تعداد نشریات | 12 |
تعداد شمارهها | 567 |
تعداد مقالات | 5,878 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,659,430 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,597,212 |
تبیین اثرات تجربه و انگیزش گردشگران در مناطق شهری بر رضایت و وفاداری گردشگران (مورد مطالعه: مناطق گردشگری کیش و قشم) | ||
فصلنامه علمی برنامه ریزی منطقه ای | ||
مقاله 13، دوره 12، شماره 45، اردیبهشت 1401، صفحه 211-228 اصل مقاله (1.09 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30495/jzpm.2021.29130.3986 | ||
نویسنده | ||
علیرضا روستا* | ||
استادیار، گروه مدیریت بازرگانی، واحد شهرقدس، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. | ||
تاریخ دریافت: 18 مهر 1400، تاریخ بازنگری: 22 آبان 1400، تاریخ پذیرش: 23 آبان 1400 | ||
چکیده | ||
صنعت گردشگری به عنوان محرکی مناسب برای توسعه در اقتصادهای نوظهور در جوامع شهری شناخته می شود. احساس رضایت از مقصد از یک سو و تشویق و ترغیب دوستان و آشنایان از سوی دیگر باعث بازدید مکرر از مقاصدگردشگری می شود. هدف از انجام پژوهش، تبیین اثرات تجربه و انگیزش گردشگران در مناطق شهری بر رضایت و وفاداری گردشگران در مناطق گردشگری کیش و قشم می باشد. روش تحقیق از نظر هدف، کاربردی و بر طبق شیوه جمع آوری داده ها، توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش تمامی گردشگران در مناطق گردشگری کیش و قشم در سال 1400 می باشد. با روش فرمول کوکران تعداد 384 نفر به عنوان نمونه انتخاب شده و 399 پرسشنامه به روش غیرتصادفی و از طریق نمونه گیری در دسترس توزیع شد، بدین صورت که یک پرسشنامه تهیه گردید. تعداد 399 پرسش نامه جمع آوری گردیده است. پایایی پرسش نامه با محاسبه ضریب آلفای کرونباخ مورد ارزیابی قرار گرفته که به میزان 762/0 بوده است. همچنین داده ها با شیوه مدل یابی معادلات ساختاری و توسط نرمافزار Smart-PLS مورد سنجش قرار گرفتند. نتایج نشان داد که تصویر مقصد شهری بر انگیزش، رضایت و تجربه گردشگران در مناطق شهری نقش ایفا می کند و تاثیر انگیزش گردشگران شهری بر رضایت و وفاداری گردشگران از مناطق گردشگری نشان داده شده است و هم چنین نقش تجربه گردشگری در مناطق شهری بر رضایت و وفاداری گردشگران از مناطق گردشگری بیان شده است. در نهایت، تاثیر رضایت گردشگران شهری بر وفاداری گردشگران از مناطق گردشگری مورد تایید قرار گرفت. | ||
کلیدواژهها | ||
انگیزش گردشگران شهری؛ تجربه گردشگری در مناطق شهری؛ تصویر مقصد شهری؛ رضایت گردشگران شهری؛ و وفاداری گردشگران از مناطق گردشگری | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Developing Explain the Effects of Tourists 'Experience and Motivation in Urban Areas on Tourists' Satisfaction and Loyalty(Case Study: Kish and Qeshm Tourist Areas) | ||
نویسندگان [English] | ||
Alireza Rousta | ||
Assistant Professor, Department of Business Management, Shahr-e Qods Branch, Islamic Azad University, Tehran. Iran. | ||
چکیده [English] | ||
The tourism industry is recognized as a good driver for development in emerging economies in urban communities. Feeling satisfied with the destination on the one hand and encouraging friends and acquaintances on the other hand cause frequent visits to tourist destinations. The purpose of this study is to explain the effects of experience and motivation of tourists in urban areas on the satisfaction and loyalty of tourists in the tourist areas of Kish and Qeshm. The research method is applied in terms of purpose and descriptive-correlational according to the data collection method. The statistical population of the study is all tourists in the tourist areas of Kish and Qeshm in 1400. Using Cochran's formula method, 384 people were selected as a sample and 399 questionnaires were distributed non-randomly through available sampling, so that a questionnaire was prepared. 399 questionnaires were collected. The reliability of the questionnaire was evaluated by calculating Cronbach's alpha coefficient, which was 0/762. The data were also measured by structural equation modeling and Smart - PLS software. The results showed that the image of the urban destination plays a role on the motivation, satisfaction and experience of tourists in urban areas and the effect of urban tourists motivation on tourists' satisfaction and loyalty from tourist areas has been shown and also, the role of tourism experience in urban areas on the satisfaction and loyalty of tourists from tourist areas has been expressed. Finally, the effect of urban tourist satisfaction on tourist loyalty from tourist areas was confirmed. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Motivation of Urban Tourists, Experience Tourism in Urban Areas, Urban Destination Image, Satisfaction of Urban Tourists, and Tourist Loyalty from Tourist Areas | ||
مراجع | ||
. Afshardoost, M., & Eshaghi, M.S. (2020). Destination image and tourist behavioural intentions: A meta-analysis. Tour. Manag, 81, 104154.
