تعداد نشریات | 12 |
تعداد شمارهها | 567 |
تعداد مقالات | 5,878 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,659,632 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,597,281 |
روابط مهارت های مدیریتی، نگرش شغلی، دانش و اطلاعات بنیادی با عملکرد مدیران مدارس بر مبنای پاسخگویی به نیازهای محیطی با میانجیگری تعهد اخلاقی و کارآمدی جمعی | ||
دوماهنامه علمی - پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی | ||
مقاله 3، دوره 12، شماره 6 - شماره پیاپی 52، بهمن و اسفند 1400، صفحه 49-35 اصل مقاله (1009.28 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30495/jedu.2022.25186.5013 | ||
نویسندگان | ||
اکبر کاظمی1؛ مریم سامری* 2؛ جواد کیهان3 | ||
1گروه علوم تربیتی واحد ارومیه دانشگاه ازاد اسلامی ارومیه ایران | ||
2دکترا و استادیار مدیریت آموزشی ، گروه علوم تربیتی، واحد ارومیه، دانشگاه آزاد اسلامی ، ارومیه ، ایران . | ||
3استادیارگروه علوم تربیتی، واحد ارومیه، دانشگاه آزاد اسلامی، ارومیه ،ایران | ||
تاریخ دریافت: 26 خرداد 1399، تاریخ بازنگری: 12 مهر 1399، تاریخ پذیرش: 12 آذر 1399 | ||
چکیده | ||
مقدمه و هدف: امروزه پاسخگویی یکی از مهم ترین چالش های مربوط به عملکرد مدیران است. تحقیق حاضر با هدف تحلیل روابط مهارت های مدیریتی، نگرش شغلی و دانش و اطلاعات بنیادی با عملکرد مدیران بر مبنای پاسخگویی به نیازهای محیطی با میانجیگری تعهد اخلاقی و کارآمدی جمعی انجام گرفت روش شناسی پژوهش: این تحقیق از نظر هدف از نوع تحقیقات کاربردی و از نظر گردآوری دادهها و کنترل متغیرها توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل همه ی مدیران متوسطه دوره اول و دوم شهر ارومیه به تعداد 1200 نفر بود. از این جامعه نمونه ای به حجم 300 نفر با استفاده از جدول مورگان با در نظر گرفتن سطح اطمینان 95 درصد به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای نسبی انتخاب شدند. ابزار گرداوری دادهها پرسشنامههای استاندارد بود. یافته ها: نتایج نشان داد بین مهارتهای مدیران، نگرش شغلی و دانش و اطلاعات بنیادی با عملکرد مدیران با نقش میانجی تعهد اخلاقی و کارآمدی جمعی یک رابطه ساختاری مثبت وجود دارد بحث و نتیجه گیری: بر اساس یافته های تحقیق، به منظور ارتقای پاسخگویی مدیران، توجه به عوامل فردی و سازمانی مدارس لازم و ضروری است. | ||
کلیدواژهها | ||
مهارت های مدیریتی؛ نگرش شغلی؛ دانش و اطلاعات بنیادی؛ پاسخگویی به نیازهای محیطی؛ تعهد اخلاقی؛ کارامدی جمعی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Relationship between managerial skills, job attitude, and basic knowledge and information with Principals Performance Based on the accountability to Environmental Needs with the Mediating Role of Ethical Commitment and Collective Effectiveness | ||
نویسندگان [English] | ||
akbar kazemi1؛ maryam sameri2؛ javad kayhan3 | ||
1department of education, urmia bramch, Islamic azad university, urmia,iran. | ||
2Ph.D. in Educational Management, Department of Education, Urmia Branch, Islamic Azad University, Urmia, Iran | ||
3Assistant Professor of Educational Sciences, Urmia Branch, Islamic Azad University, Urmia, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Introduction: Accountability is one of the major challenges in management performance. The aim of this study was to analyze the relationship between managerial skills, job attitude, and basic knowledge and information with the performance of principals based on accountability to environmental needs with the mediation of ethical commitment and collective efficiency. Research methodology: This research, in terms of purpose was an applied research and descriptive correlation in terms of data collection and control of variables. The statistical population of the present study includes all 1200 junior and senior high school principals of Urmia. From this statistical population 300 ones were selected as a sample using Morgan table and relative stratified sampling method. Data collection tools include Standard questionnaires. Findings: The results showed that there is a positive structural relationship between principals 'skills, job attitude, and basic knowledge and information with principals' performance with the mediating role of ethical commitment and collective efficiency. Conclusion: it is suggested pay attention to this personal and organizational factors for improve performance of principals based on accountability to environmental needs . | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Managerial Skills, Job Attitude, Basic Knowledge and Information, Principal Performance Based On Response To Environmental Needs, Ethical Commitment, Collective Effectiveness | ||
مراجع | ||
2. Abili, KH., Pourkarimi, J., Mazari, M., Khabar, K.,& Badehban,K.(2014). The role of self-development of school administrators in enhancing their performances (A case study: School administrators of Ray city). Education and evaluation journal.,7(26), 103-124.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 439 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 388 |