تعداد نشریات | 12 |
تعداد شمارهها | 567 |
تعداد مقالات | 5,878 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,659,435 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,597,215 |
طراحی مدل مفهومی مولفههای اخلاق حرفهای مدیران مدارس | ||
دوماهنامه علمی - پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی | ||
مقاله 4، دوره 14، شماره 4 - شماره پیاپی 62، مهر و آبان 1402، صفحه 64-47 اصل مقاله (1.06 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30495/jedu.2023.29352.5869 | ||
نویسندگان | ||
عباس علی بذرافشان1؛ مژگان امیریان زاده* 2؛ رضا زارعی2؛ عباداله احمدی2 | ||
1دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسالمی مرودشت، ایران. | ||
2استادیار مدیریت آموزشی ، واحد مرودشت ، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت ، ایران. | ||
تاریخ دریافت: 18 آبان 1400، تاریخ بازنگری: 07 دی 1400، تاریخ پذیرش: 03 بهمن 1400 | ||
چکیده | ||
مقدمه و هدف: در هزاره سوم ، اخلاق حرفه ای به عنوان یکی از دغدغههای اصلی مدیران سازمانها، از اهمیت ویژه ای برخوردار است. پژوهش حاضر با هدف طراحی مدل مفهومی اخلاق حرفهای در مدیران مدارس دوره اول متوسطه استان فارس انجام گرفته است. روش شناسی پژوهش: رویکرد این پژوهش کیفی و ابزار پژوهش مصاحبه اکتشافی و نیمه ساختمند بوده است. جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی مدیران مدارس دوره متوسطه اول استان فارس بودند که به صورت هدفمند و با روش صاحبنظران کلیدی و با استفاده از روش اشباع نظری انتخاب شدند. ابزار جمع آوری داده ها، مصاحبه باز با مشارکت کنندگان بود. تجزیه وتحلیل دادها بر اساس تحلیل مضمون انجام شد روش نمونه گیری تا جایی ادامه پیدا کرد که پژوهشگر با استفاده از مصاحبه نیمه ساختارمند، با 17 نفر از اعضای نمونه به اشباع نظری رسید.اما برای اطمینان بیشتر مصاحبه ها تا 20 نفر ادامه پیدا کرد. یافتهها: با استفاده از نتایج حاصل از بررسی مبانی نظری و پیشیینه پژوهش، داده های بدست آمده از مصاحبه با مدیران مدارس(گروه کانونی) و به شیوه همسو سازی، دادهها گردآوری و با استفاده از روش تحلیل مضمون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند؛ برای اعتبار یابی داده ها از روشهای بازخورد به مشارکت کنندگان، بازبینی و موضعگیری پژوهشگر و همسوسازی با منابع علمی و اسناد کلیدی آموزش وپرورش استفاده گردید. پس از حذف کدهای مشترک، تعداد 121 مورد از مضامین پایه (کدها و نکات کلیدی متن) استخراج گردید، سپس براساس شباهت موجود ( محتوایی، ترکیبی و تلخیصی) به تعداد 6 مضمون سازماندهنده تقلیل یافت. بحث و نتیجهگیری: نتایج پژوهش نشان داد از نظر مدیران مدارس دوره اول متوسطه، مؤلفههای اخلاق حرفهای، تأثیر بسزایی بر رفتار مدیران مدارس دارند. بنابراین لازم است این امر به طور جدی توسط دست اندرکاران نظام تعلیم و تربیت، مورد توجه قرار گیرد. | ||
کلیدواژهها | ||
اخلاق؛ اخلاق حرفه ای؛ مدیران مدارس | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Designing a conceptual model of the components of professional ethics of school principals | ||
نویسندگان [English] | ||
AbbasAli bazrafshan1؛ . .2؛ reza zarei2؛ Ahmadiabadollah Ahmadi2 | ||
1PH.D Student in Educational Management, Marvdavsht Branch, Islamic Azad University, Marvdavsht, Iran. | ||
2Assistant Professor, Marvdavsht Branch, Islamic Azad University, Marvdavsht, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
Introduction: In the third millennium, professional ethics is one of the main concerns of managers in organizations. The present study aimed to design a conceptual model of professional ethics in primary school principals in Fars province. research methodology: The approach of this qualitative research and research tool has been exploratory and semi-structured interviews. The statistical population of this study included all principals of primary schools in Fars province who were purposefully selected by the method of key experts and using the method of theoretical saturation. The data collection tool was an open interview with the participants. Findings: Using the results of the review of the theoretical foundations and background of the research, the data obtained from interviews with school principals (focus group) and data were collected in a synchronization manner and analyzed using the content analysis method; To validate the data, methods of feedback to participants, researcher review and stance, and alignment with scientific sources and key educational documents were used. After deleting the common codes, 121 items were extracted from the basic themes (codes and key points of the text), then based on the existing similarity (content, composition and summary), it was reduced to 6 organizing themes. Conclusion: The results showed that according to the principals of junior high school, the components of professional ethics have a significant impact on the behavior of school principals. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Model, professional ethics, school principals | ||
مراجع | ||
Azar, Kh, Namvar, Y (2017). The relationship between moral intelligence and teachers' lifestyle. Journal of Ethics in Science and Technology, 12 (4): 1-9.
