تعداد نشریات | 12 |
تعداد شمارهها | 567 |
تعداد مقالات | 5,878 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,659,592 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,597,257 |
طراحی چارچوب اخلاق سازمانی با رویکرد اسلامی: یک مطالعه کیفی | ||
دوماهنامه علمی - پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی | ||
دوره 12، شماره 4 - شماره پیاپی 50، مهر و آبان 1400، صفحه 146-160 اصل مقاله (1.29 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30495/jedu.2021.23716.4774 | ||
نویسندگان | ||
جعفر ترک زاده* 1؛ فرشاد عامری فر2؛ رحمت اله مرزوقی3؛ محمدجواد سلمانپور4؛ فرهاد خرمایی5 | ||
1دانشیار بخش مدیریت آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران | ||
2دکتری مدیریت آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران | ||
3استاد بخش مدیریت و برنامه ریزی آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران | ||
4دانشیار بخش علوم قرآنی و الهیات، دانشکده الهیات و معارف، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران | ||
5دانشیار بخش روانشناسی تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران | ||
تاریخ دریافت: 10 دی 1398، تاریخ بازنگری: 13 خرداد 1399، تاریخ پذیرش: 13 مرداد 1400 | ||
چکیده | ||
چکیده مقدمه و هدف: هدف از پژوهش حاضر، طراحی چارچوب اخلاق سازمانی در پارادایم اسلامی تولید علم بود. روش شناسی: این پژوهش از نوع توسعهای با طرح کیفی و با استفاده از روش مطالعه موردی چندگانه ابزاری شامل تحلیل اسناد و مصاحبه نیمساخت مند انجام شد. جامعه این پژوهش شامل همه متون و اسناد و هم چنین صاحبنظران حوزه اخلاق سازمانی است. نمونه مورد نظر، بهصورت هدفمند از میان منابع در دسترس و هم چنین از طریق نمونهگیری گلولهبرفی انتخاب شدند. جمعآوری اطلاعات با استفاده از مطالعه اسنادی و مصاحبه نیمساختمند با آگاهیدهندگان کلیدی (با تکنیک اشباع نظری) بود. برای تجزیهوتحلیل دادهها، از روش تحلیل مضمون استفاده شد. یافته ها: یافته ها در قالب شبکه مضامین پایه، سازمان دهنده و فراگیر دستهبندی و سازماندهی شدند. برای اعتبار یابی دادههای کیفی از روش همسوسازی استفاده شد و سرانجام چارچوب مورد نظر در 3 بعد بینشی، نگرشی و کنشی و مشتمل بر 53 مولفه طراحی گردید. | ||
کلیدواژهها | ||
اخلاق سازمانی؛ پارادایم اسلامی؛ رویکرد اسلامی؛ مطالعه موردی چندگانه ابزاری؛ تحلیل مضمون | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Designing an Organizational Ethics Framework with an Islamic Approach: A Qualitative Study | ||
نویسندگان [English] | ||
Jafar Torkzadeh1؛ farshad amerifar2؛ rahmatallah marzooghi3؛ mohammad javad Salmanpoor4؛ farhad khormaei5 | ||
1Associate Professor of Educational Administration, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Shiraz University, Shiraz, Iran | ||
2Educational Administration PhD, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Shiraz University, Shiraz, Iran | ||
3Professor of Educational Management and Planning, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Shiraz University, Shiraz, Iran | ||
4Associate Professor, Department of Quranic Sciences and Theology, Faculty of Theology, Shiraz University, Shiraz, Iran | ||
5Associate Professor of Educational Psychology, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Shiraz University, Shiraz, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The Aim of the present study was to design an organizational ethics framework in the Islamic paradigm of science production. This research was a qualitative design based on a multi-instrumental case study including document analysis and semi-structured interviews. The research population includes all the texts and documents as well as the experts in the field of organizational ethics. The sample was purposively selected from available sources and also through snowball sampling. Data were collected using documentary study and semi-structured interviews with key informants (theoretical saturation technique). The data were analyzed by thematic analysis. Findings were categorized and organized in terms of a network of basic, organizing, and inclusive themes. The alignment method was used to validate the qualitative data, Finally, the framework was designed in three dimensions of vision, attitude and action, consisting of 53 components. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Organizational Ethics, Islamic Paradigm, Islamic Approach, Multi-instrumental Case Study, Themes Analysis | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 924 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 270 |