تعداد نشریات | 12 |
تعداد شمارهها | 567 |
تعداد مقالات | 5,878 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,659,438 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,597,216 |
مقایسه اثربخشی بازیدرمانی مبتنی بر رویکرد گشتالت وآموزش مدیریت رفتاری والدین (PMT) بر سرعت پردازش و حافظه فعال کودکان با نشانههای نارسایی توجه- بیشفعالی (ADHD) | ||
فصلنامه علمی روش ها و مدل های روانشناختی | ||
مقاله 2، دوره 14، شماره 51، اردیبهشت 1402، صفحه 19-32 اصل مقاله (1.44 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30495/jpmm.2023.31645.3775 | ||
نویسندگان | ||
منیره شهراد1؛ سید داوود حسینی نسب* 2؛ مرضیه علیوندی وفا3 | ||
1دانشجوی دکترای روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران | ||
2استاد گروه روانشناسی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران | ||
3استادیار گروه روانشناسی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران | ||
تاریخ دریافت: 06 اسفند 1401، تاریخ بازنگری: 26 فروردین 1402، تاریخ پذیرش: 26 فروردین 1402 | ||
چکیده | ||
مقدمه: پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثربخشی بازیدرمانی مبتنی بر رویکرد گشتالت وآموزش مدیریت رفتاری والدین بر سرعت پردازش و حافظه فعال کودکان با نشانههای نارسایی توجه- بیشفعالی انجام شد. مواد و روشها: این پژوهش از نظر هدف از نوع تحقیقات کاربردی و از نظر ماهیت دادهها از نوع تحقیق کمی و از نظر اجرا، تحقیق نیمهتجربی با طرح پیش آزمون-پس آزمون و گروه کنترل بود. جامعه آماری را کلیه کودکان ۷ الی ۱۲ سال که به دلیل داشتن نشانههای نقص توجه/بیش فعالی، در نیمه دوم سال 1400 و سه ماهه اول 1401 به مراکز مشاوره و روانشناسی و درمانگاه بیمارستان رازی شهر تبریز مراجعه کردند، تشکیل میدهد. برای انتخاب نمونهی تحقیق، تعداد 16نفر برای هر گروه به شکل نمونهگیری هدفمند انتخابشده و به شکل گمارش تصادفی در دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل (48نفر) قرار داده شدند. ابزارهای مورداستفاده پژوهش دو مقیاس سرعت پردازش و حافظه فعال وکسلر4 بود. یافتهها: براساس نتایج تحلیل کوواریانس چندمتغیره، تفاوت معنیداری در میزان اثربخشی دو روش مداخله بازیدرمانی و مدیریت رفتاری مشاهده شد (05/0>p)؛ بررسی اندازه اثر نشان داد که بیشترین تفاوت در نمره کل سرعت پردازش با ضریب 478/0 مشاهده شد. نتیجهگیری: در کل، چنین استنباط میشود که مداخله بازیدرمانی مبتنی بر رویکرد گشتالت پتانسیل اثربخشی در جهت افزایش ظرفیت حافظه فعال و سرعت پردازش را دارد و متخصصان آموزشی و درمانی میتوانند جهت کنترل بیشفعالی کودکان، از این مداخله استفاده نمایند. | ||
کلیدواژهها | ||
حافظه فعال؛ سرعت پردازش؛ بازی درمانی مبتنی بر رویکرد گشتالت؛ مدیریت رفتاری والدین؛ نارسایی توجه-بیش فعالی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Comparison of the Effectiveness of Play Therapy based on the Gestalt Approach and Parental Behavior Management Training (PMT) on Processing Speed and Working Memory of Children with Symptoms of Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD) | ||
نویسندگان [English] | ||
Monireh Shahrad1؛ Seyyed Davoud Hosseini Nasab2؛ Marziye Alivandi Vafa3 | ||
1PhD student, in Educational Psychology, Department of Psychology, Tabriz Branch, Islamic Azad University, Tabriz, Iran. | ||
2Department of Psychology, Tabriz Branch, Islamic Azad University, Tabriz, Iran | ||
3Assistant Professor of psychology, Tabriz branch, Islamic Azad University,Tabriz, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
Introduction: The present study was conducted with the aim of comparing the effectiveness of play therapy based on the Gestalt approach and parent behavioral management training on processing speed and working memory of children with signs of attention deficit hyperactivity disorder. Materials and Methods: This research was applied research in terms of purpose, quantitative research in terms of the nature of the data, and semi-experimental research with a pre-test-post-test design and a control group in terms of implementation. The statistical population consisted of all children aged 7 to 12 years who referred to counseling and psychology centers and clinics of Razi Hospital in Tabriz in the second half of 2022 and the first quarter of 2023 due to symptoms of attention deficit/hyperactivity disorder. To select the research sample, 16 people were selected for each group in the form of purposeful sampling and randomly assigned to two experimental groups and one control group (48 people). The tools used in the research were two Wechsler4 processing speed and working memory scales. Findings: Based on the results of multivariate covariance analysis, the effect size values showed that the biggest difference was in the total score of processing speed with a coefficient of 0.478. was observed. The comparison of the interventions showed that the effectiveness of the Gestalt-based play therapy intervention on processing speed and working memory was significantly higher than the parent behavior management training intervention (p<0.05). | ||
کلیدواژهها [English] | ||
