تعداد نشریات | 12 |
تعداد شمارهها | 567 |
تعداد مقالات | 5,878 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,659,592 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,597,257 |
شناسایی مضامین رهبری برنامهدرسی در سیستم آموزش و پرورش: یک مطالعه پدیدارشناسانه | ||
دوماهنامه علمی - پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی | ||
مقاله 2، دوره 13، شماره 4 - شماره پیاپی 56، مهر و آبان 1401، صفحه 33-22 اصل مقاله (1.35 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30495/jedu.2022.28660.5749 | ||
نویسندگان | ||
صمد ایزدی* 1؛ میمنت عابدینی بلترک2؛ مبین حاجیان هیکوئی3 | ||
1دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران | ||
2استادیار گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران | ||
3دانشجوی کارشناسی ارشد برنامه ریزی درسی، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران | ||
تاریخ دریافت: 15 شهریور 1400، تاریخ بازنگری: 17 بهمن 1400، تاریخ پذیرش: 09 خرداد 1401 | ||
چکیده | ||
مقدمه و هدف: رهبری برنامهدرسی، هدایت ذی نفعان مدرسه به سمت هدفهای آشکارِ در نظر گرفته شده برای دانشآموزان بر اساس استانداردهای برنامهدرسی ملی است که در سیستم آموزشی ایران حائز اهمیت میباشد لذا هدف پژوهش حاضر شناسایی مضامین رهبری برنامهدرسی در سیستم آموزش و پرورش بوده است. روش شناسی پژوهش: طرح پژوهش حاضر، کیفی و روش مورد استفاده مطالعه موردی میباشد. مشارکت کنندگان شامل مدیران مدارس دولتی شهرستان ساری بودند. دادههای کیفی با استفاده از مصاحبه نیمه ساختار یافته با 10 نفر به اشباع نظری رسید. اعتبار و روایی پژوهش بر اساس اعتبار، انتقال پذیری، قابلیت اطمینان و قابلیت تأیید بررسی و تأیید گردید. روش تجزیه و تحلیل دادهها در پژوهش حاضر، تحلیل مضمون( فراگیر، سازماندهنده و پایه) بود که با استفاده از نرم افزار MAXQDA نسخه 2020 ، طبقه بندی شد. یافته ها: نتایج بهدست آمده در قالب یک مضمون فراگیر( رهبری برنامهدرسی)، 4 مضمون سازماندهنده( اجرای برنامهدرسی، تدوین و بازنگری برنامهدرسی، ارزشیابی برنامهدرسی و ارتقای جو آموزشی) و 37 مضمون پایه استخراج گردید. | ||
کلیدواژهها | ||
ببرنامهدرسی. رهبری برنامهدرسی . مدیر | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Identifying the Themes of Curriculum Leadership in the Education System: A Phenomenological Study | ||
نویسندگان [English] | ||
samad izadi1؛ Maimanat Abedini-Baltork2؛ Mobin Hajian Hikuie3 | ||
1Associate Professor, Department of Education Sciences, University of Mazandaran, Babolsar, Iran | ||
2Assistant Professor, Department of Education Sciences, University of Mazandaran, Babolsar, Iran | ||
3M.A student of curriculum development, Department of Education Sciences, University of Mazandaran, Babolsar, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Background and aim: The curriculum leadership is leading school stakeholders toward obvious goals that considered for students according to The National Curriculum standards which is very important. So purpose of research was identifying the themes of curriculum leadership in the education system. research methodology: The present research design is qualitative and the method used is a case study Participants included principals of public schools in Sari Quantitative data was saturated by semi-structured interview with 10 principal. Base on validity, transmissibility, dependability and Conformability, Validity and reliability of research verified. Data analyzing method was theme Analysis (global, organizing and basic) that classified by MAXQDA software version 2020. Results: The results were extracted in the form of a comprehensive theme (curriculum leadership), 4 organizing themes (curriculum implementation, curriculum development, curriculum evaluation and educational claimate Promotion) and 37 basic themes. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Curriculum .Curriculum leadership .Principal | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 409 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 191 |