تعداد نشریات | 12 |
تعداد شمارهها | 567 |
تعداد مقالات | 5,878 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,659,440 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,597,216 |
بررسی عوامل موثر بر ارزش ویژه نام تجاری و قصد گذراندن دورههای آنلاین پلتفرمهای آموزش الکترونیکی | ||
دوماهنامه علمی - پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی | ||
مقاله 6، دوره 14، شماره 5 - شماره پیاپی 63، آذر و دی 1402، صفحه 96-77 اصل مقاله (1.55 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30495/jedu.2023.29622.5922 | ||
نویسندگان | ||
ندا طهماسبی روشن* 1؛ علی اکبر آقاجانی افروزی2؛ عبدالله حمیدی کولایی3 | ||
1استادیار رشته مدیریت موسسه آموزش عالی غیر انتفاعی غیر دولتی راه دانش– بابل – مازندران – ایران | ||
2استادیار گروه مدیریت بازرگانی، پیام نور ایران | ||
3دانش آموخته کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی موسسه آموزش عالی غیر انتفاعی غیر دولتی راهیان نوین دانش | ||
تاریخ دریافت: 27 دی 1400، تاریخ بازنگری: 06 اردیبهشت 1401، تاریخ پذیرش: 18 اردیبهشت 1401 | ||
چکیده | ||
هدف اصلی از انجام این پژوهش بررسی عوامل موثر بر ارزش ویژه نام تجاری و قصد گذراندن دورههای آنلاین پلتفرمهای آموزش الکترونیکی در دانش آموزان مقطع متوسطه دوم شهرستان ساری بود. این پژوهش از لحاظ ماهیت از نوع توصیفی- پیمایشی و از لحاظ هدف کاربردی است . جامعه آماری این پژوهش را کلیه دانش آموزان مقطع متوسطه دوم شهرستان ساری تشکیل می دهند که تعداد آنها 11248 می باشد. جهت تعیین حداقل حجم نمونه لازم، از جدول مورگان به شیوه نمونهگیری تصادفی طبقه ای هرمنطقه آموزش و پرورش یک طبقه محاسبه شد و 384 نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند که به جهت اطمینان از بازگشت این تعداد پرسشنامه، تعداد 450 پرسشنامه در جامعه توزیع شد. جهت گردآوری اطلاعات در این پژوهش از پرسشنامه استاندارد رای و همکاران(2020) استفاده شد. برای سنجش روایی از روایی سازه، روایی همگرا و روایی واگرا و برای محاسبه پایایی از پایایی ترکیبی(CR) و ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد. یافته ها حاصل از تجزیه و تحلیل داده ها توسط نرم افزارهای Smart PLS نشان داده است بود که ارائه نام تجاری، ارتباطات نام تجاری خارجی و تجربه گیرنده خدمات از نام تجاری تأثیر مثبت قابل توجهی در آگاهی از نام تجاری دارد. همچنین ارائه نام تجاری و ارتباطات نام تجاری خارجی تأثیر مثبت قابل توجهی بر معنای نام تجاری دارد. آگاهی از نام تجاری و معنی نام تجاری تأثیر مثبت قابل توجهی بر ارزش ویژه نام تجاری دارد. اما آگاهی از نام تجاری تأثیر مثبت قابل توجهی بر رضایت گیرنده خدمات ندارد. تجربه گیرنده خدمات از نام تجاری تأثیر مثبت قابل توجهی بر رضایت گیرنده خدمات دارد. رضایت گیرنده خدمات و ارزش ویژه نام تجاری تأثیر مثبت قابل توجهی بر قصد گذراندن دورههای آموزشی آنلاین دارد بر اساس یافته های تحقیق می توان اینگونه نتیجه گرفت از طریق ارائه نام تجاری و تقویت ارتباطات خارجی برند معنی نام تجاری و تجربه نام تجاری را تحت تاثیر قرار داد و از این طریق با افزایش ارزش ویژه نام تجاری رضایت استفاده کنندگان نام خدمات آن لاین و قصد شرکت در دوره های آموزش پلتفرم های مجازی را افزایش داد | ||
کلیدواژهها | ||
آگاهی از برند؛ ارزش ویژه برند؛ رضایت مشتری؛ خدمات آموزش الکترونیکی؛ قصد خرید | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Investigating the effect on brand equity and intention to take online courses on e-learning platforms | ||
نویسندگان [English] | ||
neda tahmasbi roshan1؛ Aliakbar Aghajani afrozi2؛ Abdollah Hamidi Kolaii3 | ||
1Assistant Professor of Management, Rahedanesh Institute of Higher Education- Babol - Mazandaran - Iran | ||
2Assistant Professor of Business Management, Payame Noor Iran | ||
3Master of Business Administration, Rahian Novin Danesh Non-Profit Higher Education Institute | ||
چکیده [English] | ||
