تعداد نشریات | 12 |
تعداد شمارهها | 567 |
تعداد مقالات | 5,878 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,659,435 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,597,215 |
شناسایی و تحلیل پیشران های اثرگذار آینده آموزش عالی با تمرکز بر فناوری بلاک چین | ||
دوماهنامه علمی - پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی | ||
مقاله 15، دوره 15، شماره 3 - شماره پیاپی 67، مرداد و شهریور 1403 اصل مقاله (1.52 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30495/jedu.2024.31483.6318 | ||
نویسندگان | ||
مجید احمدی1؛ علیرضا روستا* 2؛ محمدحسن ملکی3؛ فرزاد آسایش2 | ||
1دکتری تخصصی، گروه مدیریت بازرگانی، واحد شهرقدس، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | ||
2گروه مدیریت بازرگانی، واحد شهرقدس، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | ||
3گروه مدیریت، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه قم، قم، ایران | ||
تاریخ دریافت: 30 دی 1401، تاریخ بازنگری: 08 خرداد 1402، تاریخ پذیرش: 13 خرداد 1402 | ||
چکیده | ||
مقدمه و هدف: امروزه آموزشعالی از مهمترین پایههای ترقی جوامع تلقی میشود. همچنین، آموزشعالی با شیوههای تفکر، شناخت و سنجش عقلانی خویش، نقش تعیینکنندهای در مسیر ترقی اقتصادی و اجتماعی دارد. فناوری بلاکچین خیلی از حوزه ها را تحت تاثیر قرار می دهد، یکی از این حوزه ها آموزش و دانشگاه ها است. بنابراین تحقیق حاضر به دنبال شناسایی و تحلیل پیشرانهای اثرگذار آینده آموزش عالی با تمرکز بر فناوری بلاک چین است. روش شناسی پژوهش: تحقیق حاضر از نظر جهت گیری کاربردی بوده و از نظر مبانی فلسفی پسااثباتی است. در این پژوهش از روش های دلفی فازی و مارکوس استفاده شد. جامعه نظری پژوهش، مدیران آموزشی دانشگاه های بزرگ دولتی ایران و روش نمونه گیری قضاوتی و نمونهها بر اساس تخصص و سابقه خبرگان در زمینههای آموزش عالی و فناوری بلاکچین انتخاب شدند و حجم نمونه برابر 10 نفر بود. ابزار گردآوری داده ها مصاحبه و پرسشنامه است. یافته ها: در ابتدا از طریق مرور پیشینه و مصاحبه با خبرگان 18 پیشران استخراج شد که 14 عدد از پیشینه و 4 عدد از طریق مصاحبه بود. در ادامه با توزیع پرسش نامه های خبره سنجی و روش دلفی فازی غربال شدند. 9 پیشران به عنوان پیشران های نهایی در نظر گرفته شدند. پیشران های نهایی با روش مارکوس اولویت بندی شدند. بحث و نتیجه گیری: 3 پیشران، رویکرد دانشگاهها نسبت به فناوریهای نوین، هماهنگی سیستم آموزشی با سیستمها و زیرساختهای دیگر دانشگاهها، حمایت مدیران ارشد دانشگاهها به ترتیب بیشترین اولویت را داشتند. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش عالی؛ فناوری بلاک چین؛ پیشران؛ فناوری های دیجیتال | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Identifying and Analyzing the Impact Drivers of the Future of Higher Education with a Focus on Blockchain Technology | ||
نویسندگان [English] | ||
Majid Ahmadi1؛ alireza rousta2؛ Mohammad Hasan Maleki3؛ Farzad Asayesh2 | ||
1Ph.D. Graduate, Department of Business Management, Shahr-e-Qods Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran | ||
2, Department of Business Management, Shahr-e-Qods Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran | ||
3Department of Management, University of Qom, Qom, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Introduction and objectives: Today, higher education is considered one of the most important bases for the development of societies. Today, higher education is considered one of the most important bases for the development of societies. Blockchain technology affects many areas, one of these areas is education and universities. Therefore, the current research seeks to identify and analyze the effective drivers of the future of higher education with a focus on blockchain technology. Research Methodology: The current research is applied in terms of orientation and is post- positivism in terms of philosophical foundations. Fuzzy-Delphi and Marcus methods were used in this research. The theoretical community of the research, the educational managers of the large public universities of Iran, and the judgmental sampling method and the samples were selected based on the expertise and experience of experts in the fields of higher education and blockchain technology and the sample size was equal to 10 people. Data collection tools are interviews and questionnaires. Findings: At first, through background review and interviews with experts, 18 drivers were extracted, 14 of which were from the background and 4 through interviews. In the following, they were screened by distributing expert questionnaires and fuzzy Delphi method. 9 drivers were considered as final drivers. The final drivers were prioritized by the Marcus method. Conclusion: 3 drivers, the approach of universities towards new technologies, the coordination of the educational system with the systems and infrastructures of other universities, and the support of the senior managers of the universities were the highest priority respectively. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Higher Education, Blockchain Technology, Drivers, Digital Technologies | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 246 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 62 |