تعداد نشریات | 12 |
تعداد شمارهها | 567 |
تعداد مقالات | 5,878 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,659,646 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,597,287 |
شناسایی مولفه های توانمندسازی مدارس با تاکید بر نظام مراقبت اجتماعی دانشآموزان | ||
دوماهنامه علمی - پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی | ||
دوره 12، شماره 5 - شماره پیاپی 51، آذر و دی 1400، صفحه 16-1 اصل مقاله (1018.23 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30495/jedu.2021.24241.4872 | ||
نویسندگان | ||
اکرم حسینی سنگریزه1؛ کیومرث نیازآذری* 2؛ ترانه عنایتی3 | ||
1دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، گروه مدیریت آموزشی، واحد ساری ، دانشگاه آزاد اسلامی ، ساری، ایران. | ||
2گروه مدیریت آموزشی, دانشکده علوم انسانی, دانشگاه آزاد واحد ساری, ساری, ایران | ||
3دانشگاه آزاداسلامی واحد ساری | ||
تاریخ دریافت: 04 اسفند 1398، تاریخ بازنگری: 23 خرداد 1399، تاریخ پذیرش: 17 تیر 1399 | ||
چکیده | ||
مقدمه و هدف: پژوهش حاضر با هدف شناسایی مولفه های توانمندسازی مدارس با تاکید بر نظام مراقبت اجتماعی دانش آموزان انجام شد. روش شناسی پژوهش: جامعه آماری پژوهش شامل همه دانش آموزان دوره های تحصیلی (ابتدایی،متوسطه اول و دوم)، والدین و کارکنان مدارس شهر ساری و نکا بود. روش نمونه گیری خوشه ای به صورت چند مرحله ای است که تعداد 386 نفر به عنوان نمونه آماری جهت بررسی انتخاب شدند. برای تعیین حجم نمونه مورد نظر از فرمول کوکران استفاده شد. ابزار گردآوری داده های پژوهش پرسشنامه محقق ساخته بود که روایی صوری و محتوایی پرسشنامه مورد تایید متخصصان و استادان قرار گرفت و پایایی پرسشنامه از طریق ضریب آلفای کرونباخ در یک مطالعه مقدماتی بر روی 40 نفر92/0 محاسبه شد. تجزیه و تحلیل داده ها از طریق ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل عاملی تاییدی مرتبه دوم در نرم افزار SPSS21 و lisrel8.8 انجام شد. یافته ها: نتایج نشان داد که سه مولفه کلیدی توانمندسازی مدارس در نظام مراقبت اجتماعی دانش آموزان مولفههای شناختی، هیجانی و رفتاری است. بارهای عاملی (برآوردهای استاندارد) متغیرهای اندازه گیری برای متغیر مکنون توانمندسازی مدارس در بعد شناختی(69/0)، بعد هیجانی(84/0) و بعد رفتاری (87/0) بود، این امر نشان دهنده روایی همگرایی نشانگرها است. بحث و نتیجه گیری: به نظر میرسد توجه به توانمندسازی مدارس باتاکید بر نظام مراقبت اجتماعی دانش آموزان می تواند در کاهش آسیب های اجتماعی دانش آموزان موثر باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
توانمندسازی؛ نظام مراقبت اجتماعی؛ مدارس؛ دانش آموزان | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Identification of effective factors on empowerment of schools emphasizing on social care system of students | ||
نویسندگان [English] | ||
Akram Hossini Sangrizeh1؛ kiomars niazazari2؛ Taraneh Enayati3 | ||
1Ph.D. Student of Educational Management, Department of Educational Management, Sari Branch, Islamic Azad University, Sari, Iran | ||
2Department Of Educational Management, Islamic Azad University Sari, Sari, Iran | ||
3Associate Professor of Educational Management, Department of Educational Management, Sari Branch, Islamic Azad University, Sari, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Introduction: The purpose of this study is to identify effective factors on empowerment of schools emphasizing on social care system of students. Research methodology: The research method is descriptive-survey. The statistical population of the study included 386 student academic levels (Elementary, first and second secondary), the parents and staff of the schools selected through Multi-stage cluster in Sari and Neka. To estimate the number of sample population, the Cochran formula was used and for date collection purposes , researcher made questionnaires were used the Face and Content Validity of which were confirmed using the experts’ comments. The reliability of questionnaires was estimated through Cronbach's alpha in a preliminary study on 40 individuals (0.94). Data analysis was performed through Pearson correlation coefficient and second-order factor analysis in SPSS21and lisrel 8.8 software. Findings: The results showed that three key components of school empowerment in students' social care system are cognitive, emotional and behavioral components. Factor loads (standard estimates) were the measurement variables for the latent variable of school empowerment in the cognitive dimension (0.69), emotional dimension (0.84) and behavioral dimension (0.87), which indicates the validity of convergence of markers. Conclusion: It seems that paying attention to school empowerment with emphasis on students 'social care system can be effective in reducing students' social harms. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Empowerment, Social Care System, Schools, Student | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 640 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 510 |