تعداد نشریات | 12 |
تعداد شمارهها | 567 |
تعداد مقالات | 5,878 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,659,440 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,597,216 |
ارائه یک مدل مفهومی دینامیکی برای تبیین الگوی سبک زندگی با رویکرد مصرف (با تاکید بر مصرف آموزشی) | ||
دوماهنامه علمی - پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی | ||
دوره 12، شماره 5 - شماره پیاپی 51، آذر و دی 1400، صفحه 85-70 اصل مقاله (1.26 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30495/jedu.2021.22145.4491 | ||
نویسندگان | ||
علی پالیزبان1؛ عباس طلوعی اشلقی* 2 | ||
1گروه مدیریت امور فرهنگی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | ||
2گروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | ||
تاریخ دریافت: 06 مرداد 1398، تاریخ بازنگری: 01 دی 1398، تاریخ پذیرش: 07 دی 1399 | ||
چکیده | ||
مقدمه و هدف: انتخاب» مهم ترین ویژگی زندگی در دوره مدرن است و انسان ها با انتخاب های خود زندگی خود را میسازند و این انتخاب ها تفاوت های آن ها و شیوه های زندگی شان را ایجاد می کند. انسان ها با انتخاب های خود، سبک زندگی خود را می سازند و هر فرد با سبک زندگی خود، روایت منحصر به فردی را که از هویت برای خود برگزیده است، به دیگران نشان می دهد. یکی از عوامل مهمی که نمایان گر سبک زندگی هر فرد و یا هر خانواده است، «مصرف» است. امروزه مصرف به جز بقا، انگیزه های مختلف دیگری نیز دارد. از لذت و تفریح تا تمایز و تظاهر و... و نیز اهمیت مورد مصرف. امروزه با ظهور جوامع مصرفی و نیز بر اساس نظرات صاحب نظران برجسته سبک زندگی، مصرف مهم ترین بعد و مولفه سبک زندگی است. این مقاله می کوشد تا با مدل سازی مفهومی سبک زندگی مصرفی خانوار و جامعه به شناخت مکانیسم پویای آن دست یابد. روش شناسی پژوهش: بدین منظور با دسته بندی مصارف خانوارهای ایرانی به چهار نوع مصرف؛ مصرف آموزشی، مصرف زیستی، مصرف رسانه ای و مصرف فرهنگی، مکانیستم پویای عمل هر یک از این چهار نوع مصرف (با تاکید بر مصرف آموزشی) را به عنوان زیرسیستم های الگوی سبک زندگی مصرفی خانوار، بیان کرده و در نهایت مدل مفهومی دنیامیکی آن را ارائه می کند و با استفاده از رویکرد سیستم های پویا، مکانیسم عمل آن را تبیین می کند. یافته ها: مصرف خانوار از یک مکانیسم دینامیکی پیروی می کند و چهارنوع مصرف یاد شده در تعادل با یکدیگر در سطوح مختلف درآمدی، سطوح مختلف را به خود اختصاص می دهند. از آنجا که بودجه (درآمد) محدود است، افزایش یکی از انواع مصرف، موجب کاهش انواع دیگر می شود و ترکیب جدیدی را شکل می دهد. ترکیب و جایگاه انواع مصارف در آن، رویکرد غالب و اهمیت و گرایش خانوار به آن زمینه را نمایان می کند. بحث و نتیجه گیری: این مدل می تواند در امور سیاست گذاری فرهنگی در جهت ایجاد جامعه آموزش محور و فرهنگی می تواند مورد استفاده قرار گیرد. | ||
کلیدواژهها | ||
سبک زندگی؛ مصرف؛ سیستم های دینامیکی؛ خانوار | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Presenting A Dynamic Conceptual Model to Explain the Life Style Pattern With the Consumption Approach (with Emphasis in Educational Consumption) | ||
نویسندگان [English] | ||
ali palizban1؛ Abbas Toloie Ashlaghi2 | ||
1Department of Cultural Affairs, Faculty of Management and Economics, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran | ||
2Department of Industrial Management, Faculty of Management and Economics, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Introduction"Choice" is the key feature of life in the modern era, and people make their own lives with their choices, which makes them and their ways of life different. Humans make their own lifestyles with their choices, and each person shows their unique identity to others through their lifestyle. An important factor manifesting the lifestyle of an individual or family is "consumption". This article attempts to understand the dynamic mechanism of the household and community consumption lifestyle through its conceptual modeling research methodology:. For this purpose, it divided Iranian households' consumption into educational, biological, media and cultural categories, described the dynamic mechanism of each of these four types of consumption (with an emphasis on educational consumption) as the subsystems of the household consumption lifestyle pattern, and finally presented its dynamic conceptual model and explained its mechanism through the dynamic system approach. Findings: Finally, it came to the conclusion that household consumption follows a dynamic mechanism and different consumption types combine differently at different income levels. The composition and position of the consumption types indicates the dominant approach to consumption, its importance, and household consumption tendency. Conclusion: This model can be used in cultural policy making affairs in order to create a cultural community. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
lifestyle, consumption, dynamic systems, households | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 344 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 219 |