The main purpose of this study was to investigate the factors affecting brand equity and the intention to pass online courses on e-learning platforms in high school students in Sari. This research is descriptive-survey in nature and applied in terms of purpose . The statistical population of this research consists of all high school students in Sari, whose number is 11248. In order to determine the minimum required sample size, one class was calculated from Morgan table by stratified random sampling method of each education area and 384 people were selected as the sample size. To ensure the return of this number of questionnaires, 450 questionnaires in the community Was distributed. The standard questionnaire of Ray et al. (2020) was used to collect information in this study. Structural validity, convergent validity and divergent validity were used to assess validity, and combined reliability (CR) and Cronbach's alpha coefficient were used to calculate reliability. To analyze the data, Kolmogorov-Smirnov test, confirmatory factor analysis and structural equation test were used.Findings from data analysis by Smart PLS software showed that brand presentation, brand external communication and service experience of the brand have a significant positive effect on brand awareness. Also, brand presentation and brand external communication has a significant positive effect on the brand meaning. brand awareness and the brand meaning e has a significant positive effect on brand equity. But brand awareness does not have a significant positive effect on service satisfaction. The service recipient brand experience has a significant positive effect on the service recipient satisfaction. Satisfaction of services and brand equity have a significant positive effect on the intention to take online training courses Conclusion: It seems that to improve the response of lipid profile to one session aerobic exercise, 15 days’ cinnamon supplementation can be used | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Brand awareness, Brand equity, Customer satisfaction, e-learning services, Purchase intentio | ||
مراجع | ||
Akturan, U.)2018). How does greenwashing affect green branding equity and purchaseintention? An empirical research. Market. Intell. Plann. 36 (7), 809–824.
Bailey, R. Ball, S.( 2006). An exploration of the meaning of hotel brand equity. Serv. Ind.J. 26 (1), 15–38. https://doi.org/10.1080/02642060500358761
Bastan, M. and Barghak, M. and Barghak, A., (1400). Assessing the effectiveness of virtual education in a happy context from the perspective of first grade high school students in Kohgiluyeh in the academic year 1400-1399, the second international conference on new challenges and solutions in Industrial Engineering and Management and Accounting, Damghan(IN PERTION)
Berry, L.L. (2002). Relationship marketing of services – perspectives from 1983 and 2000.J. Relatsh. Mark. 1 (1), 57–77
Buil, I., de Chernatony, L., Martínez, E.( 2013). Examining the role of advertising and sales promotions in brand equity creation. J. Bus. Res. 66 (1), 115–122. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2011.07.030
Chan, J. C. Y., Waddell, T. K., Yasufuku, K., Keshavjee, S., & Donahoe, L. L. (2021). Maintaining technical proficiency in senior surgical fellows during the COVID-19 pandemic through virtual teaching. JTCVS Open. doi:10.1016/j.xjon.2021.07.011
Chen, L.Y.( 2013). Antecedents of customer satisfaction and purchase intention with mobile shopping system use. Int. J. Serv. Oper. Manag. 15
farzan, N., shams mourkani, G., rezaeizade, M., ghahrami, M. (2020). Identifying the Effective Indicators in Designing the MobileMooc System for Virtual Teaching of Employees: A Qualitative Study. Journal of New Approaches in Educational Administration, 11(44), 1-28.(IN PERTION)
Fareghzadeh, N., K, A. (2014). An Evaluation Of Virtual Education Methods And Tools To Improve Teaching Quality From the point of view of the Faculty Members of Islamic Azad University of Khodabandeh. Journal of New Approaches in Educational Administration, 5(17), 121-152.(IN PERTION)
Filieri, R., Lin, Z., D’Antone, S., Chatzopoulou, E. (2019). A cultural approach to brand equity: the role of brand mianzi and brand popularity in China. J. Brand Manag. 26,376–394.
Gonz ́alez-Mansilla, ́O., Berenguer-Contrí, G., Serra-Cantallops, A. (2019). The impact of value co-creation on hotel brand equity and customer satisfaction. Tourism Manag.75, 51–65.
