تعداد نشریات | 12 |
تعداد شمارهها | 567 |
تعداد مقالات | 5,878 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,659,613 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,597,270 |
شناسایی و احصاء عوامل موثر بر استقرار مدیریت کیفیت جامع در نظام آموزش عالی ایران (مورد مطالعه؛ سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی) | ||
دوماهنامه علمی - پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 07 آذر 1402 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30495/jedu.2023.32536.6549 | ||
نویسندگان | ||
رضا صحرائی1؛ حسن شهرکی پور* 2؛ افسانه صابرگرکانی3 | ||
1دانش آموخته دکتری مدیریت آموزش عالی، گروه علوم تربیتی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران. | ||
2دانشیار مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران. | ||
3استادیار برنامهریزی درسی، گروه علوم تربیتی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران. | ||
تاریخ دریافت: 12 مهر 1402، تاریخ بازنگری: 16 مهر 1402، تاریخ پذیرش: 17 مهر 1402 | ||
چکیده | ||
چکیده مقدمه و هدف: مدیریت کیفیت جامع در آموزش عالی به مفهوم هدایت کلیه فرآیندهای آکادمیک، اداری و مالی در تمام سطوح در دانشگاه به منظور تأمین بازار کار و نیازهای دانشجویان از طریق توسعه مستمر و بهبود کیفیت خدمات است. هدف از این پژوهش شناسایی عوامل موثر بر استقرار مدیریت کیفیت جامع در نظام آموزش عالی ایران (مورد مطالعه؛ سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی) میباشد. روش شناسی پژوهش: در این پژوهش از تکنیک تحلیل مضمون با رویکرد استقرایی به عنوان یکی از فنون تحلیل کیفی استفاده شده است. جامعه آماری شامل کلیه خبرگان، کارشناسان، افراد صاحبنظر و مدیران ارشد و مطلع سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه مدیریت کیفیت فراگیر بود. با 12 نفر از ایشان که عضو هیأت علمی دانشگاه بودند، مصاحبه تا رسیدن به اشباع نظری انجام شد. اطلاعات به دست آمده از مصاحبهها با تکنیک تحلیل مضمون با رویکرد استقرایی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: بر اساس نتایج بهدستآمده از تحلیل مصاحبهها 177 زیر مقوله، 11 مقوله فرعی و 2 مقوله اصلی، شناسایی شدند که عبارت بودند از عوامل درون سازمانی (برنامهریزی، نیازسنجی، مشارکت، منابع انسانی، منابع مالی، فرهنگ سازمانی، زیر ساخت، ارتباطات سازمانی و مدیریت سازمانی) و عوامل برون سازمانی (عوامل محیطی، سیاست گذاری). بحث و نتیجهگیری: در مورد عوامل موثر بر استقرار مدیریت کیفیت جامع در نظام آموزش عالی ایران (سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی) مجموع عوامل برون سازمانی و درون سازمانی نقش دارند. | ||
کلیدواژهها | ||
مدیریت کیفیت جامع؛ آموزش عالی؛ سازمان مرکزی؛ دانشگاه آزاد اسلامی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Identifying and counting factors affecting the establishment of total quality management in Iran's higher education system (case study: Central Organization of Islamic Azad University) | ||
نویسندگان [English] | ||
REZA SAHRAEI1؛ HASAN SHAHRAKIPOUR2؛ afsaneh saber garekani3 | ||
1PhD Candidate Higher Education Management, Department of Educational Sciences, Roudehen Branch, Islamic Azad University, Roudehen, Iran. | ||
2Associate Professor Education Management, Department of Educational Sciences, Roudehen Branch, Islamic Azad University, Roudehen, Iran. | ||
3Assistant Professor of Curriculum Planning, Department of Educational Sciences, Roudehen Branch, Islamic Azad University, Roudehen, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
Abstract Introduction: Total quality management in higher education means guiding all academic, administrative and financial processes at all levels in the university in order to provide the labor market and students' needs through continuous development and improvement of service quality. The purpose of this research is to identify the factors affecting the establishment of total quality management in Iran's higher education system (case study: Central Organization of Islamic Azad University). Research methodology: In this research, thematic analysis technique with inductive approach is used as one of the qualitative analysis techniques. The statistical population included all connoisseurs, experts and senior managers and informants of the central organization of Islamic Azad University in the field of total quality management. Interviews were conducted with 12 of them, all of whom were university faculty members, until theoretical saturation was reached. The information obtained from the interviews was analyzed using thematic analysis technique with an inductive approach. Findings: Based on the results obtained from the analysis of the interviews, 177 subcategories, 11 sub-categories and 2 main categories were identified, which were internal organizational factors (planning, needs assessment, participation, human resources, financial resources, organizational culture, infrastructure, organizational communication and organizational management) and external factors (environmental factors, policy making). Conclusion: Regarding the factors affecting the establishment of total quality management in Iran's higher education system (Islamic Azad University Central Organization), all external and internal factors play a role. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Total quality management, Higher education, Central organization, Islamic Azad University | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 343 |