تعداد نشریات | 12 |
تعداد شمارهها | 567 |
تعداد مقالات | 5,878 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,659,431 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,597,214 |
طراحی الگوی بلوغ قابلیت منابع انسانی در میان اعضای هیأت علمی بر مبنای نظریه داده بنیاد( مورد مطالعه :دانشگاه آزاد اسلامی استان فارس) | ||
دوماهنامه علمی - پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی | ||
مقاله 10، دوره 12، شماره 6 - شماره پیاپی 52، بهمن و اسفند 1400، صفحه 167-152 اصل مقاله (1.24 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30495/jedu.2022.24472.4984 | ||
نویسندگان | ||
مریم مهدوی1؛ نادر شیخ الاسلامی* 2؛ نرگس حسن مرادی3؛ نرجس شکری4 | ||
1گروه مدیریت آموزشی، دانشکده مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال،تهران، ایران | ||
2مدیریت دولتی ،دانشکده مدیریت ،دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، تهران، ایران | ||
3مدیریت آموزشی، دانشکده مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، تهران، ایران | ||
4مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز، تهران ، ایران | ||
تاریخ دریافت: 06 خرداد 1399، تاریخ بازنگری: 21 بهمن 1399، تاریخ پذیرش: 21 دی 1399 | ||
چکیده | ||
مقدمه و هدف: الگوی بلوغ قابلیت منابع انسانی، چارچوبی برای کمک به توسعه سطح بلوغ و ارتقای حوزه منابع انسانی سازمان ها می باشد. پژوهش حاضر به صورت کیفی با هدف طراحی الگوی بومی بلوغ قابلیت منابع انسانی[1] در میان اعضای هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی استان فارس مبتنی بر نظریه داده بنیاد اجرا شده است. روش شناسی پژوهش: ابتدا شاخص های اولیه با مرور ادبیات پژوهش استخراج گردیده، سوالات مصاحبه طراحی وتوسط 3 نفر از خبرگان تاییدگردید. سپس مصاحبه نیمه ساختار یافته با 17 نفر از خبرگان اعضای هیأت علمی که علاوه بر داشتن سوابق اجرایی مدیریتی بالای5 سال دارای رتبه علمی استادیاری و بالاتر نیز بودند، صورت گرفته و داده ها گردآوری شدند. روش نمونه گیری هدفمند از نوع گلوله برفی بوده است. تجزیه و تحلیل اطلاعات بر اساس مدل داده بنیاد استراوس و کوربین[1]، در 6 پارادایم شرایط علی، مداخله گر، زمینه ای و راهبردها ، پیامدها نیز پدیده اصلی انجام گرفته است. اعتبار مدل بومی به دست آمده از طریق دوروش؛ تحلیل عاملی با استفاده از نرم افزار پی.ال.اس.[1] و روایی محتوایی یعنی ارزیابی توسط 4 نفر از خبرگان سنجیده شده است. یافته ها: نتایج تحلیل داده ها طی 3 فرایند کد گذاری باز، محوری و انتخابی، منجر به استخراج 26 شاخصه و92 مؤلفه گردیدکه درنهایت به طراحی الگوی بومی قابلیت منابع انسانی خاتمه یافت. عوامل محیطی، سازمانی، شغلی و فردی به شرایط علی بلوغ قابلیت اعضای هیات علمی؛ و سبک مدیریتی، عوامل مخل ارتباطات، رهبری اخلاقی، و مشارکت گروه های کاری اشاره به شرایط مداخله گردارند. تخصیص منابع و امکانات، مدیریت اطلاعات، زمان و نظم، شرایط زمینه ای بلوغ اعضا؛ و هم چنین برنامه ریزی، سازماندهی، هماهنگی و ارتباطات، ارزیابی، مدیریت عملکرد، ومدیریت منابع انسانی، راهبردها راشامل می شوند. پیامد های این تحقیق حاکی از ایجاد انگیزه و بهبود نوآوری در جهت توسعه، ارتقا و بهبود مستمر توانایی اعضای هیأت علمی دارد. بحث و نتیجه گیری: با توجه به اینکه نتایج حاصل از اعتبار سنجی نشان داده است که مؤلفه ها و شاخصه های مدل از اعتبار بالایی برخوردارند می توان گفت استفاده از این مدل بومی در میان مدیران دانشگاه آزاد جهت اعضای هیأت علمی مفید می باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
واژه های کلیدی: بلوغ قابلیت منابع انسانی؛ اعضای هیأت علمی؛ الگوی بومی؛ دانشگاه آزاد اسلامی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Design the People Capability Maturity Model among Faculty Members Based on Grounded Theory (Case Study: Islamic Azad University of Fars Province) | ||
نویسندگان [English] | ||
maryam mahdavi1؛ nader Sheikh al-Islami2؛ narges Hassan Moradi3؛ narjes shukri4 | ||
1department of educational management, management faculty,north tehran branch,islamic azad university, tehran,iran | ||
2Department of management, North Tehran Branch, Islamic Azad University , Tehran, Iran | ||
3Department ofeducational management, North Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran | ||
4Department of public management ,central Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Introduction People capability maturity model is a plan and framework to help organizations develop the maturity and human resources’ level that continuously leads to the improvement of the human resource capabilities of the organization. The present study is conducted qualitatively with the aim of designing and validating the indigenous model of people capability maturity among faculty members of the Islamic Azad University of Fars Province based on the grounded theory. research methodology. : First, the initial indicators are extracted by reviewing the research literature, and then the interview questions are designed and approved by 3 experts. . After that, semi-structured interviews are conducted with 17 faculty members who, in addition to having executive records over 5 years, also rank assistant professor and above. The snowball purposeful sampling method has been used for data selection. Data analysis has been done based on the grounded theory of Strauss and Corbin Findings: The results of data analysis obtained during 3 open, axial and selective coding processes led to the extraction of 26 concepts and 92 dimensions, which finally ended with the design of an indigenous people capability maturity model. Conclusion: The results of validation show that the model has a high validity that can be used by managers. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
People capability maturity model, Faculty members, Indigenous model, Islamic Azad University of Fars, Grounded theory | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 359 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 258 |