working memory, processing speed, play therapy based on Gestalt approach, parental behavioral management, attention deficit-hyperactivity disorder | ||
مراجع | ||
Refrences 1. Hallahan DP, Kauffman JM, Pullen PC. Exceptional learners: An introduction to special education, 13th Edition. Upper Saddle River, NJ: Pearson; 2015.2. Turgay A, Ginsberg L, Sarkis E, Jain R, Adeyi B, Gao J, Richards C. "Executive function deficits in children with attention-deficit/ hyperactivity disorder and improvement with lisdexamfetamine dimesylate in an open-label study". Journal of child and adolescent psychopharmacology;2010: 20(6), 503- 511. doi:10.1089/cap.2009.01103. Chuang YC, Wang CY, Huang WL. et al. Two meta-analyses of the association between atopic diseases and core symptoms of attention deficit hyperactivity disorder. Sci Rep 12, 3377: (2022). https://doi.org/10.1038/s41598-022-07232-14. Willcut E. The Prevalence of DSM-IV Attention-Deficit/ Hyperactivity Disorder: A MetaAnalytic Review. Neurotherapeutics; (2012): 9(2):490–499. doi: 10.1007/s13311-012-0135-85. Swanson HL, Harris KR. Handbook of learning disabilities: Guilford Press: 2013.6. Adler LA. Monitoring adults with ADHD: A focus on executive andbehavioral function. J Clin Psychiatry; 2010, 71(8), e18. doi: 10.4088/JCP.9066tx3c7. Marchman VA, Fernald A. Speed of word recognition and vocabulary knowledge in infancy predict cognitive and language outcomes in later childhood. Developmental Science; 2018, 11(3), F9–16. doi:10.1111/j.1467-7687.(2018).006718. Liaqat R. Bagheri Karimi A. Bayat S, Meli M. the effectiveness of sensory integration therapy on working memory performance and processing speed of children with attention deficit hyperactivity disorder, the first international conference on culture, psychopathology and Education, Tehran; 2019: https://civilica.com/doc/6492889. Brown T, Chen J, Robertson B. Improved Executive Function in Adults Diagnosed With Attention-Deficit/ Hyperactivity Disorder as Measured by the Brown Attention-Deficit Disorder Scale Following Treatment With SHP465 Mixed Amphetamine Salts Extended-Release: Post Hoc Analyses From 2 Randomized, Placebo-Controlled Studies. Journal of Attention Disorders; 2022: Vol. 26(2) 256–266. https://doi.org/10.1177/108705472096181910. Baltruschat L. Addressing working memory in children with autism through behavioral intervention. Research in Autism Spectrum Disorders; 2011: 5(1), 267-276. doi:10.1016/j.rasd.2010.04.00811. Klingberg T. Training and plasticity of working memory. Trends Cogn Sci. 2010 Jul; 14(7):317-24. doi: 10.1016/j.tics.2010.05.002.12. horasani Zadeh A, Bahrami H, Ahadi H. Effectiveness of working memory training on recovery from behavioral symptoms (attention-deficit and impulsivity) of children with attention-deficit/hyperactivity psychologicalscience;2018; (69)17; 537-544. URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-258-en.html13. Schneider WX, Einhäuser W, Horstmann G. Introduction to competitive visual processing across space and time: attention, memory, and prediction. Ann N Y Acad Sci. 2015;1339:v-viii. doi: 10.1111/nyas.12744. PMID: 25809212.14. NejatiV, Derakhshan Z, Mohtasham A.The effect of comprehensive working memory training on executive functions and behavioral symptoms in children with attention deficit-hyperactivity disorder (ADHD). Asian Journal of Psychiatry;Volume 81.2023;ISSN 1876-2018. https://doi.org/10.1016/j.ajp.2023.103469.15. Moses M, Tiego J, Demontis D. Working memory and reaction time variability mediate the relationship between polygenic risk and ADHD traits in a general population sample. Mol Psychiatry 27, 5028–5037 (2022). https://doi.org/10.1038/s41380-022-01775-516. Cai B, Cai S, He H, He L, Chen Y, Wang A. Multisensory Enhancement of Cognitive Control over Working Memory Capture of Attention in Children with ADHD. Brain Sciences. 2023; 13(1):66. https://doi.org/10.3390/brainsci1301006617. Ortega R, López V, Carrasco X. Neurocognitive mechanisms underlying working memory encoding and retrieval in Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder. Sci Rep 10, 7771 (2020). https://doi.org/10.1038/s41598-020-64678-x18. Wong TY, Chang YT, Wang MY, Chang YH. The effectiveness of child-centered play therapy for executive functions in children with attention-deficit/hyperactivity disorder. Clin Child Psychol Psychiatry. 2022 Sep 20:13591045221128399. doi: 10.1177/13591045221128399. Epub ahead of print. PMID: 36125333.19. Rezaee Rezvan S, Kareshki H, Pakdaman M. The Effectiveness of Play Therapy based on Cognitive - Behavioral Therapy on Social Adjustment of preschool children. Pajouhan Sci J 2022; 20 (1): 33-40
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 468 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 677 |