تعداد نشریات | 12 |
تعداد شمارهها | 567 |
تعداد مقالات | 5,878 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,659,419 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,597,207 |
اثر هیجانات اخلاقی و هویت اخلاقی به عنوان میانجی در رابطه بین گسست اخلاقی و قلدری در مدارس ابتدایی شهر تهران | ||
فصلنامه علمی روش ها و مدل های روانشناختی | ||
مقاله 2، دوره 14، شماره 54، اسفند 1402، صفحه 28-15 اصل مقاله (1.51 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30495/jpmm.2024.32686.3881 | ||
نویسندگان | ||
معصومه ترکاشوند* 1؛ غلامرضا صرامی2؛ هادی کرامتی3؛ ربابه نوری3 | ||
1دکترای روانشناسی تربیتی دانشگاه خوارزمی تهران. | ||
2استادیار گروه روانشناسی تربیتی دانشگاه خوارزمی تهران. | ||
3دانشیار گروه روانشناسی تربیتی دانشگاه خوارزمی تهران. | ||
تاریخ دریافت: 24 آذر 1402، تاریخ بازنگری: 14 بهمن 1402، تاریخ پذیرش: 30 بهمن 1402 | ||
چکیده | ||
زمینه و هدف: این پژوهش به منظور بررسی نقش واسطهای هیجان و هویت اخلاقی، در ارتباط بین گسست اخلاقی و قلدری انجام شد. روش: بدین منظور، از بین جامعه آماری که شامل کلیه دانشآموزان دختر و پسر مقطع ابتدایی شهر تهران در سال 98-97 بود، نمونه 486 دانشآموز با استفاده از روش خوشهای انتخاب شد که شامل 254 دانشآموز پسر و 232 دانشآموز دختر بود. شرکتکنندگان در این پژوهش به چهار پرسشنامه قلدری تورنبرگ و جانگرت، گسست اخلاقی تورنبرگ و جانگرت، هیجان اخلاقی تورنبرگ و همکاران و هویت اخلاقی آکویینو و رید پاسخ دادند. روش مدلسازی معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزارهای SPSS22 و PLS-SEM جهت تجزیه و تحلیل بکار گرفته شد. یافته ها: نشان داده شد که هویت اخلاقی و هیجان اخلاقی هر دو نقش واسطهای در رابطه بین گسست اخلاقی و قلدری دارند. نتیجه گیری: بنابراین، میتوان نتیجه گرفت که مطابق با مفهوم عاملیت اخلاقی از نظریه شناختی اجتماعی بندورا، جهت بررسی رفتارهای اخلاقی افراد، افزون بر عوامل شناختی و استدلال اخلاقی، میبایست به عوامل هیجانی نیز توجه نمود. | ||
کلیدواژهها | ||
قلدری؛ گسست اخلاقی؛ هیجان اخلاقی؛ هویت اخلاقی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Effect of Moral Urges and Moral Identity as a Mediator in the Relationship between Moral Discord and Bullying in Primary Schools in Tehran. | ||
نویسندگان [English] | ||
Masoume Torkashvand1؛ Gholamreza Sarami2؛ Hadi Keramati3؛ Robabe Noori3 | ||
1Ph.D. in educational psychology, Kharazmi University, Tehran. | ||
2Assistant Professor, Department of Educational Psychology, Kharazmi University, Tehran. | ||
3Associate Professor, Department of Educational Psychology, Kharazmi University, Tehran. | ||
چکیده [English] | ||
Background and purpose: In this study, the mediating role of moral emotion and moral identity in relation to moral disengagement and bullying has been investigated. Methods: For this purpose, 486 students were selected through cluster sampling method among all the primary school students in Tehran. There were 254 male and 232 female students. They completed the Bullying Scale, the Moral Disruption Scale, the Moral Emotions Scale, and the Moral Identity Questionnaire. This study was conducted using structural equation modeling with the help of SPSS22 and PLS-SEM software. Findings: It has been shown that moral identity and moral emotion both have a mediating role in the relationship between moral Disengagement and bullying. Conclusion: Therefore, it can be concluded that according to the concept of the moral agency from Bandura's social cognitive theory, emotional factors should be considered in addition to cognitive factors and moral reasoning in order to examine the moral behavior of individuals. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Bullying, Moral Disengagement, Moral Emotion, Moral Identity | ||
مراجع | ||
1- Kohlberg L. Moral stages and moralization: The cognitive-developmental approach. In T. Lickona (Ed.), Moral development and behavior: Theory, research, and social issues. 1976. (pp. 31–53). New York: Holt, Rinehart & Winston.2- Kohlberg L. Essays on moral development: The psychology of moral development: Moral stages and the idea of justice. San Francisco: 1984. Vol. 2. Harper & Row.3- Piaget J. The moral judgment of the child. New York: 1932. Free Press.4- Emler N, Tarry H. Clutching at straws: Is it time to abandon the moral judgment deficit explanation for delinquency? British Journal of Developmental Psychology, 2017. 25, 191–195.5- Gibbs, J. C. Moral development and reality: Beyond the theories of Kohlberg and Hoffman. Boston: 2020. Allyn & Bacon.6- Turiel E. The development of social knowledge. Cambridge. Cambridge University Press. 1983.7- Nucci LP. Education in the moral domain. Cambridge: Cambridge University Press. 2021.8- Hymel S, Schonert-Reichl KA, Bonanno RA, Vaillancourt T, Rocke Henderson N. Bullying and morality. In S. R. Jimerson, S. M. Swearer, & D. L. Espelage (Eds.), Handbook of bullying in schools: An international perspective, 2020, (pp. 101–118). New York: Routledge.9- Thornberg R, Pozzoli T, Jungert T. Unique and Interactive Effects Of Moral Emotions and Moral Disengagement On Bullying and Defending Among School Children, The Elementary School Journal, 2021, 116, 322-337.10- Hymel S, Rocke-Henderson N, Bonanno RA. Moral disengagement: A framework
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 238 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 273 |