تعداد نشریات | 12 |
تعداد شمارهها | 567 |
تعداد مقالات | 5,878 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,659,403 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,597,205 |
طراحی مدل عِلّی عوامل موثر بر انتقال یادگیری الکترونیک ادراک شده در بین کارکنان شرکت های توزیع نیروی برق جنوب و جنوب غرب کشور | ||
دوماهنامه علمی - پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی | ||
مقاله 4، دوره 12، شماره 6 - شماره پیاپی 52، بهمن و اسفند 1400، صفحه 61-51 اصل مقاله (941.3 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30495/jedu.2022.25352.5104 | ||
نویسندگان | ||
مهدی فروزان فر* 1؛ محمد حسن صیف2؛ محمد رضا سرمدی3؛ سعید طالبی4 | ||
1دانشجو دکتری برنامه ریزی آموزش از راه دور، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران و مدیر دفتر توسعه مدیریت شرکت توزیع برق شیراز | ||
2دانشیار، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور ، تهران، ایران | ||
3استاد، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور ، تهران، ایران | ||
4استادیار، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور ، تهران، ایران | ||
تاریخ دریافت: 08 مرداد 1399، تاریخ بازنگری: 10 آذر 1399، تاریخ پذیرش: 01 دی 1399 | ||
چکیده | ||
مقدمه و هدف: در سال های اخیر انتقال یادگیری به محیط کار به عنوان معیار مهم موفقیت در دوره های آموزشی مطرح شده است. هدف پژوهش حاضر، طراحی مدل عِلّی عوامل موثر بر انتقال یادگیری الکترونیک ادراک شده در بین کارکنان شرکت های توزیع نیروی برق جنوب و جنوب غرب کشور بوده است. روش شناسی پژوهش: این پژوهش از لحاظ هدف تحقیق کاربردی و از لحاظ روش تحقیق از نوع توصیفی-پیمایشی و از نوع همبستگی با تاکید بر معادلات ساختاری بوده است. جامعه آماری پژوهش شامل همه کارکنان شرکت های توزیع نیروی برق جنوب و جنوب غرب کشور 1400 نفر بوده است که از این تعداد با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای چندمرحله ای 384 نفر به عنوان حجم نمونه در نظر گرفته شد. جمعآوری دادهها بر اساس پرسشنامه های فرهنگ یادگیری سازمانی(مارسیک و واتکینز،2003)، سیستم انتقال یادگیری(هالتون و بیتس،2000)، سهولت انتقال ادراک شده(هسوولو،2004)، هنجارذهنی آژان و هارتشورن(2008)، قصد انتقال (سامی نتو،2009)، جذب شناختی(اگاروال و کاراهانا،2000)، لذت انتقال ادراک شده(ناسورا و وسلو، 2012) و سودمندی انتقال ادراک شده(کیم و دیگران،2007) انجام شد. تجزیه و تحلیل دادهها به کمک نرمافزارهای SPSS ،LISREL صورت پذیرفت. یافته ها: نتایج پژوهش نشان داد: که مدل ارائه شده برازش مناسبی برخودار بوده و قابلیت تعمیم به جامعه پژوهش را دارد و همه مولفه های مدل ارائه شده از نظر آماری معنادار هستند. هم چنین همه ی فرضیات تحقیق مورد تائید قرار گرفتند و در مدل ارائه شده، ۴۹/0 درصد از واریانس انتقال یادگیری ادراک شده توسط متغیرهای پژوهش تبیین می شود. بیشترین میزان واریانس تبیین شده در این مدل مربوط به انتقال یادگیری ادراک شده (۵۰ درصد) و کمترین میزان واریانس تبیین شده در مدل کلی مربوط به انگیزه انتقال( 13 درصد) است. بحث و نتیجه گیری: ارائه مدلی از انتقال یادگیری الکترونیک می تواند فراگیران را با فضای مشارکت و تعامل در محل کار آشتی دهد و راهگشای بسیاری از مسائل و مشکلات ناشی از آموزش الکترونیک کارکنان صنعت برق باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
"انتقال یادگیری"؛ "یادگیری الکترونیک ادراک شده"؛ "انگیزه انتقال؛ "سهولت انتقال ادراک شده" | ||
عنوان مقاله [English] | ||
design a causal model of factors affecting the transmission of perceived e-learning among employees of power distribution companies in the south and southwest of the country | ||
نویسندگان [English] | ||
mehdi forouzanfar1؛ mohammad hasan seyf2؛ mohammad reza sarmadi3؛ saeed talebi4 | ||
1PhD Student in Distance Education Planning, Payame Noor University, Tehran, Iran & Director of Management Development Office of Shiraz Electricity Distribution Company | ||
2Associate Professor, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Payame Noor University, Tehran, Iran | ||
3Professor, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Payame Noor University, Tehran, Iran | ||
4Assistant Professor, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Payame Noor University, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Introduction: In recent years, the transfer of learning to the workplace has been proposed as an important measure of success in training courses. The aim of this study was to design a causal model of factors affecting the transmission of perceived e-learning among employees of power distribution companies in the south and southwest of the country. research methodology: This research was applied in terms of the purpose of research and descriptive-survey in terms of research method and correlational with emphasis on structural equations. The statistical population of the study included all employees of power distribution companies in the south and southwest of the country was 1400 people, of which 384 people were considered as a sample size using multi-stage cluster random sampling method. Based on Organizational Learning Culture Questionnaires (Marsik and Watkins, 2003), Learning Transfer System (Halton and Bates, 2000), Perceived Transfer Ease (Hasvolo, 2004), Ajan and Hartshorn (2008), Intention to Transfer (Sami Neto), 2009), cognitive absorption (Agarwal and Karahana, 2000), perceived transfer pleasure (Nasura and Weslow, 2012) and perceived transfer utility (Kim et al., 2007). Data analysis was performed using SPSS and LISREL software. Findings: The results showed that the proposed model has a good fit and can be generalized to the research community and all components of the proposed model are statistically significant. Also, all research hypotheses were confirmed and in the proposed model, 0.49% of the variance of perceived learning transfer is explained by research variables. Conclusion: The highest amount of variance explained in this model is related to the transfer of perceived learning (50%) and the lowest amount of variance explained in the general model is related to the transfer motivation (13%). | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Learning transfer, perceived e-learning, Power distribution | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 413 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 390 |