تعداد نشریات | 12 |
تعداد شمارهها | 567 |
تعداد مقالات | 5,878 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,659,429 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,597,210 |
ارتقاء تعامل والدین و فرزندان با استفاده از آموزش روش های نوین فرزند پروری | ||
فصلنامه علمی روش ها و مدل های روانشناختی | ||
مقاله 1، دوره 3، شماره 10، آذر و دی 1391، صفحه 1-14 اصل مقاله (511.79 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
محسن شکوهی یکتا* 1؛ سعید اکبری زردخانه2؛ اکرم پرند3؛ فاطمه پوران فاطمه پوران4 | ||
1دانشیار دانشگاه تهران | ||
2دانشجوی دکتری سنجش و اندازه گیری دانشگاه علامه طباطبایی | ||
3پژوهشگر فوق دکتری روان شناسی و آموزش کودکان استثنائی دانشگاه تهران | ||
4کارشناس ارشد روان شناسی بالینی کودک | ||
تاریخ دریافت: 24 شهریور 1392، تاریخ پذیرش: 24 شهریور 1392 | ||
چکیده | ||
خانواده اولین و مهمترین نظام ارتباطی برای کودکان به شمار میرود و استفاده از شیوههای مناسب حلمسئله در این محیط میتواند تاثیر قابل توجهی بر رشد روانی و اجتماعی کودکان داشته باشد. این پژوهش، با هدف بررسی اثربخشی آموزش حل مسئله به والدین بر شیوههای تربیتی و تعاملی آنها با فرزندانشان انجام شده است. روش پژوهش نیمهآزمایشی با طرح پیش آزمون- پسآزمون تکگروهی است. گروه نمونه شامل 28 نفر از مادران دانشآموزان پیشدبستانی و دبستانی مدارس غیرانتفاعی شهر تهران بوده است که با روش نمونهگیری در دسترس، انتخاب شده بودند. مادران در کارگاههای آموزش تربیت فرزندان با روش حلمسئله شرکت کردند که هفتهای یک بار در 9 جلسه 2 ساعته برگزار شدند. قبل از شروع و بعد از اتمام هر کارگاه، والدین پرسشنامهروشهای تربیتی والدین و سیاهه رابطه والد- کودک را تکمیل کردند. یافتههای حاصل از تحلیل اندازهگیریهای مکرر نشان داد شرکت در کارگاه آموزش روش تربیتی مبتنی بر حلمسئله به افزایش میانگین روش تعامل بر اساس حلمساله و کاهش میانگین روش تنبیه و توبیخ در پرسشنامه روشهای تربیتی والدین منجر شده است. دادههای حاصل از سیاهه رابطه والد- کودک نیز نشانگر افزایش میانگین ایجاد محدودیت میباشد. آموزش مهارت حلمسئله به والدین میتواند باعث افزایش بهکارگیری سبک تربیتی مبتنی بر حلمسئله و کنترل کودکان بهوسیله والدین از راه ایجاد قانونمندی در خانواده شود. | ||
کلیدواژهها | ||
حل مسئله؛ آموزش والدین؛ شیوه های تربیتی؛ رابطه والد- کودک | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Developing Parent-Child Relationship by New Parenting Style Methods | ||
نویسندگان [English] | ||
M. Shokohiyekta1؛ S. S.Akbari zardkhaneh2؛ A. Parand3؛ F. Pooran4 | ||
چکیده [English] | ||
Family is the first and the most important communicative system for children; therefore, using appropriate parenting methods could have considerable effects on the psychological and social development of children. This study investigated the effectiveness of problem solving training on parent's interactive style with their children. This research used pseudo- experimental method, single group with pre & post tests design, on 28 subjects selected via available sampling procedure from mothers of elementary students in the city of Tehran. Mothers participated in the problem solving training workshops held for 9 sessions once a week, 2-hours each. Parents completed two instruments of Parenting Style and Parent-Child Relationship Inventory before and after the workshop. Results of the repeated measure analysis of variance indicated that participation in the problem solving workshop increased the mean of problem solving subscale and reduced the punishment subscale of the Parenting Style Questionnaire. Data obtained from the Parent- Child Relationship Inventory showed a significant increase in the mean of Limit Setting subscale. Problem solving skills training for parents can increase the use of problem solving strategies as a parenting style and may control children in the family through the rule setting | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Problem solving, parent education, Parenting style, parent - child relationship | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 9,265 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 3,171 |