تعداد نشریات | 12 |
تعداد شمارهها | 567 |
تعداد مقالات | 5,878 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,659,619 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,597,272 |
ساخت، رواسازی و اعتباریابی پرسشنامه رفتار خودشکن تحصیلی در نوجوانان | ||
فصلنامه علمی روش ها و مدل های روانشناختی | ||
مقاله 6، دوره 13، شماره 47، اردیبهشت 1401، صفحه 81-100 اصل مقاله (857.94 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30495/jpmm.2022.28755.3467 | ||
نویسندگان | ||
بهاره اژدربین1؛ خدیجه ابوالمعالی الحسینی* 2؛ رضا قربان جهرمی3؛ فریبرز درتاج4 | ||
1دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. | ||
2دانشیار گروه روانشناسی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. | ||
3استادیارگروه روانشناسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. | ||
4استاد تمام گروه روانشناسی تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران. | ||
تاریخ دریافت: 29 مرداد 1400، تاریخ بازنگری: 09 آذر 1400، تاریخ پذیرش: 22 تیر 1401 | ||
چکیده | ||
مقدمه و هدف: رفتارهای خودشکن، اعمالی هستند که آگاهانه و از روی عمد انجام میشوند و با وجود پیامدهای مثبت، در نهایت منجربه شکست میشوند. این پژوهش با هدف ساخت، رواسازی و اعتباریابی پرسشنامه رفتارخودشکن تحصیلی انجام شد. مواد و روشها: این مطالعه توصیفی از نوع پیمایشی بود. جامعه آماری، شامل دانشآموزان دوره دوم متوسطه شهر تهران در سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ بود و نمونه پژوهش ۱۲۶۵نفر (۵۴۸ پسر و ۷۱۷ دختر) به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند. در ساخت پرسشنامه از مطالعات پیشین رفتار خودشکن تحصیلی، پرسشنامه رفتار خودشکن کانینگهام (54) و بررسی مؤلفههای آن بر اساس ادبیات نظری استفاده شد. برای بررسی روایی سازه، دادههای به دست آمده به دو گروه (۶۳۳ و۶۳۲ نفر) تقسیم شد.دادههای گروه اول برای تحلیل عامل اکتشافی و دادههای گروه دوم برای تحلیل عامل تأییدی به کار گرفته شد. یافتهها: نتایج تحلیل عاملی اکتشافی نشان داد ۳۵ گویه بر ۳ عامل شامل«اهمالکاری/خود ناتوانسازی»، «ناتوانی در جهتگیری هدف/عملکردی» و«ارزیابی نادرست از خود» بارگذاری شدند که در مجموع توانستند ۳۸/۰ درصد از واریانس آزمون را تبیین کنند. پس از تلفیق گویهها تحلیل عاملی تأییدی نشان از برازش خوب مدل با دادهها داشت.همچنین، همسانی درونی کل پرسشنامه معادل ۸۵/۰ بود. بحث و نتیجهگیری:این پرسشنامه برای بررسی رفتار خودشکن تحصیلی ساخته شده است و نتایج بدست آمده از این پژوهش نشان داد که پرسشنامهیاد شده از روایی و پایایی مطلوب برخوردار و برای سنجش رفتارخودشکن تحصیلی در کنار ابزارهای تشخیصی دیگر مناسب است. | ||
کلیدواژهها | ||
رفتارخودشکن تحصیلی؛ تحلیل عاملی؛ پایایی؛ روایی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Construction, Validity and Reliability of Academic Self-defeating Behaviour Questionnaire in Adolescents | ||
نویسندگان [English] | ||
Bahareh Ajdarbin1؛ Khadijeh Abolmaali alhoseeni2؛ Reza Ghorban Jahromi3؛ Fariborz Doortaj4 | ||
1Ph.D. Student of Department of Educational Psychology, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran. | ||
2Associate professor, Department of Psychology, Tehran North Branch, Islamic Azad University,Tehran, Iran. | ||
3Assistant Professor, Department of Psychology, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran. | ||
4Professor, Department of Educational Psychology, AllamehTabatabai University, Tehran, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
Introduction and Objectives: Conscious and deliberate behaviours that despite of positive consequences finally led to failure are called self-defeating behaviours. The major aim of the current research was “Construction, Reliability and Validity of Academic Self-defeating Behaviour Questionnaire in Adolescents”. Materials and Methods: In this descriptive survey study the statistical population included the secondary school students in Tehran in the academic year 2020-2021. The research sample included a total of 1265 person (548 boys and 717 girls) that selected by cluster random sampling methods. To develop the questionnaire, we