تعداد نشریات | 12 |
تعداد شمارهها | 567 |
تعداد مقالات | 5,878 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,659,619 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,597,275 |
ارایه مدل علی برای بهزیستی تحصیلی بر اساس حمایت تحصیلی، تاب آوری تحصیلی واشتیاق تحصیلی | ||
دوماهنامه علمی - پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی | ||
مقاله 4، دوره 15، شماره 4 - شماره پیاپی 68، مهر و آبان 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30495/jedu.2024.31624.6337 | ||
نویسندگان | ||
نجمه شامخی1؛ مریم کورش نیا* 2؛ مجید برزگر3؛ نادره سهرابی2 | ||
1مربی ، مسئول مرکز مشاوره دانشگاه | ||
2دانشگاه ازاد اسلامی واحد مرودشت | ||
3دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت | ||
تاریخ دریافت: 01 اسفند 1401، تاریخ بازنگری: 30 اردیبهشت 1402، تاریخ پذیرش: 18 شهریور 1402 | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر به منظوربررسی نقش واسطهگری تابآوری تحصیلی و اشتیاق تحصیلی در رابطهی بین حمایت تحصیلی بر بهزیستی تحصیلی بر روی 540 نفراز دانش آموزان دختر و پسر دوره متوسطه شهر شیرازدر سال تحصیلی (1401- 1400) ا نجام گرفت . اعضای نمونه با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند و مقیاسهای حمایت تحصیلی (ساندز و پلانکت، 2005)، تابآوری تحصیلی (کسیدی، 2016)، اشتیاق تحصیلی (فردریکز و همکاران، 2004) و بهزیستی تحصیلی (تومینین- سوینی و همکاران، 2012) تکمیل نمودند.پس از جمع آوری داده ها ،ارزیابی مدل پیشنهادی با روش معادلات ساختاری و استفاده از برنامه ایموس ، انجام گرفت. نتایج تحلیل هاداده ها نشان دادکه تابآوری تحصیلی بین رابطه حمایت تحصیلی و اشتیاق تحصیلی نقش واسطه گری معناداری دارد. اشتیاق تحصیلی بین رابطه تاب آوری تحصیلی و بهزیستی تحصیلی نقش واسطه گری معناداری دارد. همچنین تابآوری تحصیلی و اشتیاق تحصیلی به ترتیب بین حمایت تحصیلی و بهزیستی تحصیلی نقش واسطه گری معناداری دارند. این یافته ها بدان معناست که حمایت تحصیلی دانشآموزان را درجهت کسب تابآوری تحصیلی و انعطافپذیری در مقابل مشکلات و چالشهای تحصیلی آماده میسازد و پس از کسب این مولفه روانشناختی شخص مشتاقانه و درگیرانه نسبت به تحصیل و یادگیری عمل میکند و در نهایت بهزیستی تحصیلی را تجربه مینماید. | ||
کلیدواژهها | ||
حمایت تحصیلی؛ تاب آوری تحصیلی؛ اشتیاق تحصیلی؛ بهزیستی تحصیلی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Presenting a causal model for academic well-being based on academic support, academic resilience and academic enthusiasm | ||
نویسندگان [English] | ||
najmeh shamekhi1؛ maryam kouroshnia2؛ Majid Barzegar3؛ nadereh sohrabi2 | ||
1coach . Manager of the university counseling center | ||
2Islamic Azad University, Maroodasht branch | ||
3Islamic Azad University of Marvdasht | ||
چکیده [English] | ||
The present study was conducted in order to examine the mediating role of academic resilience and academic engagement in the relationship between academic support and academic well-being on 540 male and female high school students in Shiraz city in the academic year (2001-2001). The sample members were selected using a multi-stage cluster sampling method and the scales of academic support (Sands and Plunkett, 2005), academic resilience (Cassidy, 2016), academic engagement (Fredericks et al., 2004) and well-being study (Tominin- Sweeney et al., 2012). After collecting the data, the evaluation of the proposed model was done with the method of structural equations and using the Imus program. The results of the data analysis showed that academic resilience has a significant mediating role between the relationship between academic support and academic engagement. Academic engagement has a significant mediating role between the relationship between academic resilience and academic well-being. Also, academic resilience and academic engagement play a significant mediating role between academic support and academic well-being, respectively. These findings mean that academic support prepares students to acquire academic resilience and flexibility in the face of academic problems and challenges, and after acquiring this psychological component, a person is engagement and involved in education. And learning works and finally experiences academic well- being. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
academic support, academic resilience, academic engagement and academic well-being | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 62 |