تعداد نشریات | 12 |
تعداد شمارهها | 567 |
تعداد مقالات | 5,878 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,659,402 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,597,203 |
ارائه الگوی مهارتآموزی دانشآموزان دوره دوم متوسطه شهر همدان | ||
دوماهنامه علمی - پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی | ||
مقاله 10، دوره 14، شماره 5 - شماره پیاپی 63، آذر و دی 1402، صفحه 168-153 اصل مقاله (1.29 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30495/jedu.2023.29921.5975 | ||
نویسندگان | ||
هادی جمشیدی1؛ علیرضا فقیهی* 2؛ محمدرضا یوسف زاده چوسری3 | ||
1دانشجوی دکتری، گروه علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی اراک، اراک، ایران. | ||
2استادیار ، گروه علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی اراک، اراک، ایران. | ||
3استاد، گروه علوم تربیتی، دانشگاه بوعلی سینا همدان، همدان، ایران. | ||
تاریخ دریافت: 13 بهمن 1400، تاریخ بازنگری: 12 مرداد 1401، تاریخ پذیرش: 29 مرداد 1401 | ||
چکیده | ||
مقدمه و هدف: مهارت آموزی دانش آموزان در مدارس یکی از مباحثی است که در سالهای اخیر به دلیل رشد بیکاری و افزایش شکاف بین آموزشهای مدارس و نیاز بازار کار مورد توجه قرار گرفته است. هدف پژوهش ارائه الگویی برای ارتقاء مهارتآموزی به منظور اشتغالزایی دانشآموزان دوره دوم متوسطه بود. روش شناسی پژوهش: پژوهش از نظر هدف جزء تحقیقات کاربردی و از لحاظ شیوه اجرا آمیخته اکتشافی بوده است. در بخش کیفی از روش تحلیل اسنادی و روش تحلیل مضمون استفاده شده است و در بخش کمی از روش پیمایشی استفاده شده است. مشارکت کنندگان در بخش کیفی را سند برنامه درس ملی و سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تشکیل میدهند و در بخش کمی نمونه آماری شامل 300 نفر از معلمان دوره دوم متوسطه میباشد که به روش طبقهای نسبتی انتخاب شدند. ابزار گرداوری اطلاعات تحلیل کیفی اسناد و در بخش کمی پرسشنامه محقق ساخته است. تجزیه و تحلیل دادهها در بخش کیفی به روش کدگذاری، مقولهبندی با بهره گیری از چک لیست محقق ساخته انجام شده است در بخش کمی از شاخصهای آمار توصیفی مانند میانگین، فراوانی، انحراف معیار و درصد و آزمون آمار استنباطی تی تک نمونهای استفاده شده است. یافتهها: نتایج تجزیه و تحلیل اسناد 93 مضمون پایه در 4 مضمون سازمان دهنده هدف، محتوا، راهبردهای یاددهی ویادگیری و ارزشیابی شناسایی کرده است که حول مضمون فراگیر الگوی ارتقاء مهارت آموزی جهت اشتغال پذیری دانش آموزان دوره متوسطه گرد آمده است. یافتههای پژوهش مؤلفههای ویژگیهای برنامه مهارت آموزی برای اشتغال زایی را قالب عناصر هدف (شناختی، عاطفی و مهارتی)، محتوا، راهبردهای یاددهی و یادگیری و ارزشیابی شناسایی کرده است. با توجه به نتایج پژوهش میانگین وضعیت برنامه مهارت آموزی در مدارس دوم متوسطه 96/1 است که پایین تر از حد متوسط است. الگوی پیشنهادی در قالب چهار عنصر هدف (شناختی، عاطفی و مهارتی)، محتوا، راهبردهای یاددهی و یادگیری و ارزشیابی اقدام گردید و اعتبار الگوی پیشنهادی نیز از نظر متخصصان از اعتبار لازم برخوردار بود. بحث و نتیجهگیری: بکارگیری این مدل در نظام آموزشی مدارس می تواند منجر به افزایش بهره وری، کارایی ، تحرک اجتماعی، پیشرفت شغلی، خلاقیت و نوآوری شود. | ||
کلیدواژهها | ||
مهارت آموزی؛ اشتغال زایی؛ دانش آموزان؛ دوره دوم متوسطه | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Developing A Promoting Training Model for Hamedan Senior school Students | ||
نویسندگان [English] | ||
Hadi Jamshidi1؛ alireza faghihi2؛ Mohammad Reza Yousefzadeh3 | ||
1PhD Candidate, Department of Educational Sciences, Islamic Azad University, Arak branch, Arak, Iran. | ||
2Assistant Professor, Department of Educational Sciences, Islamic Azad University, Arak branch, Arak, Iran | ||
3professor, Department of Educational Sciences, Bu-Ali Sina University, Hamedan, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
Introduction: This study aimed to to Assessing the status of skills training for senior school Students Employability in Hamedan and presenting a favorable model. research methodology: In terms of the purpose the present study is applied research and it was carried out in mixed method. The method of documentary analysis and analytical-inferential method have been used in the qualitative part and in the quantitative part, the survey method has been used. Qualitative research participants are Fundamental Transformation Document and National Curriculum Document. In the quantitative part, the statistical sample includes 300 secondary school teachers. Data collection tool Qualitative analysis of documents and a researcher-made questionnaire has been applied in the quantitative part. The coding method, categorization has been used to analyze the data in the qualitative part and descriptive statistical indicators such as mean, frequency, standard deviation and percentage and inferential statistical statistics t-test have been used in the quantitative part. Two coders were used to determine the validity of qualitative data and CVR was applied to determine the validity of the questionnaire and Cronbach's alpha method (0.88) was used to assess the