تعداد نشریات | 12 |
تعداد شمارهها | 567 |
تعداد مقالات | 5,878 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,659,423 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,597,207 |
عوامل مؤثر در طراحی مدل آموزش مجازی مدیران مدارس فارس | ||
دوماهنامه علمی - پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی | ||
مقاله 5، دوره 14، شماره 5 - شماره پیاپی 63، آذر و دی 1402، صفحه 76-66 اصل مقاله (1.13 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30495/jedu.2023.29604.5917 | ||
نویسندگان | ||
حامد خرم شکوه؛ عباداله احمدی* ؛ نادر شهامت؛ مسلم صالحی | ||
گروه مدیریت آموزشی،واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی ، مرودشت،ایران | ||
تاریخ دریافت: 28 آذر 1400، تاریخ بازنگری: 19 بهمن 1401، تاریخ پذیرش: 18 اردیبهشت 1401 | ||
چکیده | ||
آموزشهای الکترونیکی میتواند نقشی اساسی در آینده نزدیک برای رشد و توسعه کشور داشته باشـد. هدف از تحقیق حاضر، نگاهی به عوامل موثر در طراحی مدل آموزش مجازی مدیران مدارس استان فارس است. جهت تحقق اهداف پژوهش از روش کیفی استفاده شده است از این رو با 23 نفر از اساتید دانشگاهی و نخبگان استان فارس در نیمه اول سال 1400 مصاحبه نیمه ساختاریافته عمیق به همراه سوالات باز صورت پذیرفته است. تحلیل دادهها براساس نظریه دادهبنیاد پس از انجام کدگذاری در سه مرحله باز، محوری و انتخابی، مبین 93 (کد گذاری باز) عامل مؤثر در طراحی مدل آموزش مجازی مدیران مدارس فارس بود. مفاهیم به دست آمده در مرحله کدگذاری محوری به 17 مفهوم و در مرحله کدگذاری انتخابی در 6 مفهوم: بینش، مدیریت، بافت و محیط، فضایمجازی، محتوا و اطلاعات و فناوری که در یافتهها به صورت الگوی توصیفی ارائه شده است، طبقهبندی شدند. برای سنجش پایایی در این پژوهش از روش «پایایی بازآزمون » استفاده شد که به میزان سازگاری طبقهبندی دادهها در طول زمان اشاره دارد. اهتمام به یافتههای نهایی این پژوهش، راهبردهای اجرایی موفقیتآمیزی در آموزش مجازی مدیران مدارس ارائه مینماید که راهگشای وضعیت امروز مدیران است و تأثیر مثبت بر نقش علمی آنان دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش مجازی؛ موانع آموزش مجازی؛ آموزش مدیران؛ مدل آموزش مجازی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Examining the factors influencing virtual learning model of schoolmasters fars | ||
نویسندگان [English] | ||
hamed khoramshekooh؛ Ebadollah Ahmadi؛ Nader Shahamat؛ moslem salehi | ||
. | ||
چکیده [English] | ||
A new and important system called e-learning has been formed and is expanding with the introduction of information technology in the field of educational centers and its integration with curricula and educational programs which has attracted the attention of many educational centers. E-learning can play a key role in the growth and development of the country soon. The purpose of this study is to investigate the factors influencing the virtual learning model of schoolmasters. According to the objectives of this study, a discussion, interview, and conversation have been taken with several university professors and elites. These marks in the selection phase are divided into 17 concepts: teacher (teacher), learner (manager), top manager, change of educational system, provision of human resources, economic approach, insight and knowledge, orientation, method and action, pedagogy, educational frameworks , Innovation and creativity, infrastructure, technology, hardware and software, virtual ethics and media literacy and in the selection stage in Data analysis was performed based on the grounded theory approach, and after coding in three open, axial, and selective stages. The influential factors such as area, role, and management, context and environment, cyberspace, content and information, and technology are presented in the findings as a descriptive model. Attention to the final findings of this study provides successful executive strategies in e-learning, which facilitates the way for the current situation of schoolmasters, and has a positive impact on their professional and academic performance. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Virtual learning, barriers to virtual learning, training of masters, virtual learning model | ||
مراجع | ||
رجایی، زهرا؛ ارغوانی، علی و مهمی، زهرا. (۱۳۹۶). بررسی رابطه بین مدیریت منابع انسانی الکترونیکی با بهرهوری در سازمان. مدیریت شهری، دوره۲، شماره۳.
فتحی واجارگاه، کوروش؛ پرداختچی، محمدحسن و ربیعی، مهدی. (2011). ارزشیابی اثربخشی دوره های آموزش مجازی در نظام آموزش عالی ایران (مطالعه موردی: دانشگاه فردوسی مشهد). فناوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی، دوره۱، شماره۴. ص 5-21.
فراستخواه، مقصود. (۱۳۹۳). دانشگاه در عصر پسامدرن تاملی در افق تحولات. فصلنامه نگاه نو، دوره۱۰۱، شماره۴۱.
کاکایی، فهیمه و حکیم زاده، رضوان. (۱۳۹۵). ارزیابی کیفیت برنامه آموزش الکترونیکی دوره کارشناسی ارشد مهندسی فنآوری اطلاعات دانشگاه شیراز. فصلنامه فن آوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی، سال ششم، شماره۳ (پیاپی۲۳). ص 85-110.
