تعداد نشریات | 12 |
تعداد شمارهها | 567 |
تعداد مقالات | 5,878 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,659,404 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,597,205 |
طراحی و اعتباریابی مقیاس رهبری فضیلت محور در آموزش عالی ایران | ||
دوماهنامه علمی - پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی | ||
دوره 12، شماره 4 - شماره پیاپی 50، مهر و آبان 1400، صفحه 130-145 اصل مقاله (1.36 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30495/jedu.2021.24099.4838 | ||
نویسندگان | ||
حمزه قطبدین* 1؛ جعفر جهانی2؛ رحمت اله مرزوقی3؛ مهدی محمدی4؛ قاسم سلیمی2 | ||
1معاونت توسعه مدیریت و منابع، دانشگاه علوم پزشکی، بوشهر ، ایران | ||
2استادیار بخش مدیریت و برنامه ریزی آموزشی دانشگاه شیراز | ||
3استاد بخش مدیریت و برنامه ریزی آموزشی دانشگاه شیراز | ||
4دانشیار بخش مدیریت و برنامه ریزی آموزشی دانشگاه شیراز | ||
تاریخ دریافت: 16 بهمن 1398، تاریخ بازنگری: 19 اردیبهشت 1399، تاریخ پذیرش: 13 مرداد 1400 | ||
چکیده | ||
مقدمه و هدف: هدف از اجرای این پژوهش طراحی و اعتباریابی مقیاس رهبری فضیلت محور در آموزش عالی ایران بود. تاکنون تلاشهای وسیعی در این رابطه انجام گرفته است، اما به نظر میرسد تا امروز مقیاسی جامع و معتبر، که بتواند از اعتبار لازم برخوردار باشد، و از نظر عملی راهنمای مدیران و اعضای هیات علمی در فعالیتهای حرفهای باشد، ارائه نشده است. روش شناسی: روش پژوهش، توصیفی - همبستگی با تاکید بر معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش را همه اعضای هیات علمی شاغل در دانشگاه شیراز، دانشگاه شهید چمران اهواز و دانشگاه خلیج فارس بوشهر تشکیل میدادند. تعداد نمونهها با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی نسبتی چند مرحلهای در مجموع 370 نمونه انتخاب گردید. جمعآوری دادهها براساس پرسشنامه محقق ساخته با مقیاس لیکرت صورت گرفت. این پرسشنامه بر اساس مطالعات نظری و پیشینه پژوهشی در قالب 53 گویه تدوین گردید. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه مورد تایید صاحب نظران قرار گرفت. پایایی پرسشنامه نیز از طریق ضریب آلفای کرونباخ 92/0 به دست آمد. یافته ها: پس از تحلیل عامل، یافته ها بیانگر این بود که مولفه شخصیتی دارای بالاترین بار عاملی 892/0 و سپس مولفه مهارتی 873/0 و مولفه سازمانی 776/0 قرار گرفتند. با توجه به شاخصRMSEA الگو از برازش مناسب برخوردار است. نتیجه گیری: نتایج نشان داد که مولفههای شخصیتی شامل عوامل اخلاقی، فکری، اجتماعی، عقلانی و عاطفی، مولفههای مهارتی شامل فنی، انسانی و ادراکی، مولفههای سازمانی شامل برنامهریزی، ساختار، تصمیمگیری، ارتباطات و فرهنگ سازمانی برای رهبران فضیلت محور در آموزش عالی مورد تاکید است. مولفه های اخلاقی شناسایی شده می تواند در فرآیند انتخاب و انتصاب و ارزیابی عملکرد مدیران آموزش عالی کاربرد داشته باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
رهبری فضیلت محور؛ طراحی مقیاس؛ آموزش عالی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Designing and Validating of the Scale Virtuousness-Oriented Leadership in the Higher Education of Iran | ||
نویسندگان [English] | ||
Hamzhe ghotbedin1؛ jafar jahani2؛ rahmatollh marzooghi3؛ mehdi mohammadi4؛ ghasem salimi2 | ||
1Deputy of Management Development and Resources, University of Medical Sciences, Bushehr. Iran | ||
2Associate Professor of Administration and Educational Planning Department, Shiraz University | ||
3Professor of Administration and Educational Planning Department, Shiraz University | ||
4Associate Professor of Administration and Educational Planning Department, Shiraz University | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of this study was to design and validate a scale virtuous leadership in Iranian higher education. So far, extensive and wide Efforts have been made in this regard, however, to date, it seems there is no comprehensive and credible valid scale that can be used practically to guide faculty in professional practice. The research was descriptive-correlational study based on structural equations. The sample of the study consisted of faculty members of Shiraz University, Shahid Chamran University of Ahvaz and Persian Gulf University of Bushehr selected using multistage Random Sampling Method in a total of 370 samples. Data were collected using a Likert scale researcher-made questionnaire.This questionnaire was developed based on theoretical and research studies in 53 items with basic personal (personality, skill) and organizational factors. Cronbach's alpha coefficient of 92/0 Was obtained. Face and content validity of the questionnaire was confirmed by experts. Data were analyzed using SPSS and LISREL software. After factor analysis, the findings indicated that personality component had the highest factor load (0/892) and then skill (0/873) and organizational (0/776) component. According to the RMSEA index the model is well-fitted. The results showed that personality components include ethical, intellectual, social, intellectual and emotional factors, skill components including technical, human and perceptual, organizational components including planning, structure, decision making, communication and organizational culture. Virtual leaders are emphasized in higher education. The identified ethical components can be used in the process of selecting, appointing and evaluating the performance of higher education managers. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
"Higher Education", "Leadership", "Virtue" | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 506 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 255 |