reliability. Findings: The research findings identified the components of the skills training program for employability in the form of objective elements (cognitive, emotional and skill), content, teaching and learning strategies and evaluation. The results also showed that the status of the training program in secondary schools is in an unfavorable situation, so in order to improve students' skills for job creation, a training program should be implemented in schools. Conclusion: Applying this model in the school education system can increase productivity and efficiency; Social mobility will lead to career advancement, creativity and innovation | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Training, Job Creation, Formal Education | ||
مراجع | ||
Abedini Beltarak M,. Nasr Esfahani A, R,. Mohammadi M,. Salehi Omran E. (2014). Elements of a Constructivist Curriculum in Medical Education: A Review Study. Iranian Journal of Medical Education. 14 (10): 904-895. (in Persian)
Aghapour, Sh., Movahed Mohammadi H., AlamBeigi A. (2014). The role of key skills in shaping students' employability. Quarterly Journal of Research and Planning in Higher Education. ۱۳۹۳; 20 (1): 41-56. (in Persian)
Dadfar R., Bazdar F., Nasrollahi A., Abdolhosaini A., Ahmadi V. (2013). Evaluating Familial Factors Associated With Academic Failure in First Grade Female and Male Students of High Schools. sjimu. 2013; 21 (6):224-231
Darvishan, A,. Taslimi, M. S., Hakimzadeh, R. (2019). Designing an Employability Skills Model for Higher Education Graduates in the Country: A Case Study: Small and Medium Enterprises in Tehran Province. Bi-Quarterly Journal of Higher Education Curriculum Studies, 10 (19), 7-39. (in Persian)
Darvishan, A., Jamalifar M., Hashemi Moghadam., Sh., Abedi., Z., Faqihi A. (2016). Assessing the compliance of the intended curriculum with the thinking and lifestyle course of the eighth grade of the first year of high school with the implemented and acquired curriculum. Family and research. 13 (33): 21-42. (in Persian)
Güngör, G. (2020). Problems and Solution Suggestions Encountered In Vocational Skill Training In Vocational High Schools: TEACHERS’VIEWS. European Journal of Education Studies. 7 (4): 233-253.
Irvani, Sh., & Marjani, B. (2015). The place of knowledge in skills training, culture strategy, 8 (30): 90-67. (in Persian)
Jamalpour, M., and Musazadeh, E. (2013). Investigating the status of skills training in the comprehensive scientific map of the country. Tehran: The Second International Conference on Skills Training and Employment in Iran. (in Persian)
Khosravi R., Fathi Vajargah K., Ashtiani M. (2014). Pathology of Life Skills Curriculum in Theoretical Secondary Education System. Teaching and learning research. 2 (4): 1-18. (in Persian)
Komelina, V. A., Mirzagalyamova, Z. N., Gabbasova, L. B., Rod, Y. S., Slobodyan, M. L., Esipova, S. A., ... & Kharisova, G. M. (2016). Features of students’ economic competence formation. International Review of Management and Marketing, 6(1S), 53-57.
Korpi، T. & Tåhlin، M. (2018). On-the-job training: A skill match approach to the determinants and outcomes of lifelong learning. Working Paper Series from Stockholm University, Swedish Institute for Social Research.
McCartin, M., & Feid, P. (2001). Information literacy for undergraduates: Where have we been and where are we going?. In Advances in Librarianship. Emerald Group Publishing Limited.
Mohammadi, A., Rahmani, K. (2019). Investigating the effect of skill-based and creative homework on elementary students' learning. Ormazd Research Journal, (47): 220-231. (in Persian)
Navidi, A. (2014). Occasionally shortcomings in the performance of the program of the branch of his profession, skills training, 2 (7): 67-53. (in Persian)
Pitan, O. S., & Muller, C. (2020). Student perspectives on employability development in higher education in South Africa. Education+ Training, 63 (3): 453-471.
Salehi Omran, I. (2014). Pathology of the country's skills training management. Skills training. 2 (8): 25-48. (in Persian)
Suna, H. E., Tanberkan, H., & Özer, M. (2020). Changes in literacy of students in Turkey by years and school types: Performance of students in PISA applications. Journal of Measurement and Evaluation in Education and Psychology, 11(1), 76-97.
Tiwari, P., & Malati, N. (2020). Employability Skill Evaluation among Vocational Education Students in India. Journal of Technical Education and Training, 12(1).
Towhidi, Z., Soroush, A. A., and Al-Husseini, H. (2015). Investigating the Employability Status of Iranian Youth, Strategic Studies of Sports and Youth, 14 (9): 129-100. (in Persian) | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 251 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 191 |