تعداد نشریات | 12 |
تعداد شمارهها | 567 |
تعداد مقالات | 5,878 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,659,419 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,597,207 |
اثربخشی آموزش مهارت مقابله با خلق منفی بر اضطراب و استرس دانشآموزان پسر | ||
فصلنامه علمی روش ها و مدل های روانشناختی | ||
مقاله 1، دوره 4، شماره 16، مرداد و شهریور 1393، صفحه 1-10 اصل مقاله (236.32 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
محمدابراهیم مداحی* 1؛ لیلا مداح2 | ||
1استادیار گروه روانشناسی دانشگاه شاهد، تهران، ایران. | ||
2دانشکده روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات کرج، کرج، ایران. | ||
تاریخ دریافت: 15 آذر 1393، تاریخ پذیرش: 15 آذر 1393 | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش مهارت مقابله با خلق منفی بر اضطراب و استرس دانشآموزان مدارس متوسطه پسرانهی شهر کاشان انجام گرفت. روش پژوهش حاضر آزمایشی بوده و طرح پژوهش از نوع پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل میباشد. جامعهی آماری این پژوهش شامل تمامی دانشآموزان مشغول به تحصیل در سال تحصیلی 93-1392 شهر کاشان بوده و نمونهی تحقیق شامل 30 دانشآموز به روش تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. برای جمعآوری دادهها از ابزار پژوهشی پرسشنامهی اضطراب و استرس(Dass) استفاده شد. دادههای بهدست آمده با استفاده از نرمافزار spss و با روش آماری تحلیل کواریانس چند متغیره مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج حاصل نشان داد که بین دو گروه در هر دو متغیر وابسته(یعنی اضطراب و استرس) تفاوت معناداری وجود دارد. بهعبارت دیگر بین دو گروه آزمایشی و کنترل در میزان متغیرهای اضطراب و استرس تفاوت معناداری مشاهده گردید. یافتههای این پژوهش نشانگر آن است که آموزش مهارت مقابله با خلق منفی باعث کاهش اضطراب و کاهش استرس دانشآموزان میشود. | ||
کلیدواژهها | ||
مهارت مقابله با خلق منفی؛ اضطراب؛ استرس؛ دانشآموزان | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Efficacy of Training Coping Skills With Negative Mood on Anxiety and Stress among Students | ||
نویسندگان [English] | ||
M.E M1؛ L. M2 | ||
چکیده [English] | ||
The present research was studied the effectiveness of training coping skills with negative mood on anxiety and stress of high school students in kashan city. The research method was experimental and the research design was pre-test and post-test with a control group. The population of the study included all second grade high school boy students in the academic year in 2014-2013 and the sample included 30 students selected randomly and were assigned randomly in two groups (experimental and control). The data collected by Depression, Anxiety and Stress Scales (DASS). The obtained data were analyzed using analysis of covariance by SPSS software. The results showed a significant difference between the two groups in terms of both variables. In other word, there were significant different in control and experimental group in anxiety and stress variable. The findings of this study indicate that training coping skills with negative mood, reduces anxiety and stress in students. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Coping Skills, anxiety, stress, Students | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,917 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,344 |