تعداد نشریات | 12 |
تعداد شمارهها | 567 |
تعداد مقالات | 5,878 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,659,441 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,597,218 |
نقش واسطه ای اضطراب زبان در رابطه بین خلاقیت و هوش هیجانی با یادگیری زبان انگلیسی در دانش آموزان دوزبانه | ||
فصلنامه علمی روش ها و مدل های روانشناختی | ||
مقاله 4، دوره 13، شماره 49، آبان 1401، صفحه 43-54 اصل مقاله (1.42 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30495/jpmm.2023.31009.3712 | ||
نویسندگان | ||
علیرضا همایونی1؛ محمدحسین عبداللهی* 2؛ سهیلا هاشمی3؛ ولی ا... فرزاد4؛ فریبرز درتاج5 | ||
1دکتری روان شناسی تربیتی، دانشگاه بین المللی امام رضا (ع)، مشهد، ایران. | ||
2دانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران. | ||
3دانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران | ||
4دانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران | ||
5استاد گروه روانشناسی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران | ||
تاریخ دریافت: 27 مهر 1401، تاریخ بازنگری: 04 آذر 1401، تاریخ پذیرش: 19 دی 1401 | ||
چکیده | ||
هدف: یادگیری زبان انگلیسی بمنظور برقراری ارتباط ملت ها با یکدیگر و نیز مبادله های فرهنگی، اقتصادی، سیاسی در قرن حاضر بیش از پیش در کانون توجه قرار گرفته است. بنابراین، این پژوهش نقش واسطه ای اضطراب زبان در رابطه بین خلاقیت و هوش هیجانی با یادگیری زبان انگلیسی در دانشآموزان دوزبانه را مورد بررسی قرار داد. مواد و روشها: روش پژوهش از نوع همبستگی با استفاده از مدلسازی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری تمامی دانشآموزان پسر دوزبانه ترکمن بودند که توجه به تعداد متغیرهای مشاهده شده و تخصیص ضریب 20 برای هر متغیر، 280 دانشآموز بهعنوان نمونه به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند و به پرسشنامه های هوش هیجانی شاته و همکاران (1998)، خلاقیت عابدی (1372)، اضطراب زبان هورویتز و هورویتز (1985) پاسخ دادند. برای سنجش یادگیری زبان انگلیسی از نمره پایان ترم دانشآموزان استفاده شد. داده های بدست آمده با آزمون ضریب همبستگی پیرسون و مدلیابی معادلات ساختاری و با استفاده از نرم افزار های 24SPSS و23Amos مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: نتایج نشان داد که مدل پژوهش از برازندگی خوبی برخوردار هستند. خلاقیت و هوش هیجانی افزون بر اثرات مستقیم مثبت میتوانند با واسطه گری اضطراب زبان به طور غیرمستقیم بر یادگیری زبان انگلیسی اثر بگذارند. بحث و نتیجه گیری: با توجه به یافته های پژوهش میتوان با تدوین برنامه هایی برای افزایش هوش هیجانی و خلاقیت اضطراب زبان را کاهش داده و به این ترتیب یادگیری زبان افزایش یابد. | ||
کلیدواژهها | ||
خلاقیت؛ هوش هیجانی؛ اضطراب زبان؛ یادگیری زبان انگلیسی؛ دوزبانه | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The mediating role of language anxiety in the relationship between creativity and emotional intelligence with learning English in bilingual students | ||
نویسندگان [English] | ||
Alireza Homayouni1؛ Muhammad Hossein Abdollahi2؛ Soheila Hashemi3؛ Valiollah Farzad4؛ Fariborz Dortaj5 | ||
1Ph.D. in Educational Psychology, Imam Reza International University, Mashhad, Iran. | ||
2Associate Professor, Department of psychology, Kharazmi University, Tehran, Iran. | ||
3Associate Professor, Department of psychology, University of Mazandaran, Babolsar, Iran. | ||
4Associate Professor, Department of psychology, Kharazmi University, Tehran, Iran. | ||
5Professor, Department of psychology, Allameh Tabataba’i University, Tehran, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