Harrison, K. ( 2018). What message does your logo convey? Forbes [online]. https://www.forbes.com/sites/kateharrison/2018/08/14/
Ji, C., Li, J., Nie, Y.( 2017). Effect of past experience on perceived service quality and customer satisfaction: the case of Chinese casino visitors. J. China Tourism
Kazemi Malek Mahmoudi, Sh., And Piri Tousenloo, M., and Nowruzi, N., and Ariaei, M. (1394). Investigating the effective factors on the development of e-learning from the perspective of students of Golestan University of Medical Sciences. Development of Jundishapur Education, 6 (3), 229-236. (IN PERTION)
Keller, K.L.( 1993). Conceptualising, measuring, and managing customer-based brand equity. J. Market. 57 (1), 1–2
Keng, C.-J., Tran, V.-D., Thi, T.M.L. (2013). Relationships among brand experience, brand personality, and customer experiential value. Contemp. Manag. Res. 9 (3), 1–16
Kim, W.G., Jin-Sun, B., Kim, H.J. (2008). Multidimensional customer-based brand equity and its consequences in midpriced hotels. J. Hospit. Tourism Res. 32 (2), 2
Kuo, Y.-F., Wu, C.-M., Deng, W.-J. ( 2009). The relationships among service quality,perceived value, customer satisfaction, and post-purchase intention in mobile value- added services. Comput. Hum. Behav. 25 (4), 887–89
Lv, H., Yu, G., Wu, G. (2018). Relationships among customer loyalty, customer satisfaction, corporate image and behavioural intention on social media for a corporation. Int. J. Inf. Technol. Manag. 17 (3),
Mariola, P.V., Elena, D.B.( 2005). Sales promotions effects on consumer based brand equity. Int. J. Mark. Res. 47 (2), 179–20
McMillan, S.J., Hwang, J.-S. ( 2002). Measures of perceived interactivity: an exploration of the role of direction of communication, user control, and time in shaping perceptions of interactivity. J. Advert. 31 (3), 29–42.
N ̈arv ̈anen, E., Goulding, C. ( 2016). Sociocultural brand revitalization: the role of consumer collectives in bringing brands back to life. Eur. J. Market. 50 (7/8),1521–1546
Piletic, P. (2019). Communicating your brand’s personality in every promotion.Relevance. [online].
Poz ́on-L ́opez, I., Kalinic, Z., Higueras-Castillo, E., Li ́ebana-Cabanillas, F. (2019). A multi-analytical approach to modeling of customer satisfaction and intention to use in Massive Open Online Courses (MOOC). Interact. Learn. Environ. 1–19
Prabowo, H., & Sriwidadi, T.(2019). The Effect of Marketing Mix toward Brand Equity at Higher Education Institutions: A Case Study in BINUS Online Learning Jakarta. Pertanika Journal of Social Sciences & Humanities, 27(2).
Ray, A., Bala, P., Dasgupta, S., Sivasankaran, N. (2019). Factors influencing adoption ofe-services in rural India – perspectives of consumers and service providers. Journalof Indian Business Research 12 (2), 215–230
Ray, A., Bala, P.K., Dwivedi, Y.K. (2020). Exploring values affecting e-Learning adoption from the user-generated-content: a consumption-value-theory perspective. J. Strat. Market. 1–23.
Schivinski, B., Dabrowski, D. (2015). The impact of brand communication on brand equity through Facebook. J. Res. Indian Med. 9 (1), 31–53. https://doi.org/10.1108/jrim-02-2014-0007.
Shah, D. (2018). By the numbers: MOOCS in 2017, ClassCentral [online]. https://www.cla sscentral.com/report/mooc-stats-2017/. accessed 17 January
Shahijan, M.K., Rezaei, S., Guptan, V.P. (2018). Marketing public and private higher education institutions: a total experiential model of international student’s satisfaction, performance and continues intention. Int. Rev. Publ. Nonprof. Market.15 (2), 205–234
So, K.K.F., King, C. (2010). When experience matters”: building and measuring hotel brand equity: the customers’ perspective. Int. J. Contemp. Hospit. Manag. 22 (5),589–608.
Su, J., Tong, X. (2015). Brand personality and brand equity: evidence from the sportswear industry. J. Prod. Brand Manag. 24 (2), 124–133.
Wu, H. & Lin, H.(2012). A hybrid approach to develop an analytical model for enhancing the service quality of e-learning, Computers & Education, 58(4): 1318-1338.
Yasin, N.M., Noor, M.N., Mohamad, O. (2007). Does image of country-of-origin matter to brand equity? J. Prod. Brand Manag. 16 (1), 38–48. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 74 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 77 |