تعداد نشریات | 12 |
تعداد شمارهها | 567 |
تعداد مقالات | 5,878 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,659,431 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,597,213 |
تحلیل تمیز سبکهای هویتی، خودکارآمدی تحصیلی و امید تحصیلی در دانشآموزان با استفادۀ آسیبزا از اینترنت و دانشآموزان عادی | ||
فصلنامه علمی روش ها و مدل های روانشناختی | ||
مقاله 1، دوره 15، شماره 56، مرداد 1403 اصل مقاله (952.31 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30495/jpmm.2024.32631.3883 | ||
نویسندگان | ||
مرجان خیراندیش1؛ نادره سهرابی* 2؛ ابراهیم حسینی3 | ||
1دانشجوی دکتری گروه روانشناسی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران | ||
2استادیار گروه روانشناسی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران | ||
3دانشیار گروه زیستشناسی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران | ||
تاریخ دریافت: 11 دی 1402، تاریخ بازنگری: 22 خرداد 1403، تاریخ پذیرش: 22 مرداد 1403 | ||
چکیده | ||
مقدمه و هدف: این پژوهش با هدف تحلیل تمیز سبکهای هویتی، خودکارآمدی تحصیلی و امید تحصیلی در دانشآموزان آسیبدیده از اینترنت و دانشآموزان عادی انجام شد. روششناسی پژوهش: برای این منظور طی یک پژوهش توصیفی از نوع علّی- مقایسهای، 210 دانشآموز (105 دانشآموز آسیبدیده از اینترنت و 105 دانشآموز عادی) در سال تحصیلی 1398-1397 بهصورت هدفمند از میان جامعۀ پژوهش انتخاب شدند و پرسشنامههای استفاده آسیبزا از اینترنت کالو و فرانسس، امید تحصیلی سهرابی و سامانی، سبکهای هویتی برزونسکی و پرسشنامۀ خودکارآمدی تحصیلی جینکز و مورگان را تکمیل کردند. یافتهها: نتایج حاصل از تحلیل تمیز نشان داد که متغیر سبک هویت سردرگم/ اجتنابی به صورت مثبت و معنادار و نیز متغیرهای سبک هویت هنجاری، امید تحصیلی، بافت، استعداد، سبک هویت تعهدی و هویت اطلاعاتی بهصورت منفی و معنادار قادرند عضویت گروهی دانشآموزان آسیب دیده از اینترنت و دانشآموزان عادی را پیشبینی کنند. متغیر کوشش به دلیل پایین بودن ضریب ساختاری، قادر به پیشبینی عضویت گروهی دانشآموزان آسیب دیده از اینترنت و دانشآموزان عادی نبود. همچنین متغیرهای هویت هنجاری، امید تحصیلی، بافت، استعداد، هویت تعهدی و هویت اطلاعاتی در دانشآموزان عادی بیشتر است . بحث و نتیجهگیری: مطابق یافتههای پژوهش نقش سبکهای هویتی، خودکارآمدی تحصیلی و امید تحصیلی را میتوان به عنوان متغیرهای پیشبینیکنندۀ استفاده آسیبزا از اینترنت در نوجوانان مورد توجه قرار داد. | ||
کلیدواژهها | ||
استفاده آسیب زا از اینترنت؛ سبکهای هویتی؛ خودکارآمدی تحصیلی و امید تحصیلی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Discriminant Analysis of Identity Styles, Academic Self-Efficacy and Academic Hope Among Students with Internet Abusive Use and Normal Students | ||
نویسندگان [English] | ||
Marjan Kheirandish1؛ Nadereh Sohrabi2؛ Seyed Ebrahim Hosseini3 | ||
1Ph.D. Student, Department of Psychology, Marvdasht Branch, Islamic Azad University, Marvdasht, Iran | ||
2Associate Professor, Department of Psychology, Marvdasht Branch, Islamic Azad University, Marvdasht, Iran | ||
3Associate Professor, Department of biology, Marvdasht Branch, Islamic Azad University, Marvdasht, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
Introduction: The purpose of this research was Discriminant analysis of Academic hope, identity styles and academic self-efficacy in students with internet abusive use and normal students. research methodology: To do this through descriptive research (causal- comparative), 210 participants (105 students with internet abusive use and 105 normal students) in the academic year 2017-2018 which selected from through purposive sampling. The participants were requested to fill out The Internet Abusive Use Questionnaire, Academic hope Questionnaire, identity styles Questionnaire and academic self-efficacy Questionnaire Findings: According to the findings of the research, the results show that The results of the clean analysis showed that the confused/avoidant identity style variable was positively and significantly, as well as the normative identity style variables, educational hope, texture, talent, commitment identity style and informational identity negatively and significantly capable of being a member of a knowledge group. Predict students affected by the Internet and normal students. Due to the low structural coefficient, the effort variable was not able to predict the group membership of students affected by the Internet and normal students. Also, the variables of normative identity, academic hope, context, talent, commitment identity and informational identity are more in normal students. Conclusion: The results of this investigation admitted the role of Academic hope, identity styles and academic self-efficacy as variants of the predictors of the possibility of internet abusive use in students. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
internet abusive use, academic hope, identity styles and academic self-efficacy | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 229 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 274 |