Background & Aim: Learning English to communicate between nations and cultural, economic, and political exchanges has become more and more the focus of attention in this century. Therefore, the present study investigated the mediating role of language anxiety in the relationship between creativity and emotional intelligence in English language learning in bilingual students. Methodology: The research method was correlation type using structural equation modeling. The statistical population of this research consisted of all bilingual Turkmen male students in the third year of the first secondary school. To determine the sample size according to the number of observed variables and assigning a coefficient of 20 for each variable, 280 students were selected as the sample size by random cluster sampling method, and the Shutte et al. Emotional intelligence questionnaires (1998), Abedi creativity test (1993), Horowitz & Horowitz Language anxiety (1985) answered. Also, students' end of semester grades was used to measure English language learning. The obtained data were analyzed by Pearson's correlation coefficient test and structural equation modeling using SPSS 24 and Amos 23 software. Results: The findings showed that the research model has a good fit. In addition to direct effects, creativity and emotional intelligence can indirectly affect English language learning through the mediation of language anxiety. Conclusion: According to the findings of the research, it is possible to reduce language anxiety by developing programs to increase emotional intelligence and creativity, and in this way, language learning can be increased. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
creativity, emotional intelligence, language anxiety, learning English, bilingual | ||
مراجع | ||
References 1- Asmali M. Big five personality traits and test anxiety among English as a foreign language learner. Iğdır Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 2017, (11), 1-21. 2- Murati E. Language & Coding Creativity. Daedalus. 2022, 1;151(2):156-67. 7- Horwitz E. K. On the misreading of Horwitz, Horwitz and Cope (1986) and the need to balance anxiety research and the experiences of anxious language learners. New insights into language anxiety 2017, pp. 31-48. Multilingual Matters. 9- Yang Y-F, Hsieh W-M, Wong W-K, Hong Y-C, Lai S-C. Reducing students’ foreigh 10- Kruk M. Dynamicity of perceived willingness to communicate, motivation, boredom and anxiety in Second Life: The case of two advanced learners of English. Computer Assisted Language Learning, 2022, 35(1-2), 190-216. 20- Homayouni A, Abdollahi, M, Hashemi S, Farzad V, Dortaj F. Social Changes and Need of Learning English: Modelling of Emotional Intelligence and English language Anxiety in Bilingual's Society. Sociological Studies of Youth, 2020, 11(39), 137-146. 21- Fathi J, & Mohammaddokht F. Foreign language enjoyment and anxiety as the correlates of the ideal L2 self in the EFL context. Frontiers in psychology, 2021, 12, 790648, 1-11. 22- Chen X, Dewaele J-M, Zhang T. Sustainable development of EFL/ESL learners’ willingness to communicate: the effects of teachers and teaching styles. Sustainability, 2022, 14(1), 396. 23- Liang D. Changes in cognitive emotion of english learners in vocabulary acquisition. Revista Argentina de Clínica Psicológica. 2020, 29(2):1487-1492 25- Cummings Hlas A, Young A. Creativity in the Language Classroom: Fostering Student Learning Through Creative Language Experiences. June 27–July 1. Synchronous 1-week online summer institute. 2022, https://carla.umn.edu/institutes/2022/creativity.html 43- Reeve J. Understanding motivation and emotion. John Wiley & Sons. 2018. 45- Wang M, Wang H, Shi Y. The Role of EFL Learners’ Grit and Foreign Language Anxiety in Their Willingness to Communicate: Theoretical perspectives, Frontiers in Psychology, 2022, 5633, 1-11. 47- Yeşilçınar S, Erdemir N. Are enjoyment and anxiety specific to culture? An investigation into the sources of Turkish EFL learners’ foreign language enjoyment and anxiety. Innovation in Language Learning and Teaching, 2022, 1-16. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 582 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 343 |