علوم تربیتی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران. | ||
تاریخ دریافت: 21 مهر 1398، تاریخ بازنگری: 20 مهر 1399، تاریخ پذیرش: 27 خرداد 1400 | ||
چکیده | ||
چکیده مقدمه و هدف: از رویکردهای نو و موثر که امروزه در بسیاری از سازمان ها و شرکت های تولیدی ، خدماتی ، تجاری وحتی اداری مورد توجه قرار گرفته مدیریت ناب است که با شناسایی و حذف اتلاف ها از طریق نو آوری و بهبود مستمر ، موجب افزایش بهره وری در سازمان ها شده است. هدف اصلی این پژوهش ارائه مدل جهت استقرار مدیریت ناب در مدارس متوسطه دوره اول است. روششناسی: روش پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی؛ از نظر روش گردآوری داده ها توصیفی- پیمایشی؛ از نظر نوع داده ها آمیخته( کمی و کیفی ) است. در بخش کیفی مصاحبه نیمه ساختار یافته با 15 نفر از متخصصین حوزه مدیرت که به روش هدفمند و گلوله برفی انتخاب شدند، صورت گرفت و با استفاده از نتایج حاصل از تحلیل محتوا، پرسشنامهای مشتمل بر 7 بخش و 60 سئوال مبتنی بر مقیاس لیکرت ایجاد گردید. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه ها توسط خبرگان حوزه مدیریت آموزشی مورد تایید قرار گرفت، علاوه بر آن برای بررسی روایی سازه از دو معیار روایی همگرا و روایی واگرا استفاده شد. پایایی پرسشنامه از طریق آلفای کرونباخ 98/0 برآورد گردید. در بخش کمی جامعه آماری پژوهش شامل 1059 نفر از همه مدیران متوسطه دوره اول شهر تهران بودند که از طریق نمونه گیری خوشه ای و با استفاده از فرمول کوکران 283 نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS و LISREL صورت گرفت و از روش های آماری توصیفی و استنباطی، تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی و معادلات ساختاری برای تجزیه تحلیل پژوهش استفاده شد. یافتهها: در بخش یافته ها مدل مدیریت ناب برای مدارس با 7 مولفه اصلی مدیریت و رهبری، ساختار، منابع انسانی، ارتباطی، تکنولوژی، فرهنگ سازمانی و فرایند و 60 مولفه فرعی شناسایی شده، ارائه گردید | ||
کلیدواژهها | ||
مدیریت ناب؛ آموزش و پرورش؛ حذف اتلاف؛ بهبود مستمر | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Presentation of Lean Management Deployment Model in High Schools of Tehran City | ||
نویسندگان [English] | ||
Samaneh Gholi Mesgarha1؛ Ramezan Jahanian2؛ Mahtab salimi3 | ||
1Educational Management, Faculty of Psychology, Islamic Azad University, Karaj Branch, Karaj, Iran | ||
2Educational Management, Faculty of Psychology, Islamic Azad University, Karaj Branch, Karaj, Iran | ||
3Educational Management, Faculty of Psychology, Islamic Azad University Karaj branch, Karaj, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Abstract Background and Aim: The main purpose of this study is to provide a model for establishing lean management in junior high schools. Methodology: The method of the present study is applied in terms of purpose; In terms of descriptive-survey data collection method; In terms of data type, it is mixed (quantitative and qualitative). In the qualitative section, a semi-structured interview was conducted with 15 management experts who were selected by purposeful method and snowball, and using the results of content analysis, a questionnaire consisting of 7 sections and 60 questions based on the Likert scale was created. Results: finally, the lean management model for schools with 7 main components. Management and leadership, structure, human resources, communication, technology, organizational culture and process and 60 identified sub-components were presented. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Lean Management, Education, Waste Elimination, Continuous Improvement | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 539 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 310 |