تعداد نشریات | 12 |
تعداد شمارهها | 567 |
تعداد مقالات | 5,878 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,659,421 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,597,207 |
رابطه کمالگرایی، جهتگزینی هدف و عملکرد تحصیلی با فرسودگی تحصیلی | ||
دوماهنامه علمی - پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی | ||
مقاله 7، دوره 5، شماره 18، مرداد و شهریور 1393، صفحه 109-124 اصل مقاله (346.66 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
عادل زاهد بابلان* 1؛ روشنک پوربهرام2؛ سمیرا رحمانی جوانمرد3 | ||
1دانشیار دانشگاه محقق اردبیلی | ||
2کارشناسی ارشد روان شناسی | ||
3کارشناسی ارشد روان شناسی، مدرس دانشگاه پیام نور الشتر | ||
تاریخ دریافت: 26 آبان 1393، تاریخ پذیرش: 26 آبان 1393 | ||
چکیده | ||
هدف از این پژوهش، بررسی رابطه کمالگرایی، جهتگزینی هدف و عملکرد تحصیلی با فرسودگی تحصیلی بود. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی و جامعه آماری، دانشجویان دختر و پسر دانشگاه محقق اردبیلی در سال 1390 به تعداد 8000 نفر بود. از میان این تعداد نمونهای به حجم110 نفر به روش نمونهگیری تصادفی چندمرحلهای انتخاب شد. دادهها با استفاده از پرسشنامههای فرسودگی تحصیلی برسو، کمالگرایی تری– شورت و جهتگزینی هدف پیشرفت الیوت و مک گریگوری جمعآوری شد. دادهها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه به روش گام به گام تجزیه و تحلیل شد. نتایج حاصل نشان میدهد کمالگرایی، جهتگزینی هدف تسلط و عملکرد تحصیلی پیشبین معنیدار فرسودگی تحصیلی است. عملکرد تحصیلی، جهتگزینی هدف تسلط و کمالگرایی مثبت به طور منفی و معنیدار و کمالگرایی منفی به طور مثبت معنیدار پیشبین فرسودگی تحصیلی است. | ||
کلیدواژهها | ||
کمالگرایی؛ جهتگزینی هدف؛ عملکرد تحصیلی؛ فرسودگی تحصیلی؛ دانشجویان | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Relationship of Perfectionism, Goal Achievement Orientation and Academic Performance to Academic Burnout | ||
نویسندگان [English] | ||
a. z1؛ r. p2؛ s. r3 | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of the present study was to investigate the relationship of perfectionism, goal achievement orientation and academic performance to academic burnout. The study was descriptive-correlational, and the population of the study was a student body of 8000 (including both males and females) studying at University of Mohaghegh Ardabili in the academic year 2010-2011. A sample of 110 participants was selected from among the above students, using a stage randomized sampling method. Data were collected through taking the advantage of Bereso’s academic burnout questionnaire, Terrey-short’s perfectionism questionnaire, and Elliot & McGreygory’s achievement goal orientation scale. The accumulated data were analyzed using Pearson’s correlation coefficient and multiple regression analysis. The results indicated that perfectionism, goal orientation mastery and academic performance could significantly predict academic burnout. It was also indicated that negative perfectionism had a significantly positive relationship with academic burnout, whereas academic performance, goal orientation mastery and positive perfectionism had significantly negative relationship with academic burnout. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Perfectionism, goal orientation, academic performance, academic burnout, Students | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,946 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,877 |