تعداد نشریات | 12 |
تعداد شمارهها | 567 |
تعداد مقالات | 5,878 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,659,431 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,597,214 |
الگوی توسعه آموزش های فنی حرفه ای برای نظام آموزش و پرورش ایران | ||
دوماهنامه علمی - پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی | ||
مقاله 11، دوره 13، شماره 2 - شماره پیاپی 54، خرداد و تیر 1401، صفحه 163-151 اصل مقاله (1.32 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30495/jedu.2022.26197.5233 | ||
نویسندگان | ||
جعفر صادقی فر1؛ نرگس سعیدیان خوراسگانی* 2؛ مریم براتعلی3 | ||
1دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان) ، اصفهان ، ایران | ||
2استادیار مدیریت آموزشی ، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان ) ، اصفهان ، ایران | ||
3استادیار برنامه ریزی درسی ، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان ) ، اصفهان ، ایران | ||
تاریخ دریافت: 12 مهر 1399، تاریخ بازنگری: 05 آبان 1400، تاریخ پذیرش: 02 شهریور 1401 | ||
چکیده | ||
مقدمه و هدف: هدف پژوهش حاضر ارائۀ الگوی توسعۀ آموزشهای فنی وحرفهای برای نظام آموزش و پرورش ایران بود روش شناسی پژوهش: بر این اساس تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوۀ گردآوری دادهها، از نوع تحقیقات پیمایشی می باشد. جامعۀ آماری شامل همه ی مدیران آموزشی مدارس فنی و هنرستانهای سراسر کشور بود که جهت نمونه گیری بر اساس شیوه نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای 5 ا مقدمه و هدف: هدف پژوهش حاضر ارائۀ الگوی توسعۀ آموزشهای فنی وحرفهای برای نظام آموزش و پرورش ایران بود روش شناسی پژوهش: بر این اساس تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوۀ گردآوری دادهها، از نوع تحقیقات پیمایشی می باشد. جامعۀ آماری شامل همه ی مدیران آموزشی مدارس فنی و هنرستانهای سراسر کشور بود که جهت نمونه گیری بر اساس شیوه نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای 5 استان انتخاب و از این تعداد بر اساس جدول کرجسی و مورگان(1970) تعداد377 نفربه عنوان نمونه نهایی تعیین شد. ابزار جمع آوری دادهها، پرسشنامۀ محقق ساخته بوده که بر اساس مطالعه ادبیات پژوهش و نظرخواهی از متخصصان بدست آمد که روایی آن با روش محتوایی و صوری مورد تائید قرار گرفت، هم چنین پایایی آن با استفاده از محاسبه ضریب آلفای کرونباخ برای کل پرسشنامه عدد بالاتر از 7/0 بدست آمده که نشان از دقت بالای ابزار اندازهگیری مورد استفاده در این پژوهش دارد. جهت تحلیل دادهها نیز باتوجه به اهداف پژوهش از نرم افزارهای SPSS23 و AMOS23 در دوسطح آمار توصیفی و استنباطی استفاده شد. یافته ها: طبق نتایج بدست آمده از تحلیل عاملی تاییدی الگوی پژوهش، روابط میان متغیرهای آشکار(گویهها) با متغیرهای پنهان (ابعاد توسعۀ آموزشهای فنی وحرفهای در آموزش و پرورش) و ضرائب استاندارد (بارهای عاملی) هر یک از سوالات تائید شد، بحث و نتیجه گیری: به عبارت دیگر الگوی پیشنهادی برای توسعۀ آموزش های فنی وحرفهای برای نظام آموزش و پرورش ایران در پژوهش حاضر شامل 7 بعد تعاملی(ارتباطی)، حمایتی، آموزشی، اقتصادی، مدیریتی، نگرشی و پژوهشی به همراه خرده مولفههای مذکور است. ستان انتخاب و از این تعداد بر اساس جدول کرجسی و مورگان(1970) تعداد377 نفربه عنوان نمونه نهایی تعیین شد. ابزار جمع آوری دادهها، پرسشنامۀ محقق ساخته بوده که بر اساس مطالعه ادبیات پژوهش و نظرخواهی از متخصصان بدست آمد که روایی آن با روش محتوایی و صوری مورد تائید قرار گرفت، هم چنین پایایی آن با استفاده از محاسبه ضریب آلفای کرونباخ برای کل پرسشنامه عدد بالاتر از 7/0 بدست آمده که نشان از دقت بالای ابزار اندازهگیری مورد استفاده در این پژوهش دارد. جهت تحلیل دادهها نیز باتوجه به اهداف پژوهش از نرم افزارهای SPSS23 و AMOS23 در دوسطح آمار توصیفی و استنباطی استفاده شد. یافته ها: طبق نتایج بدست آمده از تحلیل عاملی تاییدی الگوی پژوهش، روابط میان متغیرهای آشکار(گویهها) با متغیرهای پنهان (ابعاد توسعۀ آموزشهای فنی وحرفهای در آموزش و پرورش) و ضرائب استاندارد (بارهای عاملی) هر یک از سوالات تائید شد، بحث و نتیجه گیری: به عبارت دیگر الگوی پیشنهادی برای توسعۀ آموزش های فنی وحرفهای برای نظام آموزش و پرورش ایران در پژوهش حاضر شامل 7 بعد تعاملی(ارتباطی)، حمایتی، آموزشی، اقتصادی، مدیریتی، نگرشی و پژوهشی به همراه خرده مولفههای مذکور است. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش فنی وحرفه ای؛ الگوی آموزش؛ آموزش و پرورش؛ نظام آموزش فنی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Model for the development of vocational technical education for the Iranian education system | ||
نویسندگان [English] | ||
jafar sadeghifar1؛ narges saeidian khorasghani2؛ maryam baratali3 | ||
1PhD Student in Educational Management, Department of Educational Sciences and psychology, Islamic Azad University, Isfahan (Khorasgan) Branch. Isfahan, Iran | ||
2Assistant Professor of Educational Management, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Islamic Azad University, Isfahan Branch (Khorasgan), Isfahan, Iran | ||
3Assistant Professor of Curriculum Planning, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Islamic Azad University, Isfahan Branch (Khorasgan), Isfahan, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Introduction: The purpose of this study was to provide a model for the development of vocational technical education for the Iranian education system Accordingly, the present study is a survey research in terms of applied purpose and in terms of data collection method. research methodology: The statistical population included all educational administrators of technical schools and vocational schools across the country Which was selected for sampling based on multi-stage cluster sampling method of 5 provinces Of these, 377 were determined as the final sample based on Krejcie and Morgan (1970) table. The data collection tool was a researcher-made questionnaire which was obtained based on the study of research literature and opinion polls of experts Whose validity was confirmed by content and formal methods, Also, its reliability was obtained by calculating Cronbach's alpha coefficient for the whole number questionnaire above 0.7. Which shows the high accuracy of the measurement tools used in this study. In order to analyze the data, according to the objectives of the research, SPSS23 and AMOS23 software were used in two levels of descriptive and inferential statistics. Findings: According to the results of confirmatory factor analysis of the research model, the relationships between explicit variables (items) With hidden variables (dimensions of development of vocational technical education in education) And the standard coefficients (factor loads) of each question were confirmed Conclusion: In other words, a proposed model for the development of vocational technical training for the Iranian education system The present study includes 7 dimensions of interaction (communication), supportive, educational, economic, managerial, attitude and research with the mentioned sub-components. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Technical-Vocational Education, Education Model, Education, Technical Education System | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 246 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 106 |