51.Suhud, U. & Willson, G. (2018). The image of India as a travel destination and the attitude of viewers towards Indian TV dramas. African Journal of Hospitality, Tourism and Leisure, 7(3).
52.Szubert, M., Warcholik, W., & Z˙emła, M. (2021). The Influence of Elements of Cultural Heritage on the Image of Destinations, Using Four Polish Cities as an Example. Land, 10, 671.
53.Szubert, M., & Z˙emła,M. (2019). The Role of the Geographical Textbooks in Grounding Negative Stereotypes of a TourismDestination- The Case of Upper Silesian Conurbation in Poland. Adm. Sci, 9, 42.
54.Tang, W.Y., Zhang, T.F. & Gong, J.J. (2018). Progress and Implications of the Tourism Experience Research from Home and Abroad. Resource Development and Market, 34, 11, 1571-1576.
55.Trimurti, C.P., & Utama, I.G.B.R. (2021). Bali Tourism Destination Structural Loyalty Model from Consumer Behavior Perspective. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education, 12, 4, 494-505.
56.Trimurti, C.P., & Utama, I.G.B.R. (2020). The Examination Bali Destination Marketing Chain Model Based On Tourist Motivation. International Journal Of Scientific & Technology Research Volume, 9, 4491-4495.
57.Tse, S., & Tung, V.W.S. (2021). Measuring the Valence and Intensity of Residents’ Behaviors in Host–Tourist Interactions: Implications for Destination Image and Destination Competitiveness. J. Travel Res, 1-16.
58.Tsai, L.M., & Sakulsinlapakorn, K. (2016). Exploring Tourists’ Push and Pull Travel Motivations to Participate in Songkran Festival in Thailand as a Tourist Destination: A Case of Taiwanese Visitors. J. Tour. Hosp. Manag, 4, 183-197.
59.Ukpabi, D.C., & Karjaluoto, H. (2018). What drives travelers’ adoption of user-generated content? A literature review. Tourism Management Perspectives, 251-273.
60.Vinyals-Mirabent, S. (2019). European urban destinations’ attractors at the frontier between competitiveness and a unique destination image. A benchmark study of communication practices. J. Destin. Mark. Manag, 12, 37-45.
61.Wang, T.L., Vinh, T., & Tran, P.T.K. (2017). Destination perceived quality, tourist satisfaction and word-of-mouth. Tourism. Tourism Review, 45(2), 227-241.
62.World Tourism Organization. (2018). Why tourism?. Retrieved on 2 October 2018 from http://www2.unwto.org/content/ why-tourism
63.Woyo, E., & Slabbert, E. (2020). Unpacking the motivations, satisfaction and loyalty of tourists travelling to a distressed destination. Anatolia, 1-13.
64.Yao, Y. (2019). Assessing Tourist Experience Satisfaction with a Heritage Destination. Open Access Theses. 2019. Available online: https://docs.lib.purdue.edu/open_access_theses/107 (accessed on 9 April 2021).
65.Yi, X., Lin, V.S., Jin, W., & Luo, Q. (2017). The authenticity of heritage sites, tourists’ quest for existential authenticity, and destination loyalty. J. Travel Res, 56, 1032-1048.
66.Zhalla, F.H., & Uma S.G. (2019). Analyzing the Main Marketing Strategies Leading to Customer Satisfaction. International Journal of Supply Chain Management (IJSCM), 8, 1, 113-123.
67.Zhang, T., Chen, J., & Hu, B. (2019). Authenticity, Quality, and Loyalty: Local Food and Sustainable Tourism Experience. Sustainability, 11, 3437.
68.Zhang, T., Yin, P., & Peng, Y. (2021). Effect of Commercialization on Tourists’ Perceived Authenticity and Satisfaction in the Cultural Heritage Tourism Context: Case Study of Langzhong Ancient City. Sustainability, 13, 6847.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 227 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 188 |