تعداد نشریات | 12 |
تعداد شمارهها | 567 |
تعداد مقالات | 5,878 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,659,435 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,597,214 |
مطالعه تجربی رابطه توانمندسازی روانشناختی و بلوغ رفتار تسهیم دانش دانشجویان دکتری دانشگاه شیراز | ||
دوماهنامه علمی - پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی | ||
مقاله 1، دوره 5، شماره 19، آذر و دی 1393، صفحه 1-22 اصل مقاله (974.81 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
قاسم سلیمی* 1؛ فهیمه کشاورزی2؛ الهام حیدری3 | ||
1استادیار بخش مدیریت و برنامه ریزی آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی و دانشگاه شیراز، ایران | ||
2دانشجوی دکتری مطالعات برنامه درسی، دانشگاه شیراز، ایران. | ||
3دانشجوی دکتری مطالعات برنامه درسی، دانشگاه شیراز، ایران | ||
تاریخ دریافت: 22 دی 1393، تاریخ پذیرش: 22 دی 1393 | ||
چکیده | ||
در سالهای اخیر موضوع تسهیم دانش در محیطهای دانشگاهی مورد توجه پژوهشگران قرار گرفته است و صاحبنظران به کاوش و فهم عوامل موثر بر این رفتار علاقهمند شدهاند. هدف از این پژوهش، بررسی رابطه بین توانمندسازی روانشناختی دانشجویان و رفتار تسهیم دانش آنان با لحاظ نمودن نقش میانجی نگرش به تسهیم دانش است. روش مورد استفاده در این پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی بوده و به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از روش تحلیل مسیر به وسیله مدل معادلات ساختاری استفاده گردید. ابزار مورد استفاده برای جمعآوری دادهها، پرسشنامه بوده است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشجویان دوره دکتری دانشگاه شیراز بوده که از میان آنها با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی 250 نفر انتخاب و در نهایت 214 پرسشنامه تحلیل شد. یافتههای پژوهش بیانگر رابطه معنادار بین توانمندسازی روانشناختی و رفتار تسهیم دانش در دانشجویان دکتری دانشگاه شیراز و رابطه مثبت و معنادار بین توانمندسازی روانشناختی و نگرش به تسهیم دانش در دانشجویان وجود دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
توانمندسازی روانشناختی؛ رفتار تسهیم دانش؛ دانشجویان دکتری؛ نگرش به تسهیم دانش | ||
عنوان مقاله [English] | ||
An Empirical Study of the Role of Psychological Empowerment in Maturity of Knowledge Sharing Behaviors | ||
نویسندگان [English] | ||
gh. s1؛ f. k2؛ e. h3 | ||
چکیده [English] | ||
This descriptive-correlational study aimed to examine the relationship between students’ psychological empowerment and their knowledge sharing behaviors with regard to the role of attitude to knowledge sharing as a mediator variable. The research instrument was a questionnaire. The study’s respondents were a random sample (n=214) of full-time doctoral students of Shiraz University in the academic year of 91-92. Data of 214 questionnaires returned was analyzed using structural equation modeling (SEM) and Path analysis. The findings of the study indicated that there was a significant relation between psychological empowerment and both knowledge sharing behaviors and the attitudes to knowledge sharing among Shiraz University doctoral students. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Psychological Empowerment, Attitude to knowledge sharing, Knowledge sharing behavior, Doctoral students | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,057 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,803 |