reviewed previous studies of Academic Self-defeating Behaviour, Cunningham Self-defeating Behavior Questionnaire (54) and investigating components based on theoretical literature.To evaluate the construct validity, data were divided into two groups (633 and 632 people). The first half data were used for exploratory factor analysis and the second half data were used for confirmatory factor analysis. Results: The results of exploratory factor analysis showed that 35 items have high loading on 3 factors, included "procrastination/self-handicapping, ""inability to goal orientation/performance, " and "inaccurate self-assessment, " which together explained 0/38 of the total variance of questionnaire. After combining the items, confirmatory factor analysis showed that the model has a good fit with the data.Too the internal consistency of the total questionnaire was obtained 0.85. Discussion and Conclusion:The present questionnaire was developed to investigate academic self-defeating behaviour and our findings revealed that the mentioned questionnaire met desirable validity and reliability, so that it can be used along with other diagnostic tools to assess academic self-defeating behaviour. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Academic Self-defeating Behaviour, Factor analysis, Reliability, Validity | ||
مراجع | ||
https://doi.org/10.1080/10790195.2000.10850090
https://doi.org/10.1037/1089-2680.1.2.145
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/17201542/
https://www.academia.edu/14254323/Effects_of_Disposition_and_Self_Regulation_on_Self_Defeating_Behavior
https://www.amazon.com /Social-Psychology-Human-Nature-Comprehensive/dp/1305497910
https://journals.sagepub.com/doi/10.1177/0149206305279053
https://www.jstor.org/stable/1449622
https://doi.org/10.1002/ejsp.144
10.Ko, C.Y.A., & Chang, Y. (2019). Investigating the relationships among resilience, social anxiety, and procrastination in a sample of college students. Psychological Reports, 122(1), 231-245.
https://doi.org/10.1177/0033294118755111
https://www.sid.ir/En/Journal/ViewPaper.aspx?ID=417291
https://doi.org/10.1002/per.413
https://doi.org/10.1002/per.413
https://doi.org/10.1016/S0191-8869(98)00044-0
https://doi.org/10.1080/21683603.2020.1841051
https://doi.org/10.1371/journal.pone.0148054
https://www.researchgate.net/profile/Piers-Steel/publication/317823704_Procrastination/links/59b6d5daa6fdcc7415be67d3/Procrastination.pdf
https://doi.org/10.1016/j.invent.2014.05.005
https://www.researchgate.net/publication/324595885_Gender_differences_in_procrastination_The_role_of_personality_traits
http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.1078.80&rep=rep1&type=pdf
https://scholarworks.gsu.edu/epse_diss/103/
http://ijnv.ir/article-1-431-en.html
https://journals.ui.ac.ir/article_21056_0.html?lang=en
https://books.google.com/books?id=Q24sDwAAQBAJ
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/3043527/
27.Rabin, L.A., Fogel, J., & Nutter-Upham, K.E. (2011). Academic procrastination in college students: The role of self-reported executive function. Journal of clinical and experimental neuropsychology, 33(3), 344-357.
https://doi.org/10.1080/13803395.2010.518597
http://www.proquest.com/enUS/products/dissertati ns/individuals.shtml
https://europepmc.org/article/PMC/5996249
https://curve.carleton.ca/dc303d5d-aaae-4873bd46-4d6f1aff24e6
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/17201571/
http://jsp.uma.ac.ir/article_585.html
https://doi.org/10.1037/emo0000425
file:///C:/Users/m-pc/AppData/Local/Temp/4026713991407.pdf
https://asj.basu.ac.ir/article_3360.html?lang=en
https://apsy.sbu.ac.ir/article/view/article_101055.html
38.Rickert, N.P., Meras, I.L., &Witkow, M.R. (2014). Theories of intelligence and students' daily self-handicapping behaviors. Learning and Individual Differences, 36: 1-8.
