تعداد نشریات | 12 |
تعداد شمارهها | 567 |
تعداد مقالات | 5,878 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,659,402 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,597,203 |
تحلیل مدلهای آموزش معماری مبتنی بر مکانهای اقلیمی، جغرافیایی و فرهنگی در ایران | ||
فصلنامه علمی برنامه ریزی منطقه ای | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 27 خرداد 1402 | ||
نوع مقاله: مقاله های برگرفته از پایان نامه | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30495/jzpm.2023.31693.4215 | ||
نویسندگان | ||
زهره zohreh* 1؛ بهاره نصرزنجانی2؛ هومن ثبوتی2 | ||
1دانشگاه آزاد اسلامی | ||
2دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان | ||
تاریخ دریافت: 20 اسفند 1401، تاریخ بازنگری: 10 اردیبهشت 1402، تاریخ پذیرش: 10 اردیبهشت 1402 | ||
چکیده | ||
بیان مسئله: امروزه با استفاده از تکنولوژی در کلاسهای آموزش معماری، ایجاد فضا و چیدمان متناسب و هماهنگ با شیوههای آموزش جدید،که در نهایت شرایط یادگیری و عملکرد تحصیلی را بهبود میبخشند،ضرورت دارد.متاسفانه دانشکدههای امروزی ایران، با عدم قابلیت فضا برای ارائهی مطلوب شیوههای آموزشی جدید،مواجه است.ازطرفی شرایط اقلیمی،جغرافیایی و فرهنگی بر آموزش معماری دردانشکدههای معماری کشور اثرگذاری فراوانی دارند. اقلیم و فرهنگ، از فاکتورهای مهمی است که همیشه دربناکردن ساختمانها مشکل ساز بوده و معماری و بالتبع چگونگی آموزش آن را نیز تحت تاثیرقرار میدهد.کشور ایران به دلایل تنوع اقلیمی و جغرافیایی شامل شرایط خاصی است که این موضوع برمعماری و آموزش آن بسیار پراهمیت و خاص است. هدف پژوهش: با توجه به نقش مهم و تاثیرگذار محیطهای آموزشی بر رفتار کاربران و اهمیت شرایط جغرافیایی و اقلیمی و عدم طراحی کنونی کلاسهای معماری مطابق با الگوهای رفتاری کاربران و عدم توجه به مکان، اقلیم و جغرافیای محدوده و تاثیر آن بر عملکرد تحصیلی و شناختی، پژوهش حاضربا هدف سنجش قابلیتهای اقلیمی و مکانی در کلاسهای کارگاهی و آتلیه معماری، به عنوان پارامتر مهم در ادارک کالبد کلاس پرداخته و اثر آن بر بهبود عملکرد تحصیلی و شناختی دانشجویان معماری،را مورد بررسی قرار میدهد.براین اساس هدف اصلی این تحقیق تحلیل مدلهای آموزشی معماری بر پایهی آموزش مبتنی بر محیط، اقلیم و مکان معماری است. روش پژوهش: روش انجام این پژوهش بر حسب هدف توصیفی- تطبیقی- تحلیلی است.چارچوب نظری و نحوه دستیابی دادهها و اطلاعات باکمک مطالعات اسنادی-کتابخانهای انجام خواهد شد و تلاش شده است که به بررسی عوامل و معیارهای اثرگذار بر آموزش دانشجویان درآتلیههای معماری بر مبنای شرایط اقلیمی و محیطی پرداخته شود. نمونههای موردمطالعه در این تحقیق شامل پردیس هنرهای زیبای تهران (اقلیم نیمه معتدل)،دانشگاه هنر اسلامی تبریز(اقلیم سرد کوهستانی)،دانشگاه شهید باهنر کرمان،دانشگاه یزد و دانشگاه هنر اصفهان (گرم و خشک) است. نتیجهگیری:براساس نتایج بهدست آمده درآموزش معماری در آتلیههای مورد مطالعه به شاخصهای طبیعی، فرهنگی،اجتماعی و مکانی درآموزش معماری درآتلیههای معماری دانشکدهها به هیچ عنوان توجه نشده است. | ||
کلیدواژهها | ||
مدل آموزش معماری؛ معیارهای مبتنی بر مکان؛ اقلیم؛ فرهنگ | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Analysis of architectural education models based on climatic, geographical and cultural places in Iran | ||
نویسندگان [English] | ||
Zohreh Torabi1؛ Bahareh Nasr Zanjani2؛ Hooman Sobouti2 | ||
1Islamic Azad University | ||
2Islamic Azad University | ||
چکیده [English] | ||
Statement of the problem:Todaydue to the use of technology in architecture education classes,it is necessary to create a space and layout that is appropriate and coordinated with new teaching methods, which ultimately improve learning conditions and academic performance.Unfortunately,today's colleges in Iran are faced with the lack of space for the optimal presentation of new educational methods.On the other hand, climatic, geographical and cultural conditions have a great impact on architecture education in architecture schools of the country. Climate and culture are important factors that are always a problem in constructing buildings and affect architecture and consequently how it is taught.Due to the climatic and geographical diversity, the country of Iran includes special conditions,which is very important and special for its architecture and education.Aims:the important and influential role of educational environments on the behavior of users and the importance of geographical and climatic conditions and the current lack of design of architecture classes in accordance with the behavioral patterns of users and the lack of attention to the location, climate and geography of the area and its impact on academic and cognitive performance, the present research With the aim of measuring the climatic and spatial capabilities in workshop classes and architectural studios, it is considered as an important parameter in the realization of the classbody and its effect on improving the academic and cognitive performance of architecture students is examined.Therefore, the main goal of this research is to analyze architectural educational models based on education based on environment, climate and architectural location.Methodology:The method of conducting this research is descriptive-comparative-analytical.The theoretical framework and the method of obtaining data and information will be done with the help of documentary-library studies and an attempt has been made to investigate the factors and criteria affecting the education of students in architectural studios based on climatic and environmental conditions.The examples studied in this research includeTehran Fine Arts Campus ,Tabriz University of Islamic Arts,Shahid Bahonar University of Kerman,Yazd University and Isfahan University of Arts، Also the studied samples have different cultural and social characteristics. paid attention to in architecture education in architecture studios of colleges. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
architectural education model, place-based criteria, climate | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 43 |