تعداد نشریات | 12 |
تعداد شمارهها | 567 |
تعداد مقالات | 5,878 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,659,436 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,597,215 |
شناسایی ابعاد و مؤلفه های مدل توانمند سازی مدیران در آموزش و پرورش استان فارس ( با تأکید بر رویکرد کیفی) | ||
دوماهنامه علمی - پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 08 مرداد 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30495/jedu.2024.31941.6401 | ||
نویسندگان | ||
کورش فاتح نژاد1؛ نادر شهامت* 2؛ عباداله احمدی2؛ احمدرضا اوجی نژاد2 | ||
1دانشجوی دکتری گروه مدیریت آموزشی ، واحد مرودشت ، دانشگاه آزاد اسلامی ، مرودشت ، ایران | ||
2استادیار گروه مدیریت آموزشی ، واحد مرودشت ، دانشگاه آزاد اسلامی ، مرودشت ، ایران | ||
تاریخ دریافت: 07 خرداد 1402، تاریخ بازنگری: 23 تیر 1402، تاریخ پذیرش: 08 مرداد 1403 | ||
چکیده | ||
مقدمه و هدف: توانمند سازی مدیران ، ابزاری بسیار کارآمد بر پایه نگرش تحول ساز مدیریت است که با به کار گیری آن ، سازمان های آموزشی می توانند گام های بسیار بلند و سریعی در مسیر رشد و توسعه و بالندگی بردارند. هدف از پژوهش حاضر، شناسایی ابعاد و مؤلفه های مدل توانمند سازی مدیران در آموزش و پرورش بود روش شناسی پژوهش:در این پژوهش از روش کیفی از نوع تحلیل مضمون استفاده شد. در بخش کتابخانه ای ، اسناد بالادستی و اسناد و مدارک آموزش و پرورش با تمرکز بر ابعاد و مؤلفه های توانمندسازی مدیران مورد بررسی قرار گرفت . انتخاب افراد به روش نمونه گیری هدفمند و تکنیک ملاک محور با حداقل 10 سال سابقه تدریس و پژوهش و مدیریت در دوره های مختلف تحصیلی انجام گرفت . ابزار جمع آوری داده ها ؛ شامل دو بخش مصاحبه نیمه ساختاریافته در بخش میدانی و بررسی و کنکاش 15 سند بالادستی و مدارک و اسنتد کلیدی آموزش و پرورش در بخش کتابخانه ای بود.مصاحبه نیمه ساختار یافته با 22 نفر از مدیران ، دبیران ، کارشناسان و صاحبنظران تا مرحله اشباع نظری ادامه یافت. به منظور تحلیل داده های کیفی حاصل از مصاحبه ، از رویکرد تحلیل تفسیری و به روش تحلیل مضمون ( تم) تا دستیابی به شبکه مضامین استفاده گردید. چارچوب انتخابی به منظور خرد کردن متن و کدگذاری اولیه ، توصیفی محور بود. در مرحله بعد با انتزاعی کردن دسته بندی ها ، واژه ها بر اساس نظریه ها و پژوهش ها ، گزینش گردید و مضامین سازمان دهنده و مضمون فراگیر شکل گرفت. همچنین همسوسازی یافته های پژوهش با چارچوب نظری و پژوهش های پیشین از طریق توسل به شواهد تأییدکننده انجام گردید و همگرایی آنها تأیید شد. سپس مدل توانمندسازی مدیران آموزش و پرورش فارس پیشنهاد گردید. یافته ها: مدل پیشنهادی توانمندسازی مدیران آموزش و پرورش مشتمل بر 5 مضمون فراگیر( و 10 مضمون سازمان دهنده و 37 مضمون پایه ای است.مضامین فراگیر این پژوهش عبارت است از : 1)بعد فردی 2) بعد سازمانی 3)بعد ارتباطی 4) بعد عملکردی 5)بعد ارزیابی | ||
کلیدواژهها | ||
توانمند سازی فردی؛ توانمند سازی سازمانی؛ توانمند سازی ارتباطی؛ توانمند سازی عملکردی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Identifying the Dimensions and Components of Empowering Managers Model in Education in Fars province ( with an Emphasis on Qualitative Approach) | ||
نویسندگان [English] | ||
Kourosh Fatehnezhad1؛ Nader shahamat2؛ Ebadollah Ahmadi2؛ Ahmad raza Ojinezhad2 | ||
1Assistant Professor Department of Educational Administration , Marvdast Branch , Islamic Azad University, Marvdasht , Iran. | ||
2Assistant Professor Department of Educational Administration , Marvdast Branch , Islamic Azad University, Marvdasht , Iran. | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of this research was to identify the dimensions and components of the model of empowering managers in education this research, a qualitative method of thematic analysis was used. In the library section, upstream documents and education documents were examined, focusing on the dimensions and components of empowering managers. The selection of people was done by purposeful sampling and criteria-based technique with at least 10 years of teaching, research and management experience in different academic courses. data collection tools; It included two parts of semi-structured interviews in the field department and the review and exploration of 15 upper-level documents and documents and key documents of education in the library department. Found. In order to analyze the qualitative data obtained from the interview, the interpretive analysis approach and the theme analysis method were used to obtain a network of themes. The chosen framework was descriptive-oriented in order to shred the text and initial coding. In the next stage, by abstracting categories, words were selected based on theories and researches, and organizing themes and comprehensive themes were formed. Also, the research findings were aligned with the theoretical framework and previous researches by resorting to corroborating evidence and their convergence was confirmed. Then, the empowerment model of Fars education managers was proposed. The proposed model for empowering education managers consists of 5 overarching themes, 10 organizing themes and 37 basic themes. The overarching themes of this research are: 1) individual dimension 2) organizational dimension 3) communication dimension 4) functional dimension 5) evaluation dimension Empowerment as a process requires the commitment of managers of organizational levels and levels, especially in educational systems, the process of creating an empowering educational environment depends on paying attention to individual, organizational, communication dimensions, system performance and evaluation. Therefore, the important dimensions and components of empowerment in this research are: 1) individual dimension with two components; psychological characteristics and professional skills 2) organizational dimension with two components; learning and management characteristics 3) communication dimension with two components; transparent communication and participation 4) functional dimension with two components; Organizational culture and feedback-based control 5) evaluation dimension with two components | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Individual empowerment, organizational empowerment, communication empowerment, functional empowerment | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 86 |