Arabshahi Krizi, Ahmad; Ramezani, Akram (2017). Investigating the Impact of Professional Ethics on Entrepreneurial Behavior in Organization and Industry, Journal of Industry and University, 9 (32): 64-49.
Araste, Hamidreza; Jahed HosainAli (2011) Ethics in Universities and Higher Education Centers: An Option to Improve Behaviors. Neshat Alam Quarterly; 1st period (No. 2 (40-31).
Bazrafshan, Abbas Ali; Amirianzadeh, Mojgan; Ali Mohammadi, Saeedeh; Akbarpour, Maryam (2018). Explain the role of psychosocial factors in the relationship between professional ethics and managers' decisions; Journal of Ethics in Science and Technology.
Birjandi, Hamid; Khodamipour, Ahmad Vapourheidari, Omid (2015) A Study of the Impact of Professional Ethics on the Auditor's Professional Doubt, Scientific Journal of Management Accounting, Twelfth Year, No. 42.
Bazrafshan, Abbas Ali;shahamat, nader; Akbarpour, Maryam; Ali Mohammadi, Saeedeh (2018). The role of ethics in the way of information and upbringing in organizations. Quarterly Journal of Information and Communication Technology in Educational Sciences, No. 3, p
Charles Emenike EzeagbaandMary-Fidelis Chidoziem Abiahu(2018). Influence of Professional Ethics and Standards in Less Developed Countries: An Assessment of Professional Accountants in Nigeria.
Christensen, A., Cote, J. & Latham, C. K.(2016). Developing ethical confidence: The impact of action- oriented ethics instruction in an accounting curriculum. Journal of Business Ethics, 1-19.
Daryaee, Abbas Ali; Azizi, Akram (2018). The Relationship between Ethics, Experience and Professional Competence of Auditors with Audit Quality (Considering the Role of Moderating Professional Doubt), Journal of Financial Accounting Knowledge, Volume 5, Number 1, pp. 99-79.
Erfanikhah, Mohammad (2014). Investigating the relationship between observing the components of cellular ethics and office health. In Organization (Case Study: Cultural and Religious Centers in Qom Province, M.Sc. Thesis, Faculty of Management, University of Tehran.
Enofe,A. O. Innocent Ukpebor, N. Ogbomo (2016), "The Effect Of Ccounting Ethics In Improving Auditor Professional Skepticism", International Of Advanced Academic Research,pp. 1-16.
Gerholz, J. D. K. H. (2015). Fostering ethical competence in business education. In New Perspectives on Corporate Social Responsibility (pp. 547- 561). Springer Fachmedien Wiesbaden.
khaki(1392). Ethics management in organizations. First Edition Tehran: Fujian Publications.
Khalkhali, Ali; Ghahremani, Shahrbanoo (2012) , Total quality management, predicting the amount of quality institutionalization in schools. Journal of New Approach in Educational Management, 3 (2): 1 to 20.
Khalkhali, Ali; Ghahremani, Shahrbanoo (2012) , Total quality management, predicting the amount of quality institutionalization in schools. Journal of New Approach in Educational Management, 3 (2): 1 to 20.
Karami, Mohammad; Qalavandi, Hassan and Ghaleei, Alireza (2017). The relationship between professional ethics, ethical leadership and responsibility in schools in Kurdistan province, bi-monthly journal of school management, 5 (1), 20-40.
Maxwell, B., & Schwimmer, M. (2016). Seeking the elusive ethical base of teacher professionalism in Canadian codes of ethics. Teaching and Teacher Education, 59, 468-480.
Marzuki, M., Subramaniam, N., Cooper, B., and Dellaportas, S(2017). Accounting academics’ teaching self-efficacy - and ethics integration in accounting courses: A Malaysian study , Asian Review of Accounting, Vol. 25 Iss. 1 pp. 1-39. 19.
Qanbarpour, Omid; Abbasian, Hussein; Arasteh, Hamid Reza; Grandson of Ebrahim, Abdolrahim (2019), Designing a Model of Teachers' Professional Ethics: A Mixed Study, Quarterly Journal of Educational Innovations, Volume 18, Number 69, Pages 33-60
Salimi, Mehdi (2017). Presenting a model for the development of professional ethics in sports organizations. Journal of Ethics in Science and Technology. 47-83 pp. 3, No. 39.
Tabachnick, B. G., Keith-Spiegel, P., & Pope, K. S, (2016. Ethics of teaching: Beliefs and behaviors of psychologists as educators. American Psychologist, 46(5), 506-515.
Taplin, R., Singh, A., Kerr, R., & Lee, A(2018). The use of short role-plays for an ethics intervention in university auditing courses. Accounting Education, 1-20
UNLUT , M, (2018). An evaluation of occupational ethical values of geography teacher candidates in Turkey. Educational Research and Reviews, 13(2): 68-73.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 299 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 167 |