https://doi.org/10.1016/j.lindif.2014.08.002
https://doi.org/10.1016/j.jesp.2016.07.010
https://doi.org/10.1177/0143034315601167
https://doi.org/10.1002/pits.21762
https://doi.org/10.1016/j.adolescence.2012.11.005
https://research.ou.nl/en/publications/academic-motivation-mediates-the-influence-of-temporal-discountin
https://www.researchgate.net/publication/305310447_Future_Time_Perspective_Connectedness_to_a_Career_The_Contextual_Effects_of_Classroom_Knowledge_Building
46.Horstmansh of, L., &Zimitat, C. (2007). Future time orientation predicts academic engagement among first‐year university students. British Journal of Educational Psychology, 77(3), 703-718.
https://eric.ed.gov/?id=EJ775610
https://eric.ed.gov/?id=EJ915757
https://link.springer.com/article/10.1007/s10964-010-9531-8
https://doi.org/10.1207/s15326985ep3402_4
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/25160115/
https://psycnet.apa.org/record/2002-95010-384
https://eric.ed.gov/?id=EJ639667
https://www.researchgate.net/publication/223204948_Procrastination_and_personality_performance_and_mood
https://scholarworks.bgsu.edu/psychology_diss/115
https://www.amazon.com/Antecedents-Self-Esteem-Books-Behavioral Science/dp/0716709120
https://doi.org/10.1037/0022-3514.80.3.501
https://psycnet.apa.org/record/1992-97707-000
https://www.scirp.org/reference/ReferencesPapers.aspx?ReferenceID=1287417
[DOI: org/10.1177/0013164495055005017]
https://www.academia.edu/45101621/Procrastination_and_its_effect_on_English_writing_errors_and_writing_performance_of_medical_students
file:///C:/Users/m-pc/AppData/Local/Temp/Edu%20Str%20Med%20Sci-Journal-v11-n3-isc-1.xml
http://repositorii.urindo.ac.id/repository2/files/original/b82f02562dfda5b0847b54046b85128bd7a5836a.pdf
https://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.460.2892&rep=rep1&type=pdf
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/25688905/
https://doi.org/10.1177/1049731515577890
https://asj.basu.ac.ir/m/article_3360.html?lang=en
file:///C:/Users/m-pc/AppData/Local/Temp/4026713991407-1.pdf
https://link.springer.com/article/10.1007/s11218-018-9460-z
https://eric.ed.gov/?q=%22Urdan+Tim%22&id=EJ684988
http://www.icidr.org/jres_v1nos2n3_2010/Factors%20Responsible%20for%20Poor%20Performance%20of%20Students%20in%20Mathematics%20in%20Nigerian%20Secondary%20Schools.pdf
https://doi.org/10.1016/j.lindif.2016.10.018
https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0191886916302343
https://doi.org/10.1016/j.jesp.2008.08.016
https://doi.org/10.1002/tl.37219956306
http://ensani.ir/file/download/article/20171202144007-9940-106.pdf
https://doi.org/10.1111/j.1467-6494.2011.00715.x
http://dx.doi. org/10.5958/0976-1748.2016.00003.5
https://motivation.uky.edu/files/2013/08/MamarilUsherCoyle.pdf
https://link.springer.com/bookseries/6457
https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=256800
https://hrcak.srce.hr/147119
https://doi.org/10.3389/fpsyg.2015.01939
https://jep.atu.ac.ir/article_6100.html
http://cpap.shahed.ac.ir/article_2715.html
https://digitalrepository.unm.edu/educ_ifce_etds/26
https://doi.org/10.1375/jhtm.18.1.41
https://doi.org/10.1016/j.paid.2016.12.021
http://jip.azad.ac.ir/article_512182.html
http://journal.irphe.ac.ir/article-1-868-fa.html
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 939 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 655 |