کریمیان، زهرا و فرخی، مجیدرضا. (۱۳۹۷). هشت گام توسعه آموزش مجازی طرح در تحول و نوآوری آموزشی دانشگاه علوم های پزشکی مروری یک بر تجربه. طب و تزکیه، دوره۲۷، شماره۲ . ص ۱۰۱-۱۱۲.
متانی، مهرداد؛ حسنزاده، رمضان و متان، مجتبی. (۱۳۸۷). بررسی آموزشهای ضمن خدمت در توسعه منابع انسانی. پژوهشگر (مدیریت)، دوره۵، شماره۱۱. ص ۴۸-۵۶.
مستحفظیان، مینا؛ خدایی، زهرا و رهبری، سمیه. (۱۳۹۷). بررسی اثربخشی دورههای آموزش ضمن خدمت مجازی بر عملکرد شغلی معلمان تربیت بدنی. پژوهشنامه مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی، دوره۱۴، شماره۲۸. ص 183-194.
مهدیون، روحاله؛ شعبانی، علی و صادقی، ملیحه. (۱۳۹۳). بهبود کیفیت دوره های یادگیری الکترونیکی در مراکز و موسسات یادگیری الکترونیکی: عوامل و پیامدها. تحقیقات اطلاعرسانی و کتابخانههای عمومی، دوره۲۰، شماره۱. ص 173-197.
نادری، ناهید؛ نوروزی، رضاعلی و سیادت، سیدعلی. (1395). سیاستگذاری در آموزش و پرورش. اصفهان: انتشارات یار مانا.
نیری، امیررضا. (1393). بررسی میزان رضایت از آموزش ضمن خدمت به شیوه مجازی و تاثیر آن بر بهره وری سازمان صدا و سیما. دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی.
نیستانی، محمدرضا و یعقوب کیش، محمد حسن. (۱۳۹۰). آموزش عالی در عصر رایانه: مبانی برنامهریزی و طراحی آموزش الکترونیکی. اصفهان: نشر آموخته.
وایسما، یوهان جی؛ اتزکووتیز، هنری؛ گیب، آلن. (1۹۶۳). دانشگاه نسل سوم و دانشگاه کارآفرین. ترجمه ایرج نبیپور (۱۳۹۵). بوشهر: دانشگاه علوم پزشکی بوشهر.
Abbasi, I Rashidi, A, (2012), The Effect of Implementation’s Education Courses on Social Security staff performance, quarterly of development management process, 25(3), 143-121.
Adelowotan, M. O. (2013). Human capital development (HCD) through open, distance and e-learning: evidence from corporate annual reports (CARs) of top South African listed companies.
Altwam, A. (2018). Literacy: A New Meaning to the Word. Retrieved from.
Bell, B. S., & Federman, J. E. (2013). E-learning works-exactly how well depends on its unique features and barriers.
Biney, I. K. (2020). Experiences of adult learners on using the Sakai Learning Management System for learning in Ghana. Journal of Adult and Continuing Education, 26(2), 262-282.
Bokova, I. (2017). UNESCO Director-General, Message on International Literacy Day –September 9, Retrieved from http://en.irunesco.org. (Persian)
Farmahini Farahani, M. (2014). Descriptive Culture of Educational Sciences. Tehran, Shabahang Publications.
Fooladvand, M., & Yarmohammadian, M. H. (2011). A comparative study between virtual and traditional approaches in higher education in Iran. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 28, 646-650.
Galstaun, V., Kennedy-Clark, S., & Hu, C. (2011, June). The impact of TPACK on pre-service teacher confidence in embedding ICT into the curriculum areas. In EdMedia+ Innovate Learning (pp. 3439-3448). Association for the Advancement of Computing in Education (AACE).
Granberg, C. (2011). ICT and learning in teacher education: The social construction of pedagogical ICT discourse and design (Doctoral dissertation, Interaktiva medier och lärande (IML), Umeå universitet).
Häyrinen-Alestalo, M., & Peltola, U. (2006). The problem of a market-oriented university. Higher Education, 52(2), 251-281.
Hosseinian, S. M., Mohebbi, S. & Bagheri, M. (2020). Development of a native model in government organizations of Hormozgan province based on data theory. Economics and Urban Management, 8(4),32, 65-78.
Islam, N., Beer, M., & Slack, F. (2015). Managing Online Presence in the E-Learning Environment: Technological Support for Academic Staff. Journal of Education and Training Studies, 3(3), 91-100.
Kadivar, M., Seyedfatemi, N., Zolfaghari, M., Mehran, A., & Hosseinzadeh, Z. (2017). The effect of cybersecurity education on the psychological competence of second level nurses in neonatal intensive care units. Iranian Journal of Medical Educatio, 17(11), 65-78.
Khakzad, A. (2019). Adult educational content production guide for literacy programs. Literacy Movement Organization.
Nichols, A. J., & Levy, Y. (2009). Empirical assessment of college student-athletes' persistence in e-learning courses: A case study of a US National Association of Intercollegiate Athletics (NAIA) institution. The Internet and Higher Education, 12(1), 14-25.
Service, R. W. (2009). Book Review: Corbin, J., & Strauss, A.(2008). Basics of Qualitative Research: Techniques and Procedures for Developing Grounded Theory . Thousand Oaks, CA: Sage. Organizational Research Methods, 12(3), 614-617.
Teo, T. (2010). Development and validation of the E-learning Acceptance Measure (ElAM). The Internet and Higher Education, 13(3), 148-152. